Avatar billede djmoose Nybegynder
11. december 2014 - 09:34 Der er 8 kommentarer

Hjælp til jobbeskrivelse

Hej

Kan skal til og ansætte en programmør til en sportsside. Vi er en lille virksomhed, så det er en all around programmør som skal kunne håndtere meget alene. Da jeg ikke har den tekniske indsigt i dette, ønsker jeg hjælpe til hvilke krav jeg skal stilles i jobannoncen.

Der er lavet en komplet beskrivelse på siden, med billeddokumentation og beskrivelser på hvert underpunkt (der er også beskrevet krydshenvisninger og relationer mellem emner).

Vi trækker vores data fra Stats.coom som vist nok (og det er her jeg ikke ved nok) tilbyder APIs der bliver kørt på enten XML eller JSON.

Selve siden kan for min skyld opbygges i PHP eller hvad der nu er bedst. Der er et avanceret backend system, som håndtere annoncering og brugerstats (lad os sige at den minder rigtig meget om eksperten.dk). Det grafiske element bliver købt af freelancer, men personen skal arbejde med mig som udelukkende ved noget om salg - så skal finde en der kan tænke så meget fra A-Z som muligt til at starte med...

Hvilke ting skal i mere vide for at kunne ramme mest præcis, alle kommentarer og gode råd ønskes?
Avatar billede Slater Ekspert
11. december 2014 - 12:04 #1
Det lyder som om der eksisterer noget kode i forvejen - hvad er det lavet i, eller skal det slet ikke bruges?
Avatar billede djmoose Nybegynder
11. december 2014 - 13:53 #2
Det skal laves påny, men vi skal hente fra stats jf. ovenstående. Det er det eneste der er fastlagt, men ellers er jeg ikke låst på sprog...
Avatar billede Slater Ekspert
11. december 2014 - 16:48 #3
Fair nok. I så fald vil jeg sige PHP er et udmærket valg.
I er et lille firma, og fordelen ved PHP er at alting er billigt. Alt serverens software er open source og gratis, de fleste udviklerværktøjer er gratis eller billige, support er billigt, udviklere forventer generelt mindre i løn, hosting er billigt og det har et meget lille footprint og kan derfor køre på meget små computere.
I forhold er ASP meget dyrt, og selvom samme fordele kan siges om f.eks. Python eller Ruby, så finder du langt flere PHP-udviklere og har dermed nemmere ved at finde dem - også i fremtiden.

Du kan også vælge at gå ruten at lade udvikleren selv vælge, men du risikerer at komme til at afhænge af noget meget indspist blandingsprodukt, som du får svært ved at få folk til at overtage - plus du ikke kender prisen.

Problemet med PHP, på den anden side, er at det er meget nemt at tro man er god til uden at være det. Dvs. man skal passe på ved ansættelse, når man ikke ved så meget om det selv.
Helt nødvendigt er det at høre, om de ved hvordan man forhindrer SQL injections - den fejl allerflest laver uden at vide det.

Det vil nok være en god idé at forlange, at han/hun arbejder i et kendt framework. Ikke kun gennemtvinger det en vis ordentlig struktur, det gør det også meget lettere at få en anden udvikler til at overtage i fremtiden. Frameworket er ikke så vigtigt, bare det er rimelig bredt - i PHP f.eks. Symfony, Laravel, CodeIgniter (forældet men stadig brugbart), Yii, osv.

Kan de dette, så er det også rimelig garanteret, de kan finde ud af at kommunikere med en XML/JSON API.

Det lyder som om vedkommende også skal opbygge sidens front-end, altså HTML osv, ud fra allerede lavet grafik. Hvis det er rigtigt forstået, så har du brugt for en Full-stack udvikler.

På front-end siden har du brug for en der kan lave responsivt design (ellers mister du efterhånden halvdelen af dine kunder) og som har en vis forståelse for cross-browser kompatibilitet. Ellers er det ofte svært at sætte specifikke krav her. JQuery er altid rart at kunne f.eks., men hvis vedkommende foretrækker f.eks. Angular eller Mootools i stedet, så ingen alarm. Det bedste er at se noget de har lavet, og vurdere om det er pænt og funktionelt.

