Oprettet tor. d. 12. januar 2012 kl. 11:12

lars_pcworld.dk
lars_pcworld.dk (18.976 points)
www.zozoom.dk
CoAdmin

Tvangslukke spørgsmål: Hvad er den bedste løsning?

Hej

Vi har mange åbne spørgsmål på Eksperten. Vi ville gerne tvangslukke dem - så et spørgsmål efter f.eks. 6 måneder lukkes.

Men der er et par uklarheder som ville være gode at få lidt input til:

1) Hvor hurtigt skal vi tvangslukke spørgsmål? Mit forslag er efter 6 mdr.

2) Hvem skal have point hvis der er ikke-accepterede svar? Problemet er at man kan spekulere i at smide svar i alle dem som er 5 mdr gamle og så få dem automatisk når de lukkes. Så hvad gør vi?

3) Hvem skal have point hvis der ikke er nogen svar? Vil helst ikke give point tilbage til spørger som ikke gider lukke. Mit forslag er en "point-trold" på eksperten som få dem når spørgsmålet tvangslukkes.

...men lad os høre hvad I synes? Vi regner med at gå i gang i den kommende uge.

Skrevet tor. d. 12. januar 2012 kl. 17:19

pstidsen
pstidsen (22.584 points)
www.webintas.dk
Fedt at der endelig kommer noget initiativ fra jeres side!

1. 6 måneder lyder ok.
2. Hvis nogle gør det så er det vel bare at anmelde? Der er højest sandsynligt nogle erfarne brugere som abonnerer på tråden og når han/hun ser snyd, bliver der anmeldt.
3. God idé med point-trold. Jeg kan godt være point-trold hvis i mangler en? :P


- Næste projekt må være at kigge på de godt 12000 indlæg i Eksperten.dk kategorien...

Skrevet tor. d. 12. januar 2012 kl. 20:00

arne_v
arne_v (1.075.034 points)
re 1)

Jeg synes ikke at det haster med at lukke. Jeg vil finde 12 maaneder helt rimeligt.

re 2 & 3)

Hvis der ikke er nogen rigtigt levende mennesker som kigger paa traaden og godkender point tildeling, saa er jeg tilboejeligt til at sige point trold for dem ogsaa. Eller saa skal der ihvertfald vaere en megtet klar tekst som forklarer at tildeling er lavet af en "lukke robot" uden en faktisk vurdering af svarene.

Hvad med en lille point boede til spoerger oveni (som ogsaa gaar til point trolden)?

Skrevet tor. d. 12. januar 2012 kl. 20:03

arne_v
arne_v (1.075.034 points)
Men er det umagen vaerd?

Det er frustrerende for svarere at de ikke kommer feedback.

Men er det ikke ret ligegyldigt om spoergsmaalet staar som aabent eller som lukket af robot?

Jeg ville prioritere andre ting langt hoejere:
- fix af diverse kendte bugs
- point top lister ude i de enkelte kategorier & spoergsmaal
- bedre soege system evt. med introduktion af tags

De ting kunne stimulere interessen langt mere.

Skrevet tor. d. 12. januar 2012 kl. 20:04

arne_v
arne_v (1.075.034 points)
Planlaegger IDG at forblive paa Xoops eller er I ved at kigge paa alternativer?

Skrevet tor. d. 12. januar 2012 kl. 23:20

lars_pcworld.dk
lars_pcworld.dk (18.976 points)
www.zozoom.dk
CoAdmin
1) 6 eller 12 mdr. er noteret, jeg prøver lige at se hvad det betyder for antallet. . Det har mest betydning første gang - derefter er det jo rullende.

2) Der vil ikke være nogen der kigger dem igennem.

3) Point-trolden vil tage de point som er blevet udbudt. På den måde mister man dem uden at få noget igen. Ideen med bøden er sjov, men vil folk der ikke gider lukke gå op i det?

Bonus:

Vi kigger på netop dette område fordi det hænger sammen med en opdatering af hele e-mail udsendelsesdelen for IDG (dvs. også PC World, Comon, CRN, Computerworld og 10 andre sites). Og Eksperten sender MANGE mails ud

Vi har ingen planer om at skifte fra Xoops. Jeg tror dog at en Xoops-stifter ville have svært ved at genkende hvad vi kører på i dag.

Mht. søgning så regner vi med at tweake den lidt i løbet af foråret. Vi har implementeret Google-baserede søgninger på de øvrige IDG-medier og lært en del der siden vi i en ruf måtte skifte Ekspertens. Tags står på min liste, desværre sammen med en del andre ting.

Skrevet fre. d. 13. januar 2012 kl. 01:26

arne_v
arne_v (1.075.034 points)
Hvad med point top liste for kategorien som vises ved spoergsmaals oversigt for kategorien og ved spoergsmaal i kategorien?

Lidt ligesom "i de gode gamle dage".

Eller i min foretrukne variant: top 3 for maaned, top 5 for aar og top 10 totalt. Den kan ikke vaere meget arbejde, da I allerede har koden her http://www.eksperten.dk/top/kategorier og hvis i cacher og kun opdaterer en gang i doegnet eller en gang i timen vil performance impact ogsaa vaere ubetydeligt.

Skrevet fre. d. 13. januar 2012 kl. 01:29

arne_v
arne_v (1.075.034 points)
Grunden til at jeg spoerger til Xoops er at Xoops'es fremtid jo har vaeret diskuteret.

Bl.a. http://www.waterandstone.com/downloads/2011OSCMSMarketShareReport.pdf

Skrevet fre. d. 13. januar 2012 kl. 18:38

Den bedste løsning er for mig, blot at markere spørgsmålene som døde efter en passende tid. Ved søgninger skal man så kunne springe dem over. Jeg mangler et argument for, at det er et problem, at de ikke er lukkede.

Skrevet lør. d. 14. januar 2012 kl. 19:34

keysersoze
keysersoze (333.033 points)
www.soze.dk
Jeg kan bestemt heller ikke se det relevante i at spørgsmål absolut skal lukkes hvis det ikke kan ske manualt - faktisk vil det være lidt at gøre grin med dem der har brugt tid på at forsøge at besvare spørgsmålene på flere plan, først og fremmest fordi pointene forsvinder men også fordi mange benytter en spørgers antal point ude til at vurdere om man gider hjælpe vedkommende eller ej.

Hvis gamle spm ikke kan lukkes manuelt af tekniske coadmins synes jeg at man skulle vende den om og gøre det mere besværligt for de brugere der misbruger systemet - fx ved at gøre det umuligt at have for mange åbne spørgsmål, for mange point ude eller have et for gammel og inaktivt spm.

Hvis det "kun" er antallet af mails der er et problem kunne proceduren for det måske optimeres?

Noget helt andet er så, som også allerede nævnt, at der er mange andre områder der kunne være betydelig mere interessant at få gjort noget ved, udover et ofte stort og langt fravær, fx fejl, mulighed for spm i flere kategorier, bedre toplister, integration af bb-codes og lignende.

Skrevet lør. d. 14. januar 2012 kl. 22:31

f-arn
f-arn (23.965 points)
Hvis spørgsmål skal lukkes, skal det vel være med en anden farve - så folk kan se der ikke er fundet en løsning!

Skrevet lør. d. 14. januar 2012 kl. 23:56

keysersoze
keysersoze (333.033 points)
www.soze.dk
at et svar ikke er accepteret er ikke ensbetydende med at der ikke er en løsning - kun at spørger ikke gider bruge tid på pointdeling. Derfor kan den type spørgsmål/svar være lige så interessante som korrekt lukkede.

Skrevet søn. d. 15. januar 2012 kl. 12:01

finb
finb (16.356 points)
1.
Hvis levetiden er 364 dage i stedet for 12 mdr, undgår man forveksling af samme dag/måned i 2 forskellige årstal.

2.
Kunne man give X måneders log-in-karantæne til ikke-svarerne ?

3.
Eller give ikke-svarerne en pop-up: "Du har ikke besvaret spørgsmål dit-og-dat, det koster dig X point at logge på"

Mvh finb

Skrevet man. d. 16. januar 2012 kl. 12:19

f-arn
f-arn (23.965 points)
Eller give ikke-svarerne en pop-up: "Du har ikke besvaret spørgsmål dit-og-dat, det koster dig X point at logge på"

Så laver man da bare en ny bruger.

Skrevet man. d. 16. januar 2012 kl. 16:19

pstidsen
pstidsen (22.584 points)
www.webintas.dk
keysersoze: Godt set det med at man så ikke kan bedømme om man gider hjælpe på hvor mange point spørger har ude!

finb: Tror det du skriver i 2 og 3 vil give mange nye brugere. Hvis man ikke kan logge ind så opretter man jo bare en ny, hvis man vil ind.

