Avatar billede Chrintz Praktikant
15. december 2014 - 13:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Valg af step eller servo motor samt kontroler (til DSLR timelaps slider)

Hej,
Jeg er ved at bygge en "time laps slider" (en skinne der meget langsomt bevæger kameraet til siden) til mit DSLR kamera. Jeg er i tvivl om hvilken motor jeg skal vælge til at drive den med. Da jeg gerne vil kunne regulere hastigheden og at den skal kunne køre forholdsvist langsomt rundt (ca. 0-50rpm) tænker jeg at det skal være en step eller servo motor.

Mit problem er at jeg ikke ved så meget om det, både hvilken type der vil være bedst?

hvilken kontroller der skal bruges til hvilken motor? (Jeg har kigget på motorer inde på Ebay men jeg har svært ved at finde ud af hvilke kontrollere der kan bruges osv.)

Oh hvor stor en motor jeg skal bruge til at trække ca 2 kg på hjul hen af en vandret akse?

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh.

Christoffer
Avatar billede finb Ekspert
15. december 2014 - 14:48 #1
Du kunne bruge en lang gevind-stang gennem et tandhjul, der drejes af et snekkedrev, det går langsomt.
Een omdrejning flytter måske kameraet 1 mm.
Pga. gearingen skal der næsten ingen motorkraft til.
Har du søgt på "Linear actuator" ?
Avatar billede Chrintz Praktikant
15. december 2014 - 21:33 #2
Ja det var planen drive den med en gevindstang, jeg havde ikke tænk så langt som at et snekkedrev kunne være smart, det vil jeg lige se på! :)

Men hvis jeg vil kunne regulere hastigheden skal jeg vel stadig have en motor der giver mulighed for det?
Avatar billede finb Ekspert
16. december 2014 - 15:26 #3
De fleste jævnstrømsmotorer er  nemme at regulere, brug en strømdeler / trimpot / model-togs-transformer.
Der er også byggesæt på Brinck.dk
Vekselstrøm: søg diac-triac-dimmer
Avatar billede Chrintz Praktikant
16. december 2014 - 16:05 #4
Super, det bliver det jeg gør. Mange tak!
Poster du ikke et svar, så kan jeg lukke tråden :-)
Avatar billede Chrintz Praktikant
16. december 2014 - 16:28 #5
PS.
Vil det du foreslår også virke med dc strøm?
Avatar billede finb Ekspert
17. december 2014 - 15:06 #6
jævnstrøm, DC:
spændingsdeler / trimpot
bla. brinck.dk har det,

og se:
http://gupl.dk/717510/
Avatar billede finb Ekspert
18. december 2014 - 14:39 #7
Tak for point,
du kan også bruge en
regulerbar
bil-víndues-visker-robot
som impulsgiver