Avatar billede Rasdmjx Nybegynder
11. december 2014 - 10:27 Der er 3 kommentarer

Streaming af film/serier/tv

Hejsa,

Vi er tre studerende på Danmarks Medie - og Journalisthøjskole, som er i gang med et projekt vedr. unge menneskers streamingvaner på internettet.

I den forbindelse leder vi med lys og lygte efter en ekspert indenfor området, som vil kunne forklare omkring teknologien bag streaming af f.eks. serier og film på sider som f.eks. Popcorn Time.

Er der nogen der kan hjælpe os, vil vi blive ufatteligt glade! :)

mvh
Rasmus, Tobias og Martin.
Avatar billede eurositi Ekspert
11. december 2014 - 16:30 #1
Dette er mest et historisk overblik, og det er nok ikke dét, I er mest interesserede i (i er vist i gang med en forbrugeranalyse?)... Men JEG synes, det var interessant at læse om. ;)

Stage6, som blev etableret af firmaet DivX i slutningen af 2006, der op gennem forrige årti var førende mht. udvikling af streamingvenlige videoformater (DivX video i en AVI filcontainer), var den første succésfulde streamingtjeneste:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stage6

Grundet udefra kommende pres fra copyright-indehavere, blev kontrollen med portalen intensiveret, og tjenesten blev lukket ned i februar 2008 efter 1½ år med eksplosiv vækst.

VReel.net var et brugernetværk, som opstod på ruinerne af Stage6 i maj 2008. DivX gav netværket tilladelse til at benytte DivX codec'et. Projektet satsede på større uafhængighed af kommercielle tjenester og planlagde, at deres streamingtjeneste fremadrettet skulle baseres på VLC's web player med støtte fra Lavasoft. Det voldsomt stigende behov for mere serverplads tvang imidlertid projektet til at samarbejde tættere med kommercielle ISP'ere, og i løbet af 2009 blev open source planerne droppet. Projektet lukkede i 2010.

Andre historiske streamingtjenester:
Vuze.net (torrent-baseret)
Videocluster.net (invitationsbaseret online netværk)

Alle disse tjenester har været langt forud sammenlignet med de fuldt regulerede, lovlige kommercielle tjenester som f.eks. Netflix, TDC Play osv.

Ikke alle videoformater + containerformater er lige egnede til streaming. Det kræver, at den såkaldte headerstørrelse er tilstrækkelig lille til hurtig at blive indlæst. "Piratformatet" MKV (matroska), som har været det foretrukne til filmdeling i snart 10 år, er faktisk meget streamingvenligt, men det understøttes stort set ikke af kommercielle løsninger. Derimod understøttes det af al open source programmel samt af DivX.

HTML5 videos udbredelse hindres af, at det i modsætning til Flash ikke så let kan DRM bskyttes og sammenknyttes med (uønskede) reklamer. Desuden pågår der fortsat en kamp om, hvilke formater, der skal være standard (open source eller kommercielle formater).

Sammenlignet med Flash har DivX konstant været på teknologisk forkant ift. videostreaming i høj kvalitet, men Flash har siddet tungt på det kommercielle marked.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2014 - 20:28 #2
sjovt nok, er popcorntime, en fuldstændig illegal webside.. :)
Avatar billede Rasdmjx Nybegynder
12. december 2014 - 10:16 #3
Hej igen,
Eurositi: Ja, det er meget interessant, men tror det vil blive lidt tungt at formidle videre af tre ikke særligt IT-kyndige på et sprog som den almene dansker forstår:) Men tak for responsen!

sidwave: Ja, det er den, og det er mig der er et fjols at jeg ikke fik specificeret det bedre, men det er også de illegale sider vi har fokus på. Derfor eksemplet med popcorn time:)

Men nu er der dukket et nyt spørgsmål op som i evt. kunne være behjælpelige med:

Som jeg forstår det, så arbejder popcorntime med et P2P system?? Hvis dette er tilfældet, og man forestiller sig at man istedet for at gå efter udbyderen, men istedet ville fange brugeren, hvordan kunne dette så gøres?

Mvh
Rasmus, Tobias og Martin