Skrevet ons. d. 18. januar 2012 kl. 13:25

cyberspace
cyberspace (12.969 points)
godt hvis der sker noget på det område der er uendeligt mange spørgsmås som aldrig bliver lukke/givet point

så det med f.eks. 6 mdr. uden lukning, svar eller aktivitet burde automatisk blive lukket.

og i samme ombæring kunne man så ikke på en eller anden måde give disse et markat eller lign så man kan se at det er et af disse - i tilfælde man søger efter gamle spm ogl.

og så kunne man evt. samtidig fratage opretter de point vedkommende har tildelt spørgsmålet.

Skrevet ons. d. 18. januar 2012 kl. 13:36

cyberspace
cyberspace (12.969 points)
Næsten ligefør man skal have noget validering på brugere så man ikke kan oprette en ny bruger

nogle steder skal man jo valideres med cprnr. og/eller nemid eller lign.
(man skal dog stadig kunne bruge det profil navn man har lyst til)

så er man i hvert tilfælde sikker på at en bruger ikke bare opretter en ny bruger.

Skrevet tor. d. 19. januar 2012 kl. 16:29

cordion
cordion (13.720 points)
jeg har lige været og ryddet op i mine tråde, jeg savnede en... "ikke noget svar" mulighed

Skrevet fre. d. 20. januar 2012 kl. 00:48

arne_v
arne_v (1.075.034 points)
Hvis der virkeligt ikke er noget som helst som kan bruges, saa smider du selv et svar og accepterer.

Hvis problemet mistede relevans fordi du aldrig vendte tilbage boer du efter min mening vaere lidt flink til at tildele point alligevel - svarerne har gjort deres del.

Det er ogsaa udbredt at give point selvom problemt ikke blev loest, hvis dr blev gjort en pan indsats for at forsoege at indkredse problemet.

Skrevet søn. d. 22. januar 2012 kl. 14:18

God ide med tvangslukning.
Opretter man et spørgsmål på en side som denne, betyder det at man har et problem som man gerne vil have løst, og tit gerne hurtigt.
Jeg vil derfor mene at hvis man har 3 mdr. til at få accepteret svar, så er det rigeligt. Kan man ikke finde ud af at vende tilbage og give feedback/dele point ud, så må man finde sig i at ens spørgsmål bliver tvangslukket.

f-arn ha en rigtig god pointe:
Hvis spørgsmål skal lukkes, skal det vel være med en anden farve - så folk kan se der ikke er fundet en løsning!

Skrevet ons. d. 25. januar 2012 kl. 13:19

keysersoze
keysersoze (333.033 points)
www.soze.dk
Jeg er ret sikker på at det set fra mange spørgeres synspunkt ikke er nogen straf at få tvangslukket spørgsmål - set fra mit synspunkt straffer man i stedet de brugere der godt kan finde ud af at benytte systemet fx ved at fjerne muligheden for at få point for udført arbejde samt se om brugere er værd at bruge tid på.

Så hellere tilføje muligheden for at andre brugere end spørger kan give tilkendegivelser om svars rigtighed a la stackoverflow så brugere kan belønnes selvom spørger ikke lukker og så finde en rigtig måde at "straffe" ligegyldige brugere på.

Skrevet tor. d. 26. januar 2012 kl. 11:01

zipzi
zipzi (5.795 points)
keysersoze - jeg syntes du har nogle rigtig gode pointer!

Skrevet tor. d. 26. januar 2012 kl. 21:12

Hvis det kan lade sig gøre er jeg tilhænger af at begrænse muligheden for at åbne nye spørgsmål. F.eks. efter 5 åbne spørgsmål, er det ikke muligt at oprette endnu et; så man altså er nød til at lukke et spørgsmål for at oprette et nyt. Så kan ingen bruger have mere end 5 åbne spørgsmål.

Skrevet fre. d. 27. januar 2012 kl. 09:21

GertDjensen
GertDjensen (5.360 points)
Jeg synes 6 mdr. Er ok - jeg har selv et åbent spørgsmål som jeg ikke ved hvordan jeg lukker -

Skrevet fre. d. 27. januar 2012 kl. 14:16


Skrevet fre. d. 27. januar 2012 kl. 14:36

lars_pcworld.dk
lars_pcworld.dk (18.976 points)
www.zozoom.dk
CoAdmin
Hej

Tak for input! Vi ender nok med at tjekke for om emailen virker - og så deaktivere udsendelsen hvis vi får negativt svar.

Samtidig synes jeg godt om ideen om at man ikke kan have mere end X åbne spm af gangen. Hvad skal vi vælge? 5 eller 10? Eller et andet tal?

Skrevet fre. d. 27. januar 2012 kl. 22:18

pstidsen
pstidsen (22.584 points)
www.webintas.dk
Tak for input! Vi ender nok med at tjekke for om emailen virker - og så deaktivere udsendelsen hvis vi får negativt svar.
Hvad mener du lige Lars??

Synes også det er bedre at man maks må have 5 (det må være nok!) spørgsmål åbne af gangen. Så skal I bare sørge for at lukke dobbeltbrugere der nok kommer når folk ikke gider/kan finde ud af at lukke. Husk også en god vejledning til at lukke spm hvor brugeren overskredet grænsen

Når i nu slipper for at kode tvangslukning så kan i passende tage fat på nogle af de MANGE hundrede tråde i eksperten.dk kategorierne....

Skrevet lør. d. 28. januar 2012 kl. 02:04

arne_v
arne_v (1.075.034 points)
Mit forslag baade 5 og 10.

Max. 10 uanset hvad og max. 5 hvor spoerger ikke har kommenteret efter oprettelsen.

Det giver spoegr mulighed for naar nummer 6 bliver afvist at gaa ind i de 5 og bede nogen smide et svar og faktisk vente 1-2 dage paa svar.

Med en enkelt limit vil det vaere meget fristende at gaa ind og lukke med det samme ved selv at tage point.

Skrevet lør. d. 28. januar 2012 kl. 02:05

arne_v
arne_v (1.075.034 points)
med hensyn til andre aendringer, saa se "13. januar 2012 kl. 01:26 "

Skrevet lør. d. 28. januar 2012 kl. 11:00

f-arn
f-arn (23.965 points)
Når i nu slipper for at kode tvangslukning så kan i passende tage fat på nogle af de MANGE hundrede tråde i eksperten.dk kategorierne....

Det ville være en rigtig god ide!

Skrevet tor. d. 02. februar 2012 kl. 17:21

Hvorfor skal spørgsmål egentlig være lukkede .
Hvis der intet svar er fundet ?

Skrevet tor. d. 02. februar 2012 kl. 18:41

empty
empty (26.040 points)
Jeg ikke hvor ofte det sker, men det modsatte kan faktisk også forekomme. Hvor spørgeren HAR fået et ok svar, men hvor personen som svarede har glemt det, og ikke laver et "pointsvar", selv efter en privmsg. Fx som ved mig her: http://www.eksperten.dk/spm/955484 .

Man kunne eventuelt give spørgeren mulighed for at opgradere en "kommentar" til et "svar" så pointene kunne blive givet og spørgsmålet lukket.
Så kunne man også springe over leddene
<spørger> Jeg har faktisk allerede fået et godt svar fra Jer, men kan du ikke lige lave et tomt svar så du kan få point?
<svarer> Dette er et svar

Men jeg ved ikke om det er en kotume folk er blevet vant til og godt kan lide.

Skrevet tor. d. 02. februar 2012 kl. 19:48

arne_v
arne_v (1.075.034 points)
Ideen er ikke helt fjollet.

Argumenterne for at vente med at smide svar er:
- et svar goer spoergsmaalet gult og kan skraemme andre potentielle svarere vaek
- det ses en gang imellem at spoerger accepterer det foerste svar uanset svarets kvalitet

Det foerste er ikke relevant men det sidste kunne ogsaa vaere et problem med en stor knap "Konverter denne kommentar til svar og accepterer".

Men det er der jo loesninger for. Man kunne f.eks. lave det saa det kun var muligt hvis spoerger havde smidt den sidste kommentar og der var gaaet 24 timer uden andre kommentarer.

Skrevet fre. d. 03. februar 2012 kl. 09:01

Christian_Belgien
Christian_Belgien (56.453 points)
lars, tak fordi du nu kikker på de mange åbne spørgsmål.  Et par reflektioner fra min side:

1.  Jeg vil foreslå at tænke i retning af 'oprydning' snarere end 'tvangslukning.'  Det placerer sagen i et lidt andet lys. 

2.  Gamle åbne spørgsmål, jeg skal her kalde dem døde spørgsmål, er vel et symptom, hvor det underliggende problem er brugere med uhensigtsmæssig adfærd.  Så fokus på brugere med døde spørgsmål er sikkert frugtbart. 

a.  Lars siger "Vi ender nok med at tjekke for om emailen virker - og så deaktivere udsendelsen hvis vi får negativt svar."  Det er en interessant tanke. Det er også min fornemmelse, at nogle brugere's opgivne email adresser ikke (længere) virker, således at disse brugere isolerer sig fra kommunikation fra coadmin.  Ja, måske skulle sådanne brugere deaktiveres (og deres døde spørgsmål ryddes op.)

b.  Automatisk oprydning (tvangslukning) af spørgsmål giver vel ikke så meget mening, hvis man lader brugeren blive stående.  Skulle fremgangsmåden være den, at man meddeler brugerne, at man nødsages til at deaktivere dem, med mindre de får afsluttet deres spørgsmål.  Og så efter endnu en frist skride til handling, deaktivere bruger og lukning af spørgsmålene.

