Avatar billede rebe1902 Nybegynder
11. december 2014 - 21:10 Der er 18 kommentarer

Fysik hjælp omkring tyngdeacceleration!!

3.Forklar hvorfor det giver mening med den enhed, som vi har på tyngdeaccelerationen.

Jeg har simpelthen så svært ved at finde sammenhæng mellem dette.

Tyngdeaccelerationens enhed er m/s2 ([g]=N/kg) - Er dette ikke rigtig antaget?

Men hvordan skal man ellers forklare sammenhængen? Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal beskrive det.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. december 2014 - 22:11 #1
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. december 2014 - 22:13 #2
Faldvejen i 1. sekund 5 meter - starthastighed 0 og gennemsnitshastigheden 5 m/s og sluthastigheden må så være  10m/s .stigning.10 m/s ..
I andet sek er starthastigheden 10 m/s og faldvejen 15 m.-derfor er sluthastigheden efter 2 sek. 20 m/s. - altså i andet sek er hastigheden også steget med 10 m/s.
Sådan vil faldhastighed stige med 10m/s hvert sekund, (FRIT fald)
acc = 10m/s/s
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. december 2014 - 22:15 #3
Min acc var nok for ringe !
Avatar billede rebe1902 Nybegynder
11. december 2014 - 22:23 #4
richardjensen narhhh.. Forstår det ikke helt :/
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2014 - 00:58 #5
her på jorden, acclererer objekter ved frit fald, op til 9,72 meter pr sekund, hvorefter hastigheden er konstant.
Avatar billede store-morten Ekspert
12. december 2014 - 05:24 #6
I Danmark er tyngdeaccelerationen: g = 9,82 m/s2

På ækvator er tyngdeaccelerationen: g = 9,78 m/s2

På nordpolen er tyngdeaccelerationen: g = 9,83 m/s2yngdeacceleration

Legemer der bevæger sig lokalt i et tyngdefelt "oplever" gravitationen som en nogenlunde konstant "tiltrækningskraft": Personer der går på landjorden oplever omtrent samme tyngde som passagererne i et rutefly i 10 kilometers højde.
Galileo Galilei påviste eksperimentelt, at alle frit faldende legemer under denne betingelse udviser den samme, konstante acceleration, og denne konstante acceleration kaldes for tyngdeaccelerationen, eller mere præcist: den lokale tyngdeacceleration.
Hans samtid mente, at i og med at tyngdekraften er større på "tunge" legemer (med stor masse) end på lette (med mindre masse), burde tunge legemer falde hurtigere end lette - noget der tilsyneladende lod sig "demonstrere" ved at lade f.eks. en sten og en fjer falde side om side.
Ved hjælp af Isaac Newtons mekaniske love ser man, at tyngdekraften ganske rigtigt er proportional med legemets masse, men de forskellige tyngdekræfter der påvirker legemer med forskellige masser, skal tilsvarende accelerere forskellige masser. Slutresultatet er at alle frit faldende legemer i samme lokale tyngdefelt, tunge som lette, falder med en fælles, konstant acceleration.

Den vedtagne standardværdi for normal-tyngdeaccelerationen på jordens overflade er gn = 9,80665 m/s². Den faktiske, lokale tyngdeacceleration varierer dog. Således vil fx en person, der vejer 75 kg på jordoverfladen ved ækvator, veje knap 75,4 kg på jordoverfladen på en af planetens poler (90° nord eller syd fra ækvator), dvs. omkring en halv procent mere selv om personens masse er den samme. Årsagen hertil er, at Jorden ikke er en perfekt kugle, men buler gradvist ud fra polerne mod ækvator, hvor afstanden  til Jordens centrum er lidt større end ved en af polerne.

På månen er den lokale tyngdeacceleration ca. 1,6 m/s², eller omkring 1/6 af jordens, og på meget små himmellegemer som fx småplaneter er den lokale tyngdeacceleration så lille, at en astronaut kan være i fare for at svæve bort, hvis han gør et hop!

Den vedtagne standardværdi for normal-tyngdeaccelerationen på jordens overflade er gn = 9,80665 m/s². Den faktiske, lokale tyngdeacceleration varierer dog. Således vil fx en person, der vejer 75 kg på jordoverfladen ved ækvator, veje knap 75,4 kg på jordoverfladen på en af planetens poler (90° nord eller syd fra ækvator), dvs. omkring en halv procent mere selv om personens masse er den samme. Årsagen hertil er, at Jorden ikke er en perfekt kugle, men buler gradvist ud fra polerne mod ækvator, hvor afstanden  til Jordens centrum er lidt større end ved en af polerne.

På månen er den lokale tyngdeacceleration ca. 1,6 m/s², eller omkring 1/6 af jordens, og på meget små himmellegemer som fx småplaneter er den lokale tyngdeacceleration så lille, at en astronaut kan være i fare for at svæve bort, hvis han gør et hop! Danmark er tyngdeaccelerationen:
Avatar billede richardjensen Seniormester
12. december 2014 - 10:39 #7
#5:"her på jorden, acclererer objekter ved frit fald, op til 9,72 meter pr sekund, hvorefter hastigheden er konstant."
Hvis du mener,som du har skrevet, - . så er det noget sludder.
Hastigheden vil fortsat stige, så længe faldet er frit (lufttomt rum ! )
Reglen gælder teoretisk kun 'jordnære frie fald',-afstandskvadratloven gælder naturligvis,men betyder minimalt ved 'jordnære fald'.
(din angivelse af g=9.72 er også forkert,- se indlæg #6 )
Avatar billede rebe1902 Nybegynder
12. december 2014 - 19:59 #8
Mange tak!
Avatar billede richardjensen Seniormester
12. december 2014 - 20:52 #9
Nej stop lidt, så nemt slipper du ikke, - du må fortælle,om dit udbytte af den hjælp, vi har forsøgt at give dig. Jeg ved,at mange har svært ved at
fatte sammenhængen, men har man først rigtig forstået,er det i grunden ret ligetil.
Så sig til,hvis du ikke føler dig 'rigtig på land'.
Avatar billede store-morten Ekspert
12. december 2014 - 21:12 #10
#7 Hvor er der lufttomt rum, her på jorden? :-)

Tyngdeaccelerationen er, hvor hurtigt et legeme accelererer ned mod jorden, hvis det f.eks. bliver kastet ned fra en høj bygning. Tyngdeaccelerationen her på jorden er 9,8 Newton. Så når man falder ned fra et hus, vil ens fart se nogenlunde sådan ud:
(Man ganger med 3,6 for at beregne hastigheden i km/t fordi
1 m / 1s  =  3600 m / 3600 s  =  3,6 km / 1 h  =  3,6 km/h

1 = 3,6 km/h / m/s

(2,575 m/s) = (2,575 m/s ) · 1 = (2,575 m/s ) · (3,6 km/h / m/s) = (2,575·3,6) m/s = 9,27 m/s

efter 1 sekund: 9,8 m/s  (35,28 km/t)
efter 2 sekunder: 19,6 m/s (70,56 km/t)
efter 3 sekunder: 29,4 m/s (105,84 km/t)
efter 4 sekunder 39,2 m/s (141,12 km/t)
Til sidst kan man ikke komme højere op i fart, fordi man ikke kan flytte de luftmolekyler, der presser imod, når du falder, hurtigere væk.
Avatar billede richardjensen Seniormester
12. december 2014 - 22:05 #11
<#7 Hvor er der lufttomt rum, her på jorden? :-) >
Det er vist kun noget man 'kommer meget tæt på' ved laboratorieforsøg,
men udtrykket bruges jo typisk i stedet for 'uden kendelig luftmodstand'.

<Til sidst kan man ikke komme højere op i fart, fordi man ikke kan flytte de luftmolekyler, der presser imod, når du falder, hurtigere væk. >
Er det lydmuren eller varmemuren du tænker på ?
Eller rumfartøjer,der returnerer til jorden ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
12. december 2014 - 22:17 #12
<#7 Hvor er der lufttomt rum, her på jorden? :-)>
Det er vist kun noget man'kommer meget tæt på ved laboratorieforsøg.
Men udtrykket bruges almindeligt i stedet for 'uden kendelig luftmodstand'

<Til sidst kan man ikke komme højere op i fart, fordi man ikke kan flytte de luftmolekyler, der presser imod, når du falder, hurtigere væk.>
Er det lydmuren eller varmemuren du tænker på ?
Eller rumfartøjer,der returnerer til jorden ?
Avatar billede store-morten Ekspert
12. december 2014 - 22:28 #13
Luftmodstanden.

Fald fra 41,5 km højde.
Efterhånden som Alan Eustace faldt ned i tættere luftlag, sænkede den stigende luftmodstand Google-chefens hastighed.
Avatar billede store-morten Ekspert
12. december 2014 - 22:37 #14
I 90 sekunder var han hurtigere end lyden, og han nåede en topfart på 1.322 km/t, eller Mach 1.23.

Tror han var glad, for at luftmodstanden nedsatte hastigheden, inden han udløste faldskærmen. :-)
Avatar billede aliaz Nybegynder
14. december 2014 - 15:03 #15
Hvorfor skriver alle en mindre fristil?

9,82 m/s^2 betyder 9,82 m/s pr. s. Altså øges en genstands hastighed (i frit fald) med 9,82 m/s hvert sekund. Det giver altså mening i henhold til at den accelererer - øger sin hastighed.

En genstand der har rejst 3 sekunder i frit fald, vil altså falde med omkring 30 m/s.
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. december 2014 - 16:23 #16
Tallene er vist ikke egentlig stridsemne.
Men du kunne måske læse korrektur på 'fristilene' ?
Avatar billede rebe1902 Nybegynder
01. januar 2015 - 13:14 #17
Allesammen, forstod det godt - og var vildt glad for jeres hjælp!!
Har bare lidt svært ved at give jer point, kan ikke rigtig få lov til at give jer dem, hvis det ikke bliver skrevet som svar? :/
Avatar billede aliaz Nybegynder
01. januar 2015 - 14:17 #18
Ja, det er rigtigt.

Kutymen er, at man siger tak til vedkommende, der har hjulpet med svaret og beder vedkommende om at lægge et svar, så der kan tildeles point.