Avatar billede palleskov Juniormester
16. december 2014 - 16:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bilantenne mobil

Når man sidder i sin bil og køre med håndfri mobiltelefon vil Bluetooth.
Virker bilens antenne så, eller skal der en kabel til, for jeg har aldrig hørt om trådløs antenne??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. december 2014 - 19:01 #1
Du blander vist ting sammen - afhængig af hvad du mener med "bilens antenne".

Din telefon har adskillige antenner - en bluetooth antenne, en wifi antenne, og en mobil antenne. Alle tre fungerer uafhængig af hinanden.

Din bilantenne hører til din radio, og har intet med din telefon at gøre. Det kan ske du kører bluetooth ind over bilradioen, så du bruger bilens højttalere til at høre samtalen med, og så den automatisk dæmper/slukker musik/radio - men det er en funktion i radioen - som selvfølgelig også har en Bluetooth antenne.

For du har helt ret - en antenne kan ikke være trådløs.
Avatar billede palleskov Juniormester
16. december 2014 - 20:56 #2
Så når jeg ringer bruger jeg mobilantennen.
Men har jeg ikke ret i at nogle nyer biler har en mobilantenne som man kan tilslutte for bedre forbindelse eller er der kun radioantenne i bilerne?
Avatar billede palleskov Juniormester
16. december 2014 - 20:59 #3
Så når jeg ringer bruger jeg mobilantennen.
Men har jeg ikke ret i at nogle nyer biler har en mobilantenne som man kan tilslutte for bedre forbindelse eller er der kun radioantenne i bilerne?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2014 - 09:53 #4
Aah :-) Så gik der en prås op for mig, og jo du har ret, visse større biler kommer med indbygget mobilantenne, ligesom du kan få den eftermonteret, hvis der ikke er.

Og så skal jeg nok ikke kloge mig for meget, for det ved jeg ikke for meget om.

Jeg er dog ret sikker på at antennen selvfølgelig ikke kan køre over bluetooth - så hvis den indbyggede antenne skal have en funktion over bluetooth, skal der være indbygget en GPS receiver i bilen (i praksis en mobiltelefon), så man i virkeligheden kun sender lydsignalet videre til mobilen.

Ellers skal telefonen være kablet, for at det kan lade sig gøre.
Avatar billede palleskov Juniormester
17. december 2014 - 10:21 #5
Skal der så ikke også side et SIM kort i bilen eller få den alle signaler fra mobiltelefonen??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2014 - 18:53 #6
Jo, det ville det nok kræve. Men som sagt er det "hvis"... - jeg har aldrig mødt løsningen.

Logikken byder mig, at de indbyggede antenner blot er "passive" antenner (praktiske fordi bilen i sig selv fungerer som et (meget dårligt) faraday bur, der skærmer for signaler. Ved at flytte antenne uden for bilens tag, får man langt bedre signal.

Men en passiv antenne skal være tilsluttet med kabel.
Avatar billede palleskov Juniormester
17. december 2014 - 19:12 #7
Super. Tak for hjælpen.
Smid et svar.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. december 2014 - 12:26 #8
Jeg har opgivet point... - jeg har for mange i forvejen :-)

Så luk du selv spørgsmålet.
Avatar billede palleskov Juniormester
18. december 2014 - 12:45 #9
Ja men så får du da mange tak og god jul i stedet. :-)