3.  Det er frustrerende hvis man har gjort en indsats i et spørgsmål og så bliver ignoreret i stedet for at få positiv feedback  form af points.  Men hvad enten jeg taber points jeg skulle have haft ved at et spørgsmål forbliver åbent for tid og evighed eller fordi spørgsmålet bliver lukket af coadmin kan vel komme ud på et.  Nogen synes at mene noget andet.

4.  Så ja, jeg støtter aktiv indsats for at forbedre bruger adfærd, herunder indsats overfor uhensigtsmæssig brugeradfærd der giver sig udslag i døde spørgsmål.  En max for åbne spørgsmål (måske graduere som arne_v siger 28 jan) kan være starten, efterfulgt, hvis nødvendigt, af deaktivering af bruger og lukning af spørgsmålene.  Jeg kunne støtte både en 6 måneders og en 12 måneders frist, hvad enden der lukkes med grønt eller med en speciel farve.

5.  Også de spørgsmål der står åbne efter en bruger har deaktiveret sig selv skulle lukkes af co_admin.

6.  Men der er givet (mindst) to slags uhensigtsmæssige brugere.  Der er de associale, der ikke mener at skylde noget hensyn til de der besvarer deres spørgsmål fordi 'det er squ da frivillige at besvare spørgsmål.'  (Det er et citat, kilden har jeg ikke mere.)  Men der er også mange forvirrede brugere!  Vi ser mange tilfælde af, at spørgsmål ikke lukkes, fordi spørgsmålsstilleren ikke har fået fat i det med hvordan.  Det er ikke helt intuitivt, og jeg var selv i tvivl i starten.  Jeg har tidligere slået til lyd for kun at have en slags indlæg.  Spørgsmålsstilleren beslutter så hvilket eller hvilke indlæg der skal tildeles points uden at skulle bede om og vente på svar, og spørgsmålsstilleren skulle kunne lukke sit oprindelige spørgsmål uden først at skulle oprette et tomt svar.  (Jeg ved, og respekterer, at mange senior brugere er uenige deri.)

Skrevet man. d. 06. februar 2012 kl. 14:46

no_doubt
no_doubt (11.230 points)
Hmm

Måske man kunne lave en points BANK, hvor der kunne fremgå en spørgsmåls reference, brugere og ved godkendelse fra alle parter kunne "svarer hæve" gamle points.

Når points har stået i banken længe nok, kunne der sendes en last reminder ud, og så kunne points robotten få dem eller tilbageføres til spørger.

Blot en tanke..

Skrevet fre. d. 10. februar 2012 kl. 07:27

jensenjs
jensenjs (10.370 points)
Jeg mener at spørgsmål der IKKE har haft nogen AKTIVITET i 3-6 måneder bør lukke automatisk, på den måde har den seriøse bruger mulighed for at forny længden af spørgsmålet i yderligere x måneder, hvis det er nødvendigt.

Antal åbne spørgsmål ad gangen, kan man ikke lave en %afregnet løsning, så du ikke kan have flere end x% points i omløb ad gangen, på den måde besværliggøre man det for misbrugerne der vil oprette sig flere gange, da de kun har en lille pointsum at gøre godt med.
Jeg ved godt at det selvfølgelig kan være en gene for nye og samtidig reelle brugere.

Du kan hurtigt se at brugere med høj pointsum typisk også er reelle brugere, og de nye kommer hurtigt efter det.

som I kan se har jeg heller ikke den største pointsum, dette er et bevis på at selv eksperter kan fejle, fjolset meldte sig fra på Computerworld, og mistede derved alle sine mange point :)

Skrevet fre. d. 10. februar 2012 kl. 10:50

MNJ
MNJ (9.025 points)
Kunne man ikke lave en knap, hvor man kunne slette sine egne spørgsmål, hvis de ikke bliver besvaret.
Jeg har selv haft et spørgsmål, der ikke kom svar på - så jeg ændrede min opgave - således at et kommende svar ikke kan hjælpe mig i min nuværende situation?
Syntes derfor også at det er synd for dem der søger et svar på samme spørgsmål, kun kan læse jeg lukker mit spørgsmål - og så har brugt tid på at klikke på den.

Skrevet tir. d. 14. februar 2012 kl. 16:03

Christian_Belgien
Christian_Belgien (56.453 points)
Jeg har lige været ude for en der har været medlem i 8 år og i den tid har oprettet adskillige spørgsmål hvoraf mindst halvdelen stadig stod åbne.  Da jeg, med henblik på at bestemme om jeg ville deltage i et nyt spørgsmål, spurgte hvorfor var svaret, at han ikke rigtig havde funded ud af hvordan man lukker.  Hvis Eksperten vil fastholde systemet med at lukke spørgsmål og afgive points fastholder jeg, som sagt i mit indlæg 3 feb, at det bør gøres simplere at lukke spørgsmål.  Tag et medlem, der sidder fast i et vigtigt gøremål, præsenterer problemet i et spørgsmål, og hurra hurra får en løsning.  Der er vel naturligt, hvis dette medlems opmærksomhed er rettet mod at komme videre med sit gøremål, fremfor at skulle bede om svar, vente på svar, og så huske at lukke. 

Indlægget 2 februar 1841 foreslår, at spørgeren skal kunne lave en kommentar om til et svar og så afgive points.  Det er ikke engang nødvendigt.  Lav det, så spørgeren kan afgive points og lukke fra en kommentar, og så spørgeren kan lukke fra det oprindelige spørgsmål hvis der ikke kommer indlæg.

Skrevet tir. d. 14. februar 2012 kl. 17:19

En bruger som har været på E. i 8 år, og har stillet adskillige spørgsmål, uden at have fundet ud af hvordan man lukker; så dum kan han da ikke være? Han har jo kunnet finde ud af at stille spørgsmål på E. Det er mere sandsynlig, at han ikke har gidet sætte sig ind i det. Det kan da næppe være mere enkelt; bed om et svar eller læg et selv og accepter det. Kan en spørger ikke finde ud af det, ville jeg nødig forsøge at hjælpe ham/hende med vanskeligere ting.

Skrevet ons. d. 15. februar 2012 kl. 10:57

kelderkold
kelderkold (11.757 points)
Kunne man ikke lave en popop boks der beder brugeren om at lukke sit åbne spørgsmål før de kan komme videre i systemet.
Dette skulle vel bare ske 3 mdr. efter der sidst har været aktivitet på spørgsmålet.

enkelt skal det være ellers er det korrekt at brugere så bare laver en ny bruger.
iøvrigt er rigtig mange spørgere ligeglade med point.

spørgerne kan jo også være engangs spørgere der stiller et spørgsmål, finder svaret (måske et andet sted) eller opgiver og derfor ikke vender tilbage.
I dette tilfælde kan det lukkes efter en periode om det er 6 eller 12 mdr. ved jeg ikke. og hvis spørgeren kommer tilbage kan de få ovenstående boks og dermed flytte point fra POINT-BOT til den der har svaret, men de skal ikke have mulighed for at trække point retur, så skal de blive i BOT

Skrevet ons. d. 15. februar 2012 kl. 16:31

tubber
tubber (35.065 points)
Syntes det er ok med at tvangslukke, men hvis point trolden ikke skal bruge dem til noget syntes jeg det bare er nemmere at lukke et spg. og låse pointene i spg. så har spørger jo stadig mistet dem.

Skulle trolden bruges kunne en ide være at den samler dem og deler ud af dem løbende efter forskellige kriterier.

Det kunne være den hver 3 måned deler dem ligeligt imellem alle der er aktivt deltager i tråde.

Skrevet tor. d. 16. februar 2012 kl. 00:46

Jeg spørger igen, da jeg syntes, jeg mangler et svar:

Hvorfor skal spørgsmål egentlig være lukkede .
hvis der intet svar er fundet ?

Hvis en person googler efter et svar, er det da forkert at ubesvarede spørgsmål står som besvarede.

Skrevet tor. d. 16. februar 2012 kl. 13:59

Nu er der jo forskel på ikke lukkede spørgsmål. Når der slet ikke kommer en kommentar, kunne det jo godt stå åbent - og glemt. Men til hvilken nytte?
Langt de fleste spørgsmål får kommentarer, og så er det vel rimeligt, at de som forsøger at hjælpe får en afgørelse, og ikke bare bliver ignorerede.
Som f.eks. her fra 9 december 2011
Der er hele 103 kommentarer. I #68 vil spørger gerne vide hvordan man lukker. I #69 får han svar på det. Men skønt flere opfordringer lukker han aldrig spørgsmålet. Sådan kan man ikke være bekendt at behandle andre brugere. http://www.eksperten.dk/spm/952948#reply_7876831

Skrevet ons. d. 22. februar 2012 kl. 17:30

olebole
olebole (219.168 points)
<ole>

@lars_pcworld.dk: Det er noget nær umuligt at holde styr på, hvor mange gange arne_v og andre brugere har forsøgt at henlede din opmærksomhed på de problemer, vi som daglige brugere sidder og bakser med.

