Avatar billede Sofus8472 Nybegynder
11. december 2014 - 15:21 Der er 14 kommentarer

Spille computer valg.

Hej jeg er en dreng på 13 år. Jeg har nu lige fået sparet op til en gamer stationær op til 6500kr.  Jeg har selv været inde og se hvad der kunne være godt, men jeg ved ikke alt for meget om computere. Håber nogen kan finde et forslag kh sofus :)
Avatar billede Olesen79 Nybegynder
11. december 2014 - 16:22 #1
Hej Sofus

Her er et forslag du kan læne dig op af :)

Bundkort & cpu : ASUS Z97-P + Intel i5-4690K DC 2.229,00 kr.
Graffik : ASUS GeForce GTX 760 STRIKER-4GB GDDR5 2.090,00 kr.
Ram : Kingston HyperX Fury DDR3-1866 DC - 8GB  620,00 kr.
Strømforsyning : Corsair CS650M Gold - 650W PSU  683,00 kr.
Harddisk : Kingston SSDNow V300 SSD - 240GB  741,00 kr.
Kabinet : Cooler Master CM Force 500 - Black  292,00 kr.

Pris i alt 6.684,00kr

Håber du kan bruge forslaget til noget da du virkelig får en go maskine her med masser af muligheder for opgraderinger.. Satser lidt på at han har mus, tastatur, skærm og højttalere ellers skal vi se på noget andet... Muligheden for at ønske sig en "lager" harddisk af tante Oda i julegave er der også da 240 GB ikke er overvældene men burde være nok foreløblig :)

God Jul og pøj pøj med indkøb..

Olesen
Avatar billede Slater Ekspert
11. december 2014 - 16:28 #2
Spørgsmålet er også lidt om du, Sofus, er i stand og villig til at bygge selv, hvilket kan være lidt overvældende, når man ikke kender til det - eller foretrækker en færdigbygget, hvor man naturligvis får en smule mindre for pengene og har mindre valgfrihed.
Avatar billede Sofus8472 Nybegynder
11. december 2014 - 18:38 #3
Tak for forslaget Ole. Men jeg tror ikke jeg vil kunne samle min computer selv. så jeg ville blive glad for en hel computer samlet. Jeg har kigget rigtig meget på denne computer:  https://www.fcomputer.dk/gamer/gamer-computere/gamer-stationær/føniks/intel-i5-gtx770-gamer-computer.html
Avatar billede Slater Ekspert
11. december 2014 - 20:04 #4
Absolut god computer til pengene. Eneste "problem" er at den ikke har nogen SSD, og det tror jeg du vil blive ked af i længden. Men naturligvis kan man købe den til senere. Mange SSD'er kommer med software til at overføre dit styresystem til den, så du ikke skal formatere helt.
Avatar billede Olesen79 Nybegynder
12. december 2014 - 09:47 #5
Hej igen :)

Ja den ser ok ud.. Eneste minus i mine øjne er at du til prisen i forhold til mit foreslag går ca. 2 generationer tilbage altså så er dette bundkort/cpu/graffikkort "allerede ca. 1 år gammel". Men Sofus prøv lige at tjekke youtube om at "bygge" en pc.. Jeg vil næsten væde på at du godt kan selv hvis dine hænder bare vende lidt rigtig..

Nå men held og lykke :)

God Jul

Olesen
Avatar billede Sofus8472 Nybegynder
13. december 2014 - 19:13 #6
Nu må jeg svare dumt igen! Min far syntes det var en god ide hvis jeg kunne bygge videre på den computer jeg har. Én: HP Pavilion p6-2066sc. Jeg ville blive glad hvis du måske kunne finde ud af: om det ville være bedst at købe en hel ny computer. Samle en Hel selv eller bygge videre på den computer jeg har. Jeg vil gerne kunne køre spil som disse: Titan fall, Arma III og DayZ. Og jeg har som sagt 6500 kr. Undskyld at jeg er så besværlig kh hilsen sofus :)
Avatar billede Slater Ekspert
13. december 2014 - 19:44 #7
Det er da en fin computer, du har der. Det ville være dybt tåbeligt at gøre andet end at smide et nyt grafikkort i, og evt. en smule mere RAM. Så kommer du meget længere med de penge.
Avatar billede Olesen79 Nybegynder
14. december 2014 - 00:25 #8
Hej igen...

Hmm Tjaa den nemmeste løsning ville være et nyt grafikkort og så en ssd harddisk :) HUSK at det "kun" er PCIe gen2 slot du har så lad være at ofre et super grafikkort da det vil være spild af penge selv om det sikkert ville virke fint er det lidt som at sætte en Mercedes motor i en gammel skoda det virker måske godt nok men du får ikke det fulde udbytte ved at resten ikke er gearet til det.. (håber du forstår) :) Hvad ssd angår er der ikke meget prisforskel på hvad du kan "udnytte" i din maskine og så "modellen" større så det betyder ikke så meget (syntes jeg ikke) så der kan du bare vælge du vil mærke stor forskel alligevel men køb ikke en der er mindre end 240 GB :)

Sæt de nye stumper i og pil ledningerne af din gamle harddisk.. installere OS på ssd'en når det så er super oppe at køre så sætter du din gamle harddisk til igen... går ind på den gamle harddisk og sletter Windows biblioteket.. (sørger selvfølgelig for at dine billeder og lignende ikke ligger på dit "gamle" skrivebord men flytter dem ud først inden du sletter) og så køre du en disk oprydning på din gamle harddisk for at fjerne gamle filer og wupti så "har du en nu Computer" :)

Håber du får held med det

Olesen
Avatar billede Slater Ekspert
14. december 2014 - 12:22 #9
Det er ikke helt sandt, Olesen. PCIe 3.0 er fremtidssikret, men 2.0 har rigelig båndbredde til moderne grafikkort - inklusiv high end. Du kan slet ikke finde AMD motherboards med PCIe 3.0 fordi det er overkill og unødvendigt.

Sofus kan altså fint købe selv et GTX 980, hvis han vil have det ypperste af grafik. Der vil ikke være nogen flaskehals med det motherboard.
Avatar billede Sofus8472 Nybegynder
14. december 2014 - 18:49 #10
Så jeg kan altså køre de følgende spil TitanFall  DayZ og Arma III hvis jeg køber lidt ram og et 980 GTX Graffik kort?. Fordi så vil jeg da gøre Det!
Avatar billede Sofus8472 Nybegynder
14. december 2014 - 18:55 #11
Og er der ikke et lidt billigere Grafik kort?
Avatar billede Slater Ekspert
14. december 2014 - 19:10 #12
Jo, masser af billigere - spørgsmålet er kun hvor højt du vil gå.

GTX 980 er det bedste kort på markedet lige nu, men det koster også derefter. Et GTX 970 koster omkring 2500 og er stadig et virkelig godt kort, men du kan også sagtens gå længere ned. Jeg vil dog ikke anbefale dig at gå under et GTX 760, som du kan få fra cirka 1500 kr. Under det er det ikke længere pengene værd, hvis du gerne vil spille nye spil.

Så er der naturligvis også AMD-alternativerne. Hvad du tager er op til dig. Og ja, du vil kunne spille alle nyere spil med din nuværende computer, hvis du får sådan et.
Men husk at din strømforsyning (PSU) også er for lille og nok ikke har de rigtige udgange, så den skal du også have ny af. Kig på det grafikkort du har tænkt dig at købe, og se hvilke strømstik det skal bruge.
Avatar billede Sofus8472 Nybegynder
14. december 2014 - 20:21 #13
Avatar billede Slater Ekspert
15. december 2014 - 09:21 #14
Det ligner et rigtigt lækkert valg. Det eneste jeg kan se der kan gå galt, er hvis kortet simpelthen er fysisk for stort til kabinet eller bundkort. Det eneste sted jeg kan finde dimensioner på kortet er dog her: http://www.amazon.com/Zotac-GeForce-DisplayPort-Graphics-ZT-90101-10P/dp/B00NNXVPS2
Ellers har du jo dine 14 dages returret, hvis du køber online.