Avatar billede jandahlerup Nybegynder
11. december 2014 - 23:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Har du kendskab til beskattes af Bytte Bytte købmand metoden?

Jeg er ved at lave et lille projekt på en hjemmeside hvor ny op starte virksomheder kan hjælpe hinanden.

Hjemmesiden er et stedet hvor man kan bede om hjælp til en opgave indenfor et område, som man ikke selv har kompetencer til. Til gengæld tilbyder man sin egen hjælp indenfor det område som man selv har erfaring eller kompetencer indenfor.

Et eksempel kan være en tømrer der gerne vil have lavet en hjemmeside til sin virksomhed, men ikke ved hvordan han gør. Det er der så en anden person som godt kan finde ud af og til gengæld har vedkommende brug for hjælp til at sætte nogle skillevægge op i et kontormiljø.
De laver en aftale om hvem der gør hvad og hvornår det skal gøres.

Jeg er blevet hentvist af SKAT.dk til dette link https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=69025
Men link besvarer kun noget men vennetjenester og beskatning ?

Er der nogle der er nogle nok til en måde to firma kan hjælpe hinanden uden de skal beskattes???

På forhånd >>TAK<<
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2014 - 23:26 #1
Bliver du betalt d.v.s. får noget for at lave noget, så er det skattepligtigt uanset om det er penge, levende grise eller service ydelser.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2014 - 23:36 #2
Det fremgår iøvrigt også klart af link.

"Får du penge for at hjælpe, eller bytter I arbejdstjenester, skal du betale skat."
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2014 - 00:55 #3
du må tjene 5000 kr om md. som hobbyvirksomhed. uden moms og skat.

jeg må sige jeg tror ikke meget på ideen.
det kan godt være at en mangler en hjemmeside, men de færreste mangler noget i returydelse.

desuden er mange ting ikke til at udveksle ordentligt.
sammenlign en hel måned arbejde med en hjemmeside, til et tømrerjob der kun tager 3 timer..
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2014 - 01:44 #4
Der er en nedre graense paa 50000 om aaeret for at vaere moms registreret, men skat skal altid betales.
Avatar billede jandahlerup Nybegynder
12. december 2014 - 07:09 #5
Jeg får ikke en krone for det
Avatar billede jandahlerup Nybegynder
12. december 2014 - 07:44 #6
Tak fro svaret sidwave men jeg er ikke helt ene ang at du siger en hjemmeside tar en md.
Jeg kan list HTML og CSS og hvis hjemmesiden kun består lidt link sant tekst og billeder vil jeg kunde bygge en på fre 1 - 3 dage.
Ang tømreren selv om han er måske tre timer om sagen skal han også betale materialer.
De fleste ting i skriver har jeg ungersøgt, men der kunne være nået jeg hade overset :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. december 2014 - 09:25 #7
hvis du laver vennetjeneste indenfor dit fag, så er det ikke en vennetjeneste, men et job/arbejdsopgave.
Som tømrer må du gerne lave en hjemmeside eller sy en kjole til venner - men du må ikke banke en carport sammen.
Det er reglerne (kort) for 'bytte, bytte købmand' - staten accepterer kun amatør-arbejde i vennetjenester.
Avatar billede jandahlerup Nybegynder
12. december 2014 - 10:29 #8
Tak for svaret.
Jeg ved godt at det ikke kan ladesiggøre, men efter min arfaring når man omgås skatte skal man bruge det korrekte or.
Avatar billede jandahlerup Nybegynder
12. december 2014 - 16:43 #9
Jeg talte med ind inde på Amino om det samme.

Start tekst...
Nej - andre der er ingen skat eller moms - Der er jo en fakture hver vej = en indtægt og en udgift = 0 resultat = 0 skat og helt samme med moms - 25% købsmoms som trækkes fra helt samme beløb 25% salgsmoms = 0 moms - begge har sammeindtægt og udgift så ingen skat og moms hvis prisen er den samme

Kun hvis den ene er dyrere end den anden er der moms og skat og det kan ikke fjernes

vh  (og please ikke mere i PB - jeg drukner nemlig)
Slut tekst

Er der nogle der kan bekræfte dette?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. december 2014 - 21:10 #10
Det er så den måde hele samfundet kører på. A køber noget fra B. B køber fra C, og C køber fra A. Hvis alle kun køber for 100kr + moms, så er der intet til staten.
Det behøver du ikke lave en hjemmeside, der kan. Det fungerer faktisk bedre med flere firmaer undervejs, da du så ikke er låst til at levere tømrerarbejde til din hjemmesideleverandør. Han kan få lavet sin bil hos den mekaniker, som du sætter carport op for. I sidste ende vil det køre rundt - bare du sørger for at købe for det samme, som du arbejder for.
Avatar billede jandahlerup Nybegynder
15. december 2014 - 16:52 #11
Jeg har fundet en god løsning på problemet og siger tak for alle de klove hoveder :-)
Avatar billede jandahlerup Nybegynder
15. december 2014 - 16:53 #12
Tak