Og så vil der sikkert være en million der er dybt uenige i min vurdering, men sådan er det altid.
Avatar billede djmoose Nybegynder
15. december 2014 - 21:07 #4
Tak for svar. Jeg må jo nøjes med en mulighed - vil du ikke have point? Tror ikke der kommer flere svar...
Avatar billede Slater Ekspert
15. december 2014 - 21:57 #5
Det ser ikke sådan ud, nej. Du kan jo prøve at oprette spørgsmålet igen, da mange overser spørgsmål der allerede har svar. Det er så vidt jeg ved ikke mod Ekspertens regler, så længe du lukker dette først. Men held og lykke med det.
Avatar billede keysersoze Guru
15. december 2014 - 22:57 #6
Jeg kan også hurtigt kaste lidt kommentarer afsted selvom det som sådan ikke besvarer dit egentlige spørgsmål.

Hvis du ikke har viden nok til at skrive en annonce vil mit gæt også være at du ikke har viden nok til at være sikker på at du får ansat den rigtige - og hvis du får hjælp til at skrive en annonce ser jeg også stor risiko for at du enten udelukker potentielle ansøgere eller lægger dig fast på forkert teknik og derfor ikke får den helt rigtige til opgaven.

Oven i det - og jeg kan selvfølgelig tage fejl - ser jeg også nogle potentielle minusser i stillingen primært fordi man vil ende alene på pinden. Jeg selv ikke kunne tænke mig sådan en stilling over en længere periode - og dem der er til den slags vil i højere grad nok slå sig ned som freelancere.

Det jeg vil frem til med alt dette - og selvfølgelig uden at kende til ting som økonomi, udviklingsmængde og fremtidsaspekter - er, at det i mine ører lyder som en opgave for en freelancer eller måske ligefrem et mindre firma så opgaver kan fordeles mellem egentlige frontendere og backendere samt fx source control og historik også er noget der vil være styr på. Ja, den enkelte udviklingstime vil være dyrere men du  kanlettere få specialister ligesom der ikke skal betales løn i døde perioder.
Avatar billede djmoose Nybegynder
31. december 2014 - 13:58 #7
Det er min investor der siger han vil se en prototype af et nyt produkt vi vil introducere. Vores firma kan kun håndtere 1 ansat, da denne ikke vil genere egentlig indtjening, da det er et produkt ved siden af vores daglige drift.

Det kan godt være det er den umulige opgave, men søger en der i f.eks. 11-12 måneder udelukkende prøver at lave en prototype af produktet, herefter bliver han koblet 50% på projektet og arbejder på vores almindelig forretning, indtil vi får accepteret projekt.

Ved ikke om det kan lade sig gøre indenfor en tidsramme og om personen kan holde gejsten alene (godt nok sidder vi 2-3 i samme kontor, men bidrager ikke mere end 5-10 til projektet, herunder møder mv).

Skal vi have freelancer ved vi ikke hvad regningen ender i???
Avatar billede Slater Ekspert
01. januar 2015 - 10:44 #8
Jeg vil umiddelbart give dig ret i at tage en ansat. Et år er nok tid til at kunne være interessant for en udvikler, men også så lang tid at en freelancer bliver dyrt. Du kommer ofte til at skulle af med 600-1000 kr i timen for en freelancer, mens du kan slippe med 200 i timen for en in-house udvikler - i ren løn, naturligvis.

Jeg har selv været sådan en ene udvikler i mit første job. Det er ikke voldsomt spændende og styrker ikke ens personlige faglige udvikling så meget, men det kan lade sig gøre. I så fald skal I nok bare gøre jeres bedste for at inddele forløbet i mindre projekter, og estimere en tidsramme for hver af dem. Ellers er det svært for enhver at arbejde på højtryk et år uden rammer.