Avatar billede dueholm Praktikant
15. december 2014 - 10:18 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Ø i bat filer i Windows 8.1

Hej.

Jeg har en bat-fil som kopierer nogle filer fra et fællesdrev over til min lokale PC.

Filerne kommer fra mapper der indeholder æøå.

Det har virket fint i Windows 7 hvor jeg i Notepad brugte flg.:
Æ = ‘
Ø = ›
Å = †

Æ og Å virker fortsat fint, men det virker ikke længere med Ø i Windows 8.

Er der nogen der ved hvordan jeg får mit Ø tilbage?

MVH
/K
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2014 - 10:42 #1
de passer fint med æøå hos mig
en tom side i notebook med
@echo off
cls
echo  ‘ › †
pause

er gemt som test.bat - og den skriver æ ø å
Avatar billede dueholm Praktikant
15. december 2014 - 11:22 #2
Hej Claes.

Tak for hurtig feedback.

Jeg får noget der ligner et 'c' med et par steger foroven og forneden ud i stedet for et 'ø':
Det ser sådan ud:
¢

Kører du også Windows 8.1?
Helt specifikt kører jeg Windows 8.1 Enterprise (64-bit).

/K
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2014 - 11:46 #3
Jeg har dansk opsat win 8.1 pro. Det tegn du beskriver er cent-tegn fra USA møntfod. Prøv evt at kopiere min test ind i en tom notebook og gem som test.bat og kør den. Bare for at se, om det ligger i filer fra win7 pc der læses forkert, eller om det er tegnsætning i din win8.1 der svigter.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2014 - 11:54 #4
se på http://www.irongeek.com/alt-numpad-ascii-key-combos-and-chart.html
måske Alt+248 kan bruges i stedet. ° = ø
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2014 - 12:05 #5
evt i en cmd-boks skrive
chcp
den skulle gerne skrive at aktiv codepage er 850
Avatar billede dueholm Praktikant
15. december 2014 - 12:07 #6
Hej igen :)

Jeg har kopieret din kode, men får stadig ikke mit 'ø'.
Jeg har også forsøgt mig med det andet tegn, men får en skraveret kasse: ░

Kan det have noget med min tastaturtype at gøre?
Jeg kan se jeg på den her nye bærbare ikke har et numerisk tastatur(?).

/K
Avatar billede dueholm Praktikant
15. december 2014 - 12:08 #7
Nå jeg kan se at jeg ikke får den der skraverede kasse med ud :)
Avatar billede dueholm Praktikant
15. december 2014 - 12:09 #8
Ahh Claes - nu er vi måske inde på noget.
Jeg har code page 437(?)

/K
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2014 - 12:14 #9
437 er usa-tabellen, 850 er inter-europæisk (865 er nordisk)
prøv at sætte en
chcp 850
linje ind først i din bat-fil.
Avatar billede dueholm Praktikant
15. december 2014 - 12:46 #10
Den VIL bare ikke.
Jeg har forsøgt at lægge den linje ind - ingen forskel.

Så har jeg været i regedit og ændre:
HKEY_LOCAL_MACHINE/System/CurrentControlSet/Control/NIs/CodePage/OEMCP til 850, genstartet computeren og prøvet igen.... stadig det samme.

Min PC er ikke i gavehumør :)

/K
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2014 - 13:14 #11
se http://superuser.com/questions/269818/change-default-code-page-of-windows-console-to-utf-8 (jeg har her rettet cp til 850 nedenfor)

I created a batch file:

@ECHO OFF
REM change CHCP to 850
CHCP 850
CLS

I saved at C:\Windows\System32 as switch.bat.
I created a link for cmd.exe on the Desktop.
In the properties of cmd, changed the destination to: C:\Windows\System32\cmd.exe /k switch
Voilá, when I need to type in UTF-8, I use this link.
Avatar billede dueholm Praktikant
15. december 2014 - 14:05 #12
Mange tak Claes.
Jeg sætter stor pris på din tid!

Men desværre så får jeg stadig bare det Cent tegn ud...
Jeg leder og leger videre :P

/K
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2014 - 15:44 #13
Ok, god jagt. Bare luk selv. Men send gerne løsningen ind.
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. december 2014 - 09:19 #14
Har du prøvet at erstatte 850 med 865?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. december 2014 - 09:21 #15
ellers - i nødstilfælde - kan Alt+148 bruges ö (svensk ø)
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. december 2014 - 09:41 #16
Hvis du ikke får det til at virke, så tror jeg du er ramt af en gammel bug, som optræder på visse pc'ere. Jeg har selv bøvlet med det på tidligere systemer, og fandt også et par work-arounds. Se fx her:
http://www.eksperten.dk/spm/731681

...men om disse stadig duer på det nyere ved jeg ikke.
Avatar billede dueholm Praktikant
17. december 2014 - 13:22 #17
Så lykkedes det! :)

Løsningen var at indsætte chcp 1252 i toppen af koden:
********************
chcp 1252
echo æ
echo ø
echo å
********************

Jeg er gjorde desuden det at jeg ændrede skrifttypen i standardindstillingerne til Lucida Console.

Kilde/inspiration:
http://computers.findincity.net/view/6353992952120480581040916/what-encoding-to-get-to-work

ejvindh - tak for din tid her på tråden!

claes57 - også stor tak til dig, og du kom jo sådan set også med løsningen blot skulle code page rettes til 1252 i stedet for 850. Hvis du smider et svar vil jeg gerne honorere med lidt point til dig.

God dag til alle!

/K
Avatar billede dueholm Praktikant
01. marts 2015 - 14:57 #18
*lukkes*
Avatar billede Helmin Praktikant
21. december 2017 - 12:16 #19
Hej
To ting.
Først hvordan skriver jeg en Backup.bat og derefter en Backup.bat som kun tilføjer nye eller ændrede filer?.
Vh.
Troels Helmin
Avatar billede jørn meyer Mester
30. januar 2018 - 18:23 #20
Du skriver, at du tidligere har brugt batch files til at lave kopier,
altså bør du have grundlæggende kendskab tl DOS command i '.bat filer.

Jeg forudsætter, at det er til privat brug hjemme og ikke i et firma !

Har du kopieret og vil lave en form for backup så prøv følgende;

rem generel kopiering mellem to drev K & S
xcopy K:\users\aa\desktop\*.*  S:\users\aa\desktop\ /s/v/y/g/h/r/i

rem supplerende backup mellem to drev K & S
xcopy c:\users\jme\desktop\*.* S:\users\jme\desktop\ /d/s/v/i/l/g/h/r/y

Forskel er  /s/v/g/h/r/i/y
              /s/v/g/h/i/y/r/d/l
lav et kald fra din skærm til en command vindue og læs her hvad de forskellige parameter betyder og gør. i skærmen skriver du xcopy /? tryk [enter]
Avatar billede Helmin Praktikant
30. januar 2018 - 22:10 #21
Tak for svar og for hjælp
Du har helt ret, det er til hjemmebrug!!

Vh.
Troels Helmin