I allerbedste fald bliver vi affærdiget med en gang varm luft og en svag duft af Sorbits (Læs: tom sniksnak) - men dine reaktioner kunne også tolkes som meget lidt klædelig arrogant ligegyldighed.

Når vi endelig hører fra dig, er det, når vi skal hjælpe Jer med at løse jeres problemer - og det er da uden tvivl et problem, at I skal udsende en bunke unødige mails.

At udvise vilje til samarbejde er altid et udtryk for godt lederskab. Derfor burde det næppe være nødvendigt at udpensle, hvad dit fravær, når vores problemer med Eksperten kommer på tale, må anses som udtryk for.

Få dog nu fingeren ud og kom i gang med at få løst nogle af alle de problemer, vi gang på gang har gjort dig opmærksom på. It's loooooong overdue!

/mvh
</bole>

Skrevet fre. d. 24. februar 2012 kl. 20:26

arne_v
arne_v (1.075.034 points)
Jeg har ioevrigt lige faaet point i et gammelt spoergsmaal hvor brugeren vente tilbage.

Jeg vil mene at man kan kalde det for et gammelt spoergsmaal naar det er fra maj 2004 !


Skrevet lør. d. 25. februar 2012 kl. 13:16

excelent
excelent (102.005 points)
olebole spot on, kunne ikke selv have udtrykt det bedre
Har ikke været aktiv i laaaang tid af samme grund, specielt de ideer og forslag arne har leveret uden held.
Kikker af og til forbi for at se om udviklingen går den rette vej.
Hvem ved, måske en gang i fremtiden...

Skrevet man. d. 27. februar 2012 kl. 11:48

fcs
fcs (49.320 points)
Olebole>> Sikke dog en svada og hvor har du ret i ALT hvad du skriver.

Jeg er tilfældigvis hoppet herind for at stille et af mine få spørgsmål og ser til min rædsel at I stadig diskuterer de samme problemer som der har været herinde i så mange år. Hele problemet omkring det manglende engagement i brugernes oplevelse af sitet, var en af de helt store grunde til at jeg stoppede som Coadmin... FOR 6 ÅR SIDEN!! (http://www.eksperten.dk/spm/685120)

Skuffende at intet har ændret sig, men man må jo håbe det bedste...

Held og lykke

Peter

Skrevet man. d. 27. februar 2012 kl. 19:37

olebole
olebole (219.168 points)
fcs >> Godt at se dig igen  *o)

Jeg læste ikke tråden for 6 år siden, men du har helt ret: Ingen bag Eksperten har siden evnet at bruge energi på begavet tankevirksomhed - endsige evnet at simulere en anelse høflig interesse i deres eneste indholdsleverandør ... sitets brugere.

Gad vide, hvad de ville gøre, hvis de selv skulle tjene deres penge og ikke havde brugerne til at udføre arbejdet? Sultedøden ville formodentlig hurtigt vise sit grimme ansigt!

Skrevet tir. d. 28. februar 2012 kl. 10:24

fcs
fcs (49.320 points)
Ole>> Tak og i lige måde.

Ja, sultedøden er jo en mulighed... På den anden side må man jo også bare konstatere at ildsjæle som mange af ekspertens brugere jo er, brænder så meget for at gøre det de gør, at de er villige til at finde sig i rigtig meget. Så er det jo nemt for de ansvarlige at lade stå til.....

Hvis folk herinde bliver ved med at gøre de samme ting og bruge de samme argumenter, så får de også det samme resultat hver gang.

FCS

Skrevet tir. d. 28. februar 2012 kl. 10:33

splazz
splazz (62.628 points)
majbom.com
-> ole (22. februar 2012 kl. 17:30) - det kunne sq ikke siges meget bedre - det er imponerende så lidt tilstedeværelse der er fra den anden side, både generelt på e, men i sær i disse "blogs" som de selv poster.

Skrevet ons. d. 07. marts 2012 kl. 11:46

olebole
olebole (219.168 points)
Det siges jo, at 'tavshed er guld'. Spørger må godtnok være en rig mand!

Skrevet ons. d. 14. marts 2012 kl. 09:49

mudiiiii
mudiiiii (16.460 points)
Luk de mindst besøgende tråde. Så i undgår at lukke de tråde der kan haves brug for eller nedsætte besøgstallet her på hjemmesiden. I kunne eksempelvis sige at det er 100 besøgende om året må der minimalt være for at tråden bliver .

På den måde skader man ikke rigtig nogen.

Skrevet fre. d. 16. marts 2012 kl. 15:31


Skrevet tir. d. 20. marts 2012 kl. 12:21

fs-manden
fs-manden (21.465 points)
Omkring spørgsmålet med at lukke et spørgsmål ved et svar har jeg følgende kommentarer.

Hvorfor bliver der skelnet mellem et svar og en kommentar ? Ofte ser jeg at svaret står i en kommentar, og derved skal spørger bede brugeren, der har skrevet en kommentar om at lægge et svar, for at kunne lukke spørgsmålet.

Når der kommer en kommentar eller et svar, så udsend en mail med et link til at lukke spørgsmålet og tildele points. Evt. kan linket vise en side, hvor alle de, der har kommenteret/svaret på spørgsmålet vises, så det bliver helt enkelt for spørgeren at svare, uddele points og lukke spørgsmålet. Jeg forestiller mig et lille skærmbillede med overskrift, antal point i spørgsmålet (til fordeling) og en liste med brugernavne på svarere og kommentatorer med et felt til at tildele points til de enkelte. Pointsene er fordelt ligeligt til alle svarene, når billedet vises, så hvis spørger er enig, skal han/hun blot trykke på een knap, så fordeles pointene, og spørgsmålet lukkes.

Blot mine tanker.

Skrevet tir. d. 20. marts 2012 kl. 17:11

olebole
olebole (219.168 points)
@fs-manden: Det skyldes formodentlig ønsket om, at tildeling af point skal afspejle kvaliteten/relevansen af et indlæg

Skrevet tir. d. 20. marts 2012 kl. 17:11

olebole
olebole (219.168 points)
@fs-manden: Det skyldes formodentlig ønsket om, at tildeling af point skal afspejle kvaliteten/relevansen af et indlæg

Skrevet tir. d. 20. marts 2012 kl. 17:11

olebole
olebole (219.168 points)
Hmmm ... gad vide, hvad der lige skete dér ...?!??!!!  :D

Skrevet tor. d. 22. marts 2012 kl. 11:43

Du er vel begyndt at stamme ;o)

Skrevet fre. d. 23. marts 2012 kl. 13:39

olebole
olebole (219.168 points)
m-m-mu-mmuh-muligvis  =)

Skrevet fre. d. 13. april 2012 kl. 00:21

mireigi
mireigi (22.632 points)
@fs-manden:

Umiddelbart ikke nogen dårlig ide. Jeg vil dog foreslå den ændring, at man kan udover at angive en kommentar til "Svar", også har en der hedder "Delvist/supporterende svar".

Denne ekstra kategori kan bruge i de tilfælde, hvor det er flere løsninger tilsammen som har givet en komplet løsning. Eller at én bruger har indsendt en løsning som en anden så har tilpasset.

Jeg har set det på flere andre sites, og der fungerer det meget godt.

Skrevet tor. d. 26. april 2012 kl. 21:04

Jeg foreslog engang en løsning til et spørgsmål om trådløst netværk.

Trekvart år senere kom der et indlæg fra en helt anden bruger, som havde haft gavn af mit forslag.

Det kunne tyde på, at 6 måneder er i underkanten.

Skrevet lør. d. 05. maj 2012 kl. 12:04

andresenjohnny
andresenjohnny (23.020 points)
Nej, generelt. Mange opgave løsninger bliver googlet, og løsningen på disse spørgsmål kan meget vel være flere år gamle.

Skulle man lukke disse, er man nødt til at samle spørgsmål og løsninger i en database. Derefter kan man slette alle ligegyldige mellembemærkninger og spørgsmål som ikke giver direkte svar på et problem.

Ekperten må på arbejde med dette...

Skrevet tor. d. 24. maj 2012 kl. 15:14

jakobdo
jakobdo (193.282 points)
www.simitu.dk
Nu har jeg desværre ikke læst samtlige forslag, men har man overvejet muligheden for kun at have X antal åbne tråde? Det ville vel også automatisk lægge en dæmper på folk der "spammer".

