Avatar billede Bhlas Novice
16. december 2014 - 18:50 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Afspilning af film på tablet

Hej alle

Jeg har lidt spørgsmål som jeg vurderer det er hurtigere at høre jer eksperter efter, fremfor at sidde og bruge hele aftener på Google.

Jeg overvejer at investere i en tablet, men er i tvivl om jeg skal købe en iPad Air 2 eller en Samsung Galaxy Tab S 8,4. Jeg har som iPhone-bruger en præference for iPad, men da jeg hovedsageligt vil komme til at bruge den til at se film på, vil jeg gerne lige høre jer efter hvad der vil være den bedste løsning.
Som jeg ser det, så vil jeg med en iPad være nødsaget til at oprette et streaming-abonnement hos en given tjeneste, da jeg ikke blot vil kunne smide en .iso- eller .avi-fil herover og afspille den, uden først at skal bruge en hel dag på at konvertere filen, og så ligge den over på iPad'en.
Investerede jeg i stedet i en Samsung, så er jeg blevet fortalt at jeg bare kan smide en .iso- eller .avi-fil over på SD-kortet, og så afspille filen direkte på tableten vha. fx. VLC. Men er der nogen der kan bekræfte dette?

Sig endelig til hvis der er noget i ovenstående jeg har misforstået, eller I har bedre forslag.

På forhånd tak.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. december 2014 - 20:40 #1
til ipads/iphones findes der:

Viplay, infuse, vidon og vlc..

Nogle kan du overføre filmene direkte til via ftp indbygget i nogle af dem og andre kan du oprette adgang til fx en ftp server..
Jeg selv overvejer dog en Android, da en ipad koster en del i forhold til og du kan jo sætte sd kort i en android..
Avatar billede Blueeyez Mester
16. december 2014 - 20:41 #2
Der er os Plex (Så kan du streame direkte på din netværk..)
Avatar billede Bhlas Novice
16. december 2014 - 20:51 #3
Hej Blueeyez

Sagen er den at jeg gerne skal have denne iPad med til udlandet, så det med at have en server hjemme eller lignende, den går desværre ikke.
Det er mere hvad der vil være nemmest, når jeg gerne vil have en samling film over på min tablet, så jeg, som nævnt, ikke skal bruge flere dage på konvertering osv.

Jeg har også overvejet en iPad fordi man med fx. Viaplay kan 'gemme' filmen på sin tablet, og så afspille den offline. Jeg ved dog ikke hvor meget en sådan film vil fylde på en iPad?
Avatar billede Blueeyez Mester
16. