Avatar billede TraetAfWindows Nybegynder
15. december 2014 - 11:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sepkulerer MS i at gøre Windows langsommere?

Jeg har det lykkelige fritidsjob at holde en samling friskole-PC'er kørende.
Vi har et klassesæt PC'er, der efterhånden er en 5-6 år gamle. Det er udemærkede maskiner (Acer eMachines ET1850) m. 2,5GHz dual core celeron E3300 (så vidt jeg husker) og 2G RAM m. Windows 7 64bit Home Edition.
Da de var nye, startede de op på under et minut og man kunne lynhurtigt gå ind i Chrome og åbne den hjemmeside man ønskede.
Nu tager det ca. 3 minutter at komme til login, og efter login går der yderligere mindst 2 min. før en browser kan gå på nettet.
Man kan følge alverdens opskrifter på at tune PC'en, også herindefra, og de hjælper da lidt.
Hvis man går radikalt til værks og geninstallerer Windows, bliver den lige så hurtig som da den var ny. D.v.s. indtil man har rullet alle opdateringer fra Windows Update på, så går det ned ad bakke igen.
Har MS mon en (stiltiende) aftale med HW leverandørene om at Windows skal kræve hurtigere og hurtigere jern for at levere en tilfredsstillende oplevelse?
De samme maskiner kører som lyn og torden, når vi installerer f.eks. Linux Mint på dem, så det er helt sikkert pga. ineffektiv kode, at problemerne opstår.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2014 - 18:12 #1
Hej og velkommen til.
Hvor meget ram forbrug har loadet op når den kører idle (uden programmer startet) udover dem der starter med Windows?
Har du god plads på systemdrevet?
Har i et begrænset antal programmer der starter med Windows?
Avatar billede TraetAfWindows Nybegynder
16. december 2014 - 07:27 #2
Hej og tak :-)
Jeg har fjernet alt unødigt fra opstart, og der er ifølge task-manageren ca. 850 MB i brug når der ikke er startet nogle programmer op.
Som forsøg har jeg haft 2 GB RAM ekstra i en af maskinerne (4 i alt). Den bliver ikke mærkbart hurtigere men så er der ca. 2.5 GB i brug lige efter opstart, uden programmer kørende.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2014 - 16:12 #3
Nej det er kun i tilfælde at man løber tør for ram at hastigheden nedsættes væsentligt. Så skal den jo bruge harddisken som ram, og den er jo normalt langsom til dette.

Hvor meget overskydende plads har du på c drevene?
Der skal jo være plads til Windows kan arbejde.

Men jeg er enig med dig at den bliver sløvere når der tikker opdateringer ind, som systemet installerer og skal administrere.
Og ja det nedsætter hastigheden på computeren. Windows er jo også tynget af at der skal køre sikkerheds software på den for at beskytte den.
Det er Linux Mint og de andre versioner jo ikke, og det betyder meget for performance.
Har selv både Mint og Lubunto kørende på den anden pc. Og de kører begge væsentlig hurtigere på nettet.
Avatar billede TraetAfWindows Nybegynder
17. december 2014 - 20:04 #4
Hej 220661

Der er over 100 GB fri plads på HD, så det er nok ikke det.
Jeg tror heller ikke vi kommer en løsning nærmere, så du får point for din indsats.
Jeg kan dog stadig ikke helt slippe tanken at computere helst skal ældes for at der kan sælges nye, og MS "hjælper" til at de ældes lidt hurtigere.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2014 - 20:20 #5
Tak for det. Ja det er klart at de er interesseret i at folk køber nyere computere. De sælger jo i de fleste tilfælde en licens hver gang der sker en handel.
Jeg trodser dog statistikken ved at sidde her og skrive på en 9 år gammel computer der er opgraderet fra XP til Win 8.
Jeg har ikke det store computer behov, så opgraderingen virker ok her på min pc. Det er ikke de store forandringer andet end et nyt system med en anden brugerflade. Nej jeg bruger ikke Metro fladen som den er født med. Har Classic Shell på og den ligner til forveksling en Windows 7 hvilket er fint.