Skrevet tor. d. 24. maj 2012 kl. 22:48

Når man så løber tør for åbne tråde, så laver man bare en ny bruger - så valget er mellem pest og kolera ;)

Skrevet søn. d. 27. maj 2012 kl. 11:47

jakobdo
jakobdo (193.282 points)
www.simitu.dk
erikjacobsen: At oprette en ny bruger, vil jo ødelægge alle forslag. Dog vil tvangslukning, selvfølgelig få lukket de gamle og åbne tråde.

Skrevet tor. d. 31. maj 2012 kl. 19:03

olebole
olebole (219.168 points)
Kunne man forestille sig at 'tvangslukke' Admin og ansætte en med evner og kompetencer i retning af at udvise interesse for jobbet - og måske endda foregå brugerne med et godt eksempel?

Er der nogen, der ved, om vi overhovedet har en Admin længere?

Skrevet fre. d. 01. juni 2012 kl. 11:02

keysersoze
keysersoze (333.033 points)
www.soze.dk
Vi mangler en "Like"-knap til oleboles kommentar.

Hvis man er bange for manglende aktivitet kan henvises til spm 838255 samt 962479. Oprydningen er i gang - både af spm og brugere (se fx spm 963448).

Skrevet lør. d. 02. juni 2012 kl. 20:51


Skrevet tir. d. 05. juni 2012 kl. 07:59

treatmenice
treatmenice (93.679 points)
du kunne jo bare være mere aktiv som skrivende administrator - altså gribe ind når man peger på div skrivere har for mange spørgsmål åbne

der får amn ofte en sviner uden man hører dig - hvorfor er det sådan
ofte er det direkte skrivelser som ikke burde gå ud over man bare hjælper dig i dit arbejde

jeg overvejer SERIØST at bruge svar som første mulighed
det har jeg skrevet før men første mulighed er lige rundt om hjørnet

Skrevet lør. d. 16. juni 2012 kl. 19:06

mergelspir
mergelspir (4.250 points)
Forslag til regelsæt:
Regel 1: Når man stiller et spørgsmål, så skal man angive en løbetid på spørgsmålet, fx et antal dage i intervallet 14 - 180.
Regel 1: Default løbetid er 60 dage.
Regel 2: Hvis man får et fornuftigt svar inden da, så kan man give point.
Regel 3: Hvis ingen har svaret ved spørgsmålet udløb, så får man alle sine point retur.
Regel 4: Hvis der er nogle, der har svaret, men ingen point tildelt, så får spørgeren 1/2 af pointene retur. Resten bliver ligelig fordelt mellem svarene.
Regel 5: Restløbetiden skal være synlig for alle.

Skrevet tir. d. 19. juni 2012 kl. 14:36

jensenjs
jensenjs (10.370 points)
Kom nu i gang med det.
Der har været mange gode forslag.

Men hvad med at lave en 3 strikes model.
Hvis spørgeren har været inaktiv i 1,2,3 måneder

1 måned så kommer der et auto svar på tråden
"Da du har ikke været aktiv på din tråd i 1 måned er dette Strike 1"
"ved strike 3 vil dit spørgsmål auto lukkes og point går til pointtrolden"
"du kan vælge at accepterer dette svar, det lukker tråden og beholder dine points. Eller du kan skrive en kommentar og derved holde tråden ved live"
"

Hvis spørgeren har været inaktiv i
2 måneder
"Da du har ikke været aktiv på din tråd i 2 måneder er dette Strike 2"
"ved strike 3 vil dit spørgsmål auto lukkes og point går til pointtrolden"
"du kan vælge at accepterer dette svar, det lukker tråden og beholder dine points. Eller du kan skrive en kommentar og derved holde tråden ved live"
"

Hvis spørgeren har været inaktiv i
3 måneder så kommer der et auto svar på tråden
"Da du ikke har været aktiv på tråden i 3 måneder, lukkes tråden og alle points går til point trolden"

Skrevet ons. d. 20. juni 2012 kl. 09:18

keysersoze
keysersoze (333.033 points)
www.soze.dk
og hvad skulle "straffen" være i det? spørger har med en vis sandsynlighed fået svar på sit spørgsmål så de eneste det går ud over er dem der har brugt tid på et svar.

Men det hele ser ud til at være ligegyldigt - der er absolut ingenting sket i et halvt år og i bund og grund er hele denne pointdiskussion irrelevant i forhold til både den manglende aktivitet fra admins side og ikke mindst alle de andre udfordringer siden har. Men måske er taktikken at løse problemet ved langsomt men sikkert at dræbe siden.

Skrevet lør. d. 23. juni 2012 kl. 17:29

olebole
olebole (219.168 points)
@keysersoze: Er der nogen, der burde være bange for, at Eksperten lukker, er det Lars. Kan man forestille sig et andet job, hvor man komplet uden indsats kan oppebære en indtægt, der giver mulighed for at afstive sin personlighed med ekstravagance i form af luksusbiler og -kameraer?

Gad vide, hvad en psykolog i øvrigt ville mene om en personlighed, der anskaffer et WWW-domæne udelukkende til dette formål? I min fjerne ungdom var en bestemt graffiti yderst populær. Den sagde noget i stil med: "En mand med en stor ..." ... arrrh ... nej ... jeg må nok hellere omskrive den for tonens skyld: "En veludrustet mand har ikke brug for en stor BMW".

Anyway ... et tankevækkende fænomen  =)

Skrevet man. d. 25. juni 2012 kl. 10:53

keysersoze
keysersoze (333.033 points)
www.soze.dk
HAHAHA! Dette er på en og samme tid både den sørgeligste og sjoveste tråd jeg vist nogensinde har deltaget i her på Eksperten. Gad vide om den snart falder for Admins 6 måneders tvangslukning-grænse og hvem credit så går til når spørger ikke gider vende tilbage :)

Skrevet tir. d. 26. juni 2012 kl. 19:07

olebole
olebole (219.168 points)
Nu kan denne tråd ikke lukkes, da den optræder i bloggen, men det burde jo ikke afholde forfatteren fra at udvise bare små sublime tegn på engagement og interesse for responsen på egne udgydelser. Et eller andet sted i hans forlemmelses tåge må der vel ligge en begrundelse for at påbegynde tråden. Det kunne f.eks. være, at han er ansat til netop dét(?)

En anden ting, jeg har tænkt over: Gad vide, om denne pris er afskaffet. Jeg kunne ellers pege på en stensikker favorit!

Skrevet ons. d. 04. juli 2012 kl. 17:05

montago
montago (36.091 points)
Har ikke læst nogen af de ovenstående indlæg...

Hvorfor SKAL et svar markeres som SVAR eller KOMMENTAR... Kan man forhelvede ikke bare kalde det altsammen for SVAR sådan at folk kan accepter på hvad de vil.

ligesom man kan på MSDN fora, hvor det er SELVE svaret som markeres som svar, i stedet for det hjernedøde system som Eksperten har hvor der ofte er unødig kommunikation imellem spørger og svarer for at få givet de fiktive point.

derfor: DROP systemet med at markere SVAR/Kommentar og gør det muligt at markere alting som svar.

Desuden skal det også være muligt at trække svar-markeringen tilbage i 1-2 dages tid i tilfælde af fejl.

At markere SVAR som SVAR giver også bedre metadata, i stedet for at "random tekst" får nogle point. Hvis svaret er markeret ligesom på MSDN behøver man ikke lede efter svaret, hvis man har søgt efter spørgsmålet via søgemaskine.

Skrevet ons. d. 04. juli 2012 kl. 23:50

olebole
olebole (219.168 points)
@montago: Dine indlæg er så dejligt nemme at forholde sig til, når du selv besvarer dem  =)

"Kan man forhelvede ikke bare kalde det altsammen for SVAR sådan at folk kan accepter på hvad de vil"

- jamen, det er jo netop årsagen til, der er forskel på en kommentar og et svar. Der kommer så mange hjernedøde leeches på Eksperten, som bare vil serviceres - som mor og far altid har gjort det. De vil skide på, om Eksperten fungerer, så snart de har fået svar. Derfor bliver netop hvad somhelst accepteret, hvilket pisser vedkommende af, der har brugt adskillige timer og givet det korrekte svar.

Skal pointsystemet give mening - og specielt i et forum, totalt fritskrabet for ledelse - er der nødt til at være nogle regler, der sørger for, at ikke alt sejler.

Så kan man måske mene, at vi kunne klare os uden et pointsystem, men pointsystemet er jo netop et forsøg på at råde bod på gennemsnistbrugerens mangler i firhold til sociale kompetencer.

Med et begavet, modent og socialt veltilpasset publikum ville Eksperten uden tvivl se helt anderledes ud. Og med en Admin oveni ... jamen, så ville intet jo være til at kende!  :o|

Skrevet tor. d. 12. juli 2012 kl. 10:13

splazz
splazz (62.628 points)
majbom.com
-> ole - admin? det er da ikke nødvendigt, er det?

Skrevet ons. d. 15. august 2012 kl. 07:37

treatmenice
treatmenice (93.679 points)
http://www.eksperten.dk/spm/815180#reply_6996297

hvad skal der gøres ved sådan en som ham/hende

dem er der mange af

Skrevet tor. d. 16. august 2012 kl. 11:08

splazz
splazz (62.628 points)
majbom.com
-> treatmenice - mon ikke Lars er i fuld gang med at løse opgaven? Han har jo ikke tid til at skrive herinde, så han har nok travlt med et eller andet.

(ironi kan forekomme...)

Skrevet fre. d. 24. august 2012 kl. 18:39

olebole
olebole (219.168 points)
Uden at kunne skue ind i kontorerne, virker det, som om Lars af og til vågner af sin tornerosesøvn med voldsom trang til at virke handlekraftig - med en tråd som denne til følge. Den almindeligt udbredte opfattelse er dog, at det er ren signalpolitik. Dem har der været adskillige af, men vi har stadig til gode at se (bare små) spor af lyst til reel handling.

Jeg har aldrig oplevet et webforum med en Admin, der har mikroskopisk respekt og anseelse blandt brugerne. Sålænge vi stadig bruger sitet, tror jeg såmænd IDG er rystende ligeglade  :o|

Skrevet man. d. 03. september 2012 kl. 16:03

MTNielsen
MTNielsen (4.175 points)
Man kunne efter 3 måneder uden aktivitet indføre en bump knap, så det er muligt at bumpe et spørgsmål op som nyt.

Det vil koste nogle point naturligvis, dog færre end at oprette en ny tråd, men det vil også tilføje point til gevinsten for at svare på spørgsmålet.

Ligeledes kan man give bumperen mulighed for at uddybe på det oprindelige spørgsmål.

Det giver folk mulighed for at spare point ved først at søge gamle tråde igennem, og det giver incitament til at svare på gamle spørgsmål der er blevet bumpet op i og med at de nu er endnu flere point værd.

Frivillig oprydning kunne det næsten kaldes.

Skrevet søn. d. 09. september 2012 kl. 14:00

olebole
olebole (219.168 points)
Første betingelse er dog, at Eksperten faktisk har en Admin. Næste betingelse er, at han frivilligt gider deltage i de tråde, han opretter - samt at hans energi- og interesseniveau rækker til at afslutte sine egne tråde.

Intet af dette synes at være opfyldt!

Skrevet tir. d. 11. september 2012 kl. 22:03

KenneyD71
KenneyD71 (2.093 points)
Lav en auto update på spørgsmål der er 5 måneder gammel med en advarsel på en måned.

Derefter tvangslukkes spørgsmålet og point fjernes og tildeles ikke til nogle.

Skrevet fre. d. 14. september 2012 kl. 11:27

keysersoze
keysersoze (333.033 points)
www.soze.dk
KenneyD71 > hvorfor straffe dem der bruger tid på at svare i stedet for dem der er ligeglad med Eksperten? Eksperten har mistet rigeligt med gode og aktive brugere allerede, dit forslag vil kun skubbe ekstra til den tendens.

MTNielsen > Hvilken gevinst skulle det dog give? Du kan allerede nu uddybe dit spørgsmål ved at skrive en kommentar - og hvis du lukker dit spørgsmål kan du både beholde dine oprindelige point og oprette et nyt med samme pointtal eller endda lavere.

Langt de fleste spørgsmål der ikke lukkes skyldes ikke manglende aktivitet fra folk med svar eller kommentarer med derimod inaktivitet og ligegyldighed fra spørgeren og dem får man næppe til frivilligt at rydde op.

olebole > spot on!

Skrevet lør. d. 15. september 2012 kl. 01:34

max-payne
max-payne (18.260 points)
Det lyder fint, men det kræver en indsats fra vores kære Admin. Lars - og det er han nok ikke parat til.
Måske jeg kan få lidt hjælp til at lukke et spm som jeg ikke kan Lukke.
-

Jeg har tidligere oprettet et spm "thepiratebay".
Spm er lukket/fjernet af CoAdmin Lars - det er OK
Min når jeg i min peofil klikker på åbne spørgsmål, vises det stadig og point fra spørgsmålet er ikke afviklet, de vises stadid som (xx ude).
Jeg kan ikke lukke det for det er jo fjernet uden at være fjernet alligevel ???
Link til CoAdmin er uden interesse. Det kan godt være at han er en god Politimand her på E, men ellers passer han slet ikke sit arbejde, svarrer ikke på interne spm,og det er fuldstændig umuligt at råbe ham op.

Skrevet lør. d. 15. september 2012 kl. 01:38

max-payne
max-payne (18.260 points)
Jeg har indtil videre bestemt mig for ikke at lukke nogle spm før problemet "thepiratebay" er afviklet, spørgsmålet lukket og fjernet og at jeg har fået mine point retur.
Basta.

Skrevet søn. d. 16. september 2012 kl. 22:04

olebole
olebole (219.168 points)
Okay ... og det må vel så være efter devisen: "Æh-bæh-buh!". Et i overraskende grad klogt og modent tiltag!

Skrevet man. d. 17. september 2012 kl. 11:02

#max-payne
Det tror jeg Lars bliver MEGET ked af at høre. Du rammer ham lige på hans ømme punkt, og jeg er sikker på at du får hjælp nu.

Skrevet tor. d. 20. september 2012 kl. 13:17

Christian_Belgien
Christian_Belgien (56.453 points)
max-payne, det bestemmer du naturligvis selv.  Men den konsekvente holdning ville vel være at ikke at oprette nye spørgsmål som du på forhånd ved du ikke vil lukke, eller i spørgsmålene gøre opmærksom på, at de ikke vil blive lukket.  Ellers gør du dem der kommer med velmenende indlæg til ofre for din uoverensstemmelse med coadmin som, uanset michael_stims optimisme, vel bliver langvarig.

Skrevet lør. d. 22. september 2012 kl. 14:48

olebole
olebole (219.168 points)
Men vi ender på det samme sted, som brugerne plejer at mødes her på Eksperten:

Det er overmåde vanskeligt at argumentere overfor uhensigtsmæssig adfærd, så længe den fungerende(?) Admin insisterer på at være førende i at promovere det dårlige eksepel!

Skrevet tor. d. 27. september 2012 kl. 18:20

brasso
brasso (24.735 points)
Hejsan
Jeg synes personligt at spørgsmål der ikke er lukket/besvaret efter 6 mdr. bør slettes, ikke kun lukkes. Hvis ikke de er lukket, må man gå ud fra at de heller ikke indeholder noget fornuftigt svar. Så ud med dem, de fylder, og hvis man søger vil man ramme dísse uden at få svar på det man søger. Iøvrigt synes jeg der burde være mulighed for at give et svar karrakter, og så udvide søgefunktionen, så man kan vælge hvilken kvalitet svar man vil søge på. Man burde også kunne vælge om man kun vil søge på besvarede eller alle. Alt for tit resulterer en søgning på et emne i alt for mange resultater, og når man så har kigget en stribe igennem uden at have fundet noget fornuftigt svar på det man søger, laver man et nyt spørgsmål, som der i realiteten måske allerede findes et svar på.

Skrevet lør. d. 29. september 2012 kl. 22:46

arne_v
arne_v (1.075.034 points)
Der kan sagtens vaere brugbare svar i en traad selvom spoerger ikke har afsluttet den.

Skrevet lør. d. 06. oktober 2012 kl. 15:31

jason
jason (25.560 points)
Jeg har haft et indlæg siden 6. september og der komm nogle råd som jeg har afprøvet efter tur. De råd kom i hurtig tempo men på et tidspunkt har jeg været fraværende i 10 dages, som jeg har informeret om i tråden på forhånd.
Siden jeg er kommet hjem er det som om mine "trofaste"
rådgivere er sunket under jorden.
Jeg har prøvet nogle gange at gøre opmærksom på at jeg kunne godt tænke mig mere hjælp.
Tavsheden er stabil og jeg har nu fået 2 påmindelser om at tråden har stået pivåben i 20 dage...Men jeg venter stadigvæk på et eller flere gode idéer om at løse problemet.
Jeg er ved at forlade Eksperten og prøve andre fora da min maskine er "gået i stå" ved ikke at kunne gennemføre sw-opdateringer.

Skrevet man. d. 08. oktober 2012 kl. 18:41

olebole
olebole (219.168 points)
Tja, det sker jo, at en tråd går i stå. På den anden side er Eksperten jo ikke et offentligt servicekontor, hvor man automatisk har krav på hurtig, gratis og kompetent hjælp. Ikke desto mindre har der gennem de seneste 13-14 år været hundreder, som har fået det hver eneste dag ... såmænd også Juleaften og en sen lørdag aften midt i sommerferien  *o)

Skrevet man. d. 08. oktober 2012 kl. 19:07

jason
jason (25.560 points)
Ja, jeg er klar over at det er baseret på frivillighed, men det undrer mig bare at efter en daglig pin-pong sekvens i de første dage virker det hele som et sort hul.
Jeg har spekuleret over, om min 10-dages tvungen og annonceret pause har gjort mine rådgivere træte.

