Avatar billede __Allan__ Seniormester
15. december 2014 - 01:16 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Lidt forskellige spørgsmål til opsætning af serverløsning for hjemmet

Hej med jer

Jeg har i flere år haft en Synology DS-209II stående og samle støv. Min plan var lidt at jeg skulle sætte den op som server herhjemme, hvilket også delvist er lykkes mig. Men da den støjer en del pga. blæser og hd, har jeg haft tendens til at slukke for den når ikke jeg bruger den. Min model understøtter ikke WOL, hvilket har irriteret mig lidt, dels fordi jeg gerne vil kunne starte den, når jeg er ude for fx. at hente en fil, eller at sætte den til at hente noget fra nettet.

Endvidere vil jeg gerne have en opsætning, som gør at jeg kan have alle mine data (fra mine + kærestens pc/mac, samt min mobil) gemt centralt på denne server.
Men dataene skal være sikrede, så de ikke bare deles med hvem som helst på netværket, men fx. kræver password.

Jeg tænker lidt i stil med et større netværk, hvor data ikke gemmes lokalt på den enkelte pc, men på et netværksdrev. Årsagen er at jeg godt kan lide at formatere, og prøve alternative styresystemer. Jeg gider bare ikke hver gang skulle kopiere frem og tilbage...

Totalt set kræver jeg ikke den store lagerplads, da det hovedsagligt er office-dokumenter og billeder jeg ønsker at lagre.
Jeg vil gerne kunne gemme billeder fra min telefon direkte på serveren, når jeg er online. Ligeledes vil jeg gerne have tilgang til filerne på serveren, samt oprette midlertidige brugere med begrænset adgang.

Mine spørgsmål til jer er derfor følgende:

1. Bør jeg investere i en ny model med WOL, eller findes der en workaround, så jeg kan nøjes med at lyddæmpe serveren med et SSD-drev?

2. Hvis jeg skal have det med et netværksdrev pr. bruger sat op, skal det så bare være et drev på serveren hver pc skal kobles op til, eller skal hver pc konfigureres til at logge på en bruger, som er defineret på serveren? - Vil sidstnævnte ikke kræve at serveren er tændt, for at logge på en pc og vil det være lidt overkill?

3. Hvad anbefaler i at vælge i opsætningen af serveren til mit behov? Jeg kører lidt sur i det mht. alle de små detaljer under opsætningen, til trods for at brugerfladen for Synology er ret nem at arbejde med. Jeg kan nemt til- og fravælge de forskellige services, men jeg er lidt usikker på de enkelte begreber og konfigurationerne.

4. Har i nogle links eller guides der beskriver hvad de forskellige tjenester/services betyder på dansk, og hvilke der er obligatoriske, samt hvilke man kan undlade at indstallere.

Nå, det blev vist også en lidt lang smørre... Håber i bærer over med mig, og i har nogle gode og brugbare svar ;-)
Avatar billede Blueeyez Mester
15. december 2014 - 08:51 #1
1. Har selv en SSD i min nas som disk1 (Det er som regel den der altid er aktiv, men har ikke reelt data på den, men blot for at lyddæmpe min nas).

2. der er jo mange muligheder.. I min nas er der CIFS til Windows og AFP til macs.. Dernæst er der jo NFS/FTP/Samba/Rsync mm som kan bruges..
rsync kunne næsten være løsningen.. så er alt data på maskinerne os på nasen.. hav dog lige en backu af alt data når du roder med dataen..

3. Har selv en Asustor AS-604t (Ja det er ikke en billig en men er heller ikke skuffet ud over det nye interface, men det ved Asustor godt efterhånden)..

4. Der er som regel ingen obligatoriske medmindre de er afhængige af hinanden hvilket jeg tvivler på. Du kan ikke deaktivere porten som du tilgår serveren på, men du kan godt ændre porten (Hvis jeg ikke tager helt fejl)..

Brug google, der vil du finde mange svar ret hurtigt :-)
Avatar billede __Allan__ Seniormester
16. december 2014 - 18:25 #2
Hej Blueeyez

Tak for dine svar.

1. Det var også min tanke at anvende ssd. Da Det støjer væsentlig mindre. Men det vigtigste for mig er at kan få WOL på den, så jeg starte den op via mobilen eller anden pc med inrernet... Men er det ikke en funktion der skal ligge i hardwaren?

2. Ok. Vil lige kigge nærmere på Rsync. Men tror min server har en sky-funktion indbygget. De eksempler du skrev CIFS osv. Gør de andet end at danne en mappe for hver bruger på serveren og begrænser tilgangen til indholdet til den pågældende bruger og man så for hver "klient" må ind og tilføjet mappen som et netværksdrev? Eller virker det sådan at log in oplysninger ligger på serveren, som så tildeler klienten adgang til drev, programmer og printere som brugeren har rettigheder til?

3. Jeg er egentlig ret godt tilfreds med min nas også. Konfigurationen virker meget brugervenlig. Det der er vigtigt for mig er at al data kan samles på én server, så jeg har let ved at tage backup. Derudover vil jeg have fuld kontrol over hvem der har adgang til hver enkel fil/mappe på en enkel måde. Fx Vil det ikke være optimalt hvis jeg fra dlna-enheder på netværket har adgang til alle filer.

4. Ok jeg Googler. 😉 Jeg er bare bekymret for at aktivere noget der åbner op for at fremmede kan tilgå mine data. Men kan man ikke formode at standard indstillingerne er sikret bedst mulig?
Avatar billede Blueeyez Mester
16. december 2014 - 20:00 #3
1. Det er hardware baseret og kræver os at din router understøtter WOL, men hvordan det virker er mig uvist. Min nas kører i 17 timer ud af 24. De sidste 7 timer er den slukket af sikkerhedshensyn og fordi da sover folk her i Danmark :-)

2. Den tør jeg ikke svare på, det er blot de muligheder jeg har i min jeg nævnte (Eller nogle af dem).
Jeg bruger mest min nas til Plex, men også blot for at vurdere hvor godt beskyttet den er, da den kan tilgås udefra.

3. Kan godt følge dig :-) Du burde gerne kunne oprette brugere og tildele specifik type adgang mm. og husk endeligt at deaktivere annonyme logins mm.. sikkerhed er meget vigtigt, da der ikke skal meget til at gøre meget skade..

4. Jeg har ikke selv en Synology, men jeg er typen der gennemgår rigtigt mange indstillinger for at se hvor jeg kan lave bedre sikkerhed, som nævnt er min blot med Plex og har da backup, men jeg tester sikkerheden og lærer den at kende mm før jeg bruger den 100%.. Fordelen jeg ser ved selv at have den stående er at jeg har 1000 Mbit hastighed mellem den og min pc via kabel og kan derfor arbejde meget hurtigt. Dernæst styrer jeg hvem der får adgang. Hvis vi nu siger du vil bruge den som ftp server, så skal du jo i din router åbne den port den bruger til ftp før folk udefra kan tilgå den via ftp protokellen.. jeg har en TP-Link N750 hvor det har vist sig at der er mange sikkerhedsindstillinger i (Jeg valgte den fordi jeg blev træt af min EA6900 og fordi TP-Link N750 har en fysisk knap hvor man kan tænde og slukke for wifi (Jeg tænder kun Wifi når det skal bruges).. synes der er nok med signaler i luften..