Avatar billede morsingg Nybegynder
15. december 2014 - 14:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Logitech z5500 kabel til bærbar?

Hejsa.

Jeg har fået købt mig et sæt logitech z5500 højtalere brugt til en god pris.

Der mangler dog de minijack kabler som skal tilsluttes for at få 6 channel direct, i kan se det her http://peecee.dk/upload/view/445513

Mangler altså det stik som hører til grøn, sort og orange, og som skal tilsluttes til en bærbars mini jack stik.

Kan man få det stik nogle steder? Eller er der en bedre lysmæssig fordel ved at bruge coax eller optisk, evt hvis man skal bruge optisk kan man få sådan en her http://www.av-cables.dk/miniplug-til-toslink/optisk-miniplug-toslink-digital-kabel-1-m.html - men kræver det ikke at mit minijack stik på min bærbare har en optisk  kilde for enden?

Tak for jeres hjælp.
Avatar billede conz Juniormester
15. december 2014 - 17:21 #1
Jack stik er analoge hvorimod coax / optisk er digitalt. For at bruge en af de digitale indgange skal du have en tilsvarende udgang på din pc.

Mht. jackstikkene, så skal du have et 5.1 lydkort med de tilsvarende 3 udgange, som der er indgange på højtalerne. Hvis du ikke har det, så kan du ikke få surroundlyd, og du må 'nøjes' med at få stereolyd, altså kun tilslutte én ledning fra højtaler til pc. Hvis du gerne vil have surroundlyd, så må du købe et lydkort (fx usb), som du kan tilslutte computeren og så sætte højtalerne dertil.
Avatar billede morsingg Nybegynder
15. december 2014 - 18:22 #2
Super tak for hjælpen, så dvs hvis jeg bare forbinder et jackstik i den sorte hvor der vises stereo til den orange og den grønne - og til min bærbar får jeg stereolyd i front højtalerne og baghøjtalerne i subben?

Så den eneste højtaler der ikke spiller er centeren?
Avatar billede conz Juniormester
15. december 2014 - 19:38 #3
Nej, ikke helt. Du skal kun sætte 1 ledning i højtalere, fx i den grønne eller sorte, og den ledning skal så i din computer. Så slår du højttalerne over på Stereo 1-3 på knappen helt til højre på billedet. Så får du normalt stereo lyd ud af front- og baghøjtalerne. Jeg går ud fra at subben også spiller.

Du kan yderligere slå surround emulering til i Control Centeret (software til højtalerne), også burde den kunne lave "surround". Jeg ved dog ikke hvor godt det virker.
Avatar billede morsingg Nybegynder
15. december 2014 - 19:57 #4
Super tak for det, så må det være den bedste løsning indtil videre :-)

Smider du et svar, så giver jeg point?
Avatar billede morsingg Nybegynder
15. december 2014 - 20:17 #5
http://www.proshop.dk/Lydkort/Creative-Soundbl.-X-Fi-Surround-5.1-Pro-2231199.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Denne her kan vel med fordel bruges, så jeg kan køre optisk, og dermed få alle højtalere til at fungere?
Avatar billede conz Juniormester
15. december 2014 - 20:28 #6
Velbekomme =)

Ja, den ville være ganske god, og du ville få optimal lyd via den optiske forbindelse.