Skrevet man. d. 08. oktober 2012 kl. 22:04

olebole
olebole (219.168 points)
I stedet for at bruge så megen energi på at spekulere, kunne det være, du bare skulle lukke tråden og åbne en ny med samme emne.

Lenin sagde meget vrøvl, men at "handling giver forvandling", er noget af det mere kloge fra hans mund. Ved første øjekast en selvindlysende banalitet - men i så fald, en forbløffende ofte overset en af slagsen  *o)

Skrevet ons. d. 10. oktober 2012 kl. 17:03

johnnybp
johnnybp (10.975 points)
Hvor vigtigt er det egentligt for "Eksperten" at finde en løsning på dette "problem". Denne tråd blev startet jan 2012 og nu er vi i oktober og et hav af indlæg senere; uden rekation fra "eksperten" -

Jeg har imedlertid også et input: Gør det mere synligt hvordan man lukker et spørgsmål - Jeg har haft et spørgsmål som, ikke blev besvaret af nogen bruger, og jeg kunne simpelthen ikke finde ud af at lukke det, så det forblev åbent alt for længe.
Til sidst svarede jeg selv og accepterede mit eget svar. Nu håber jeg bare at den handling lukker spørgsmålet.
MVH
Johnny

Skrevet fre. d. 12. oktober 2012 kl. 17:00

olebole
olebole (219.168 points)
Når Lars (Admin) står som afsender, er det sjældent noget vigtigt. Hans nærmest ufravigelige mønster består i hvertfald i at udvise totalt fravær af interesse for egne indlæg og tråde - og såmænd også for andres!

Der er ingen grund til at være i tvivl om, hvordan man lukker en tråd. Som i næsten alle andre fora, løser den slags sig uden problemer, hvis bare man læser stedets FAQ

Skrevet tir. d. 06. november 2012 kl. 16:33

Wutuff
Wutuff (5.440 points)
1) Jeg ville sige 1 måned MAX

2) En point trold lyder som et godt alternativ - En ikke rankserende point trold, da jeg ved at hans point vil sky rocket ;)

3) Samme som nr. 2, Men er der på nogen måde i kan IP banne på eksperten? Altså jeg har været ud for at top spørgsmål er blevet lavet af en ny bruger med 300 points, OG 30 dage efter, er spørgsmålet stadig åbnet, Like, IP ban hvis spørgsmålet er mere end 6 måneder gammelt(dog for mulighed at få ban ophævet) ?

Skrevet tor. d. 15. november 2012 kl. 21:34

nu_igen
nu_igen (10.315 points)
Hej
Jeg tror at mange af de åbne spørgsmål/tråde skyldes den mærkelige måde man lukker og uddeler points på. Det er da ikke særlig logisk at man skal bede den der har svaret om at svare tilbage for at vedkommende kan få points???

Hilsner - Ingeborg

Skrevet fre. d. 16. november 2012 kl. 17:12

olebole
olebole (219.168 points)
@Ingeborg: Jo, det giver faktisk enormt god mening. Ekspertens brugersegment har desværre en sammensætning, der gør, at et mere begavet pointsystem ikke vil virke  =)

Skal pointsystemet give mening, skal pointene gives til den/de, der har bidraget til en løsning - eller i det mindste arbejdet for det. Alle erfaringer viser, at rigtig mange spørgere bare skal af med pointene, når de har fået deres svar. Så er de rystende ligeglade med, hvem der får dem.

Problemet er ikke pointsystemet, men brugernes forkælelsesniveau og forventning om at få løst deres problemer - gratis og uden forpligtelser eller personlig indsats. Kan du komme med en løsning på dét problem, kunne pointsystemet laves om i morgen ... men det nok ikke en særlig realistisk udvikling i overskuelig fremtid

Skrevet man. d. 19. november 2012 kl. 17:47

qweros
qweros (17.998 points)
Jeg er helt enig i betragtningen om, at de døde tråde, der er mere end 6 mdr. gamle bør fjernes og ikke bare låses med fjernelse af point.

En af de ting, der er fustrerende ved denne side er, at man ofte ryger ind i masser af spørgsmål, der er afgået ved døden for længe siden, når man lige skal se på, om der er noget at svare på i farten.

Så gider man ikke, hvilket vel er ganske menneskeligt.

Tilsvarende er det ikke til at finde noget, der svarer til ens eget problem, da der er massevis af åbne tråde, der ikke er svaret på, så man kan regne med, at det er korrekte svar, altså har hjulpet vedkommende med samme problem som en selv.

Skrevet tir. d. 20. november 2012 kl. 10:13

keysersoze
keysersoze (333.033 points)
www.soze.dk
Så hvis spørger har været for doven til at lukke et spørgsmål så skal tråde med potentielle gode og rigtige svar/kommentarer/diskussioner lukkes? Det holder jo slet ikke!

Skrevet ons. d. 02. januar 2013 kl. 07:23

JonFossa
JonFossa (4.615 points)
Prøv og gør det supernemt, at lukke sagen.
F.eks. med en link i den mail som spørgsmålsejeren får. Således, at man hverken skal logge ind eller noget for at lukke sin sag.

For hvis problemet er, at man ikke lige kan huske sit kodeord, så fristes man til at 'glemme' at lukke sagen.

Ligeledes er det besværligt, at oprætte et svar til sig selv for at få lov til at lukke en sag der ikke har fået noget svar.

Det skal være nemt og hurtigt ellers fristes man til at glemme det. For der er jo ikke den store gevinst i at lukke sagen, hvis du forstår hvad jeg mener

Skrevet lør. d. 05. januar 2013 kl. 01:56

olebole
olebole (219.168 points)
@JonFossa: Det er desværre ikke problemet. Problemet er mange 'aktive' brugere, som bare vil have svar her og nu - og er bedøvende ligeglade bagefter.

Der er en, som lige har åbnet en tråd under Programmering -> PHP. Han har 65 åbne tråde(!) ... 2.585 udestående point ...!!!

Kan du stave til "forkælet parasit"?  *o)

Skrevet søn. d. 06. januar 2013 kl. 18:39

Christian_Belgien
Christian_Belgien (56.453 points)
Jeg er enig i, at selv om det blev nemmere at lukke spørgsmål ville der nok være 'forkælede parasitter' det ikke ville gøre noget indtryk på.

Ikke desto mindre ville jeg personligt velkomme nogle forenklinger til det at lukke spørgsmål.  Det at en spørger der ikke har fået hjælp skal oprette et tomt indlæg for at kunne lukke sit spørgsmål, det må givet kunne gøres smartere.  (Men for tiden skal vi vist ikke forvente mange ændringer, uanset hvor tiltrængte de måtte være.)

(Forøvrigt, om de tråde man deltager i bliver lukket kan man selv have en vis indflydelse på når man vælger hvilke tråde man vil deltage i.  Selv undlader jeg at deltage i spørgsmål fra spørgere der har forsømt at følge deres tidligere spørgsmål op.  Somme tider sender jeg mail til spørgerne og foreslår, at de får konkluderet deres tidligere spørgsmål, hvorefter jeg vil deltage i det nuværende spørgsmål. 

I mange tilfælde sker det faktisk.  Spørgsmål bliver lukket, points bliver uddelt hvor det er muligt, der bedes om svar fra de der har hjulpet, o.s.v.  Mange af sådanne spørgere fortæller, at de ikke havde fået fat på det med at lukke og beder om vejledning, hvilket jeg så giver.  (Hvorvidt de skulle eller burde have været i tvivl kan naturligvis diskuteres, jeg nævner blot den kendsgerning, at nogle rent faktisk er i tvivl.) 

I andre tilfælde sker der ingenting, eller spørgeren lukker mekanisk alle spørgsmål med eget svar.  Sådanne spørgere holder jeg mig fra.  Jeg tror det er medvirkende til, at mindre end 5% af de tråde jeg har deltaget i er forblevet åbne. 

Andre medlemmer ser anderledes på det og lader ikke spørgerens lukke-historie være afgørende for om de  deltager i spørgsmål.  Den holdning har de naturligvis lige så meget ret til som jeg har til min.)

Skrevet ons. d. 23. januar 2013 kl. 18:15

olebole
olebole (219.168 points)
@Cristian_Belgien: Så enkelt er det desværre nok ikke. Vi er mange, som ikke besvarer spørgsmål fra brugere, der ikke gider forholde sig til deres egne spørgsmål. Mange af os oplever langt flere end 5%.

Problemet er såmænd ikke de, man kan tale fornuftigt med. Desværre findes der også brugere med et langt liv bag sig, i hvilket de burde have lært de mest grundlæggende, sociale færdigheder - uden at dette synes at være tilfældet.

Et godt eksempel er brugeren ngr, som helt konsekvent opfører sig svært socialt udfordret (for nu at sige det yderst diplomatisk)! Bare et enkelt eksempel, men der findes bunker af andre.

Skrevet ons. d. 23. januar 2013 kl. 18:24

olebole
olebole (219.168 points)
Undskyld, jeg 'sdavøde' dit navn forkert  =)

I øvrigt viser opretteren af denne tråd jo på forbilledlig vis, at der er ikke kun er tale om brådne kar blandt Ekspertens menige brugere.

Det siges ofte, at al firmakultur fødes på direktionsgangen; og det gælder efter sigende ikke kun god kultur

Skrevet søn. d. 27. januar 2013 kl. 14:20

Christian_Belgien
Christian_Belgien (56.453 points)
olebole, med hensyn til punkt 2 i mit indlæg 6 jan, det i parantes, ja, der synes at være eksperten brugere man ikke kan tale fornuft med, uanset hvad man gør.

Med hensyn til punkt 1, for de brugere der følger op på og lukker deres spørgsmål mener jeg, at de nuværende lukke procedurer ikke er optimale.  For en ting: Når jeg har oprettet et spørgsmål hvor der ikke er kommet indlæg føler jeg mig lidt til grin, når jeg er nødt til at oprette et tomt indlæg (et svar) for at kunne lukke mit eget spørgsmål.  Det naturlige ville være, efter min mening, at den bruger der kan oprette et spørgsmål kan lukke det igen direkte.  Det ville spare en, efter min mening, unødvendig handling.  Jeg er spændt på at høre din mening, som en af de meget erfarne Eksperten brugere, om dette punkt.  Har det efter din mening en nyttefunktion (for de brugere der følger op som de skal) at skulle oprette svar for at kunne lukke?

Så har jeg selv oplevet, at der er brugere der falder imellem de to ydergrupper, de der ikke er til at tale fornuft med og de der af sig selv følger op og lukker, nemlig de der har ladet mange spørgsmål stå åbne men efter ekstra opfordring og somme tider vejledning giver sig til at følge op som de skulle have gjort.  (Jeg vælger, måske med urette, at give sådan opfordringer/vejledninger når anledningen gives.)  Jeg forestiller mig, at en forenklet lukkeprocedure ville gøre tærsklen lavere, således at flere af de i mellemgruppen af sig selv ville følge op.  (Og det kan naturligvis godt være, at det er ønsketænkning.)

Skrevet tor. d. 31. januar 2013 kl. 16:25

olebole
olebole (219.168 points)
Min erfaring siger i den forbindelse kun én ting: Eksperten lider svært under fravær af en kompetent og engageret Admin. Før vi får sådan én, er al tale om ændringer/forbedringer i virkeligheden uden mening

Skrevet tor. d. 21. februar 2013 kl. 10:37

pranders
pranders (3.195 points)
Syntes 3 mdr. er ok og så med begyndelsesdato'en anført...

Skrevet tor. d. 18. april 2013 kl. 23:40

vagn99
vagn99 (5.010 points)
Jeg ville også tilslutte mig 3 måneder.
Synes i øvrigt det er irriterende, når folk afmelder f.eks. en harddiskfejl, grundet at disken er defekt, uden at afgive point.
Lukker man selv et spørgsmål bør point fratrækkes ens konto, hvis man vælger ikke at tildele dem et svar.
Undtagelsen kan være ingen svar.

Skrevet lør. d. 11. maj 2013 kl. 17:28

petersen7913
petersen7913 (10.957 points)
Jeg har kun skimmet igennem nogle af svarene, så det er nok sagt allerede ;)

Det vil være fint hvis man selv kan lukke et spørgsmål, enten fordi ingen har svaret på det, fordi man selv fandt en løsning (som man så bør skrive aht. andre spørgere) eller fordi en kommentator (der hjalp med spørgsmålet) ikke skriver et svar, så man kan lukke.

Jeg synes at man stadig skal kunne se alle lukkede spørgsmål, uanset hvordan de er lukkede. Der kan stadig være guldkorn og tip, der kan hjælpe.

3-6 måneder før der skal lukkes er OK :)

Skrevet tir. d. 14. maj 2013 kl. 21:55

keysersoze
keysersoze (333.033 points)
www.soze.dk
Det kan du allerede - læg et svar og accepter det.

Skrevet tir. d. 14. maj 2013 kl. 22:36

teknik
teknik (72.181 points)
Generelt enig m. arne v.

Autolukning er ok, men 12 mdr. er mere passende

"point trolden" er en ok ide.
alt for tungt og ressource krævende for admin/moderator at dømme i alle "glemte" spm.
At der oselvfølgelig også vil være spm. som admin ikke nødvendigvis selv er "skarp" i er logik for burhøns.

Så det er nød til at være en automatisk funktion.

Savner kategori toplisterne
top 3 overall
top 10 for seneste 6mdr.
...er/var ret motiverende, om end point-jagt også kan give en del hurtige halv-kiksede svar

mvh

Teknik

Skrevet tir. d. 21. maj 2013 kl. 09:15

holmers
holmers (3.200 points)
Jeg finder det helt i orden, at I tvangslukker efter 3 mdr. Alle ønsker et hurtigt svar, og der er vel ingen, der venter i 6 mdr.
Jeg har selv et hængeparti hos jer, men jeg kan ikke finde ud af at lukke. Fandt selv en anden løsning på mit problem.
Måske ville det være en god ide at tydeliggøre, hvordan man lukker med tak for jeres hjælp.
Jeg er 80 år, men åbenbart ikke den eneste, der ikke kan finde ud af at lukke.
m.v.h. holmers

Skrevet ons. d. 22. maj 2013 kl. 11:32

Christian_Belgien
Christian_Belgien (56.453 points)
Man lukker et spørgsmål ved at acceptere et svar, et indlæg markeret med gult.  Man accepterer svaret ved at sætte 'flueben' ved 'accepter dette svar' og derefter klikke på feltet 'Accepter svar og afgiv points.'  Så hvis du vil lukke svaret med points til dig selv HVAD JEG FRAFÅDER behøver du blot at acceptere et af de indlæg du har oprettet som svar.

Jeg tillader mig at foreslå, at du i stedet takker for indlæg ved at give points til den der har gjort en indsats.  Bed vedkommende om at oprette et svar og accepter så dette.

Skrevet ons. d. 29. maj 2013 kl. 14:55

keysersoze
keysersoze (333.033 points)
www.soze.dk
Med ny ejer til eksperten.dk kan man da håbe at der endelig begynder at ske lidt og at der bliver indsat en eller flere (co)admins...

Skrevet man. d. 15. september 2014 kl. 18:27

oveskjold
oveskjold (8.800 points)
Jeg er kommet her på siden i årevis, og kun den første gang skrev jeg om et spørgsmål omkring et problem jeg havde.
Efterfølgende har jeg ofte fået hjælp her på siden ved at søge på problemer med dit og dat, da andre næsten altid har haft de samme problemer... altså som I opfordrer til.
Mit forslag er, at man kan give points for allerede besvarede og lukkede spørgsmål. Det synes jeg er fair og rimeligt overfor de dygtige mennesker herinde, som gider hjælpe os "mindrebegavede" ud i PC'er... tak til jer (ingen nævnt, ingen glemt)!!!
Måske skulle I gøre det lidt enklere at tildele points. Jeg har lagt mærke til at mange er lidt i tvivl om, hvordan man gør.
Med venlig hilsen
Ove Skjold Porse

Skrevet man. d. 15. september 2014 kl. 18:36

oveskjold
oveskjold (8.800 points)
Nå ja, jeg synes 3 mdr. er rigelig tid til at tvangslukke spørgsmål, ingen  venter vel længere tid på et svar?!

Skriv en kommentar


Log ind

   





Computerworld

Teaser billede

10.000 danske Gmail-konti er lækket - skift dit password

Fem millioner Gmail-konti er lækket på nettet i nat, og cirka 10.000 danske konti er berørt. Der er ikke grund til panik, men skift dit password til din Gmail-konto, lyder det fra sikkerhedsekspert.

CIO

Teaser billede

Kæmpe cloud-satsning hos DSB: Flytter data til SAP og Microsoft

DSB er i gang med at luge kraftigt ud i antallet af applikationer og modernisere hele it-miljøet. Det betyder blandt andet en satsning på cloud-services fra SAP og Microsoft.

Comon

Teaser billede

TDC klar med iPhone 6 om to uger - men er tavs om antallet

Om få uger får danskerne adgang til de nye iPhones. Men der er uvished om, hvor mange telefoner der kommer til Danmark.

Channelworld

Teaser billede

Kommune droppede iPads: De var for billige - og for besværlige

En klar pædagogisk strategi og hensynet til det eksisterende it-setup fik lærere og politikere i Nordfyn Kommune til at dumpe iPads, da der skulle købes tablet-computere til eleverne - også selv om...

White paper

Teaser billede

IP-telefoni: Fra buzz-ord til business

Firmaets telefonsystem er i dag en opgave for it-chefen. Denne Computerworld Guide om IP-telefoni giver også råd om unified communications.



Udgiver · © 2014 Computerworld A/S · Hørkær 18 · 2730 Herlev · Tlf.: 77 300 300 · Fax: 77 300 301 · Brug af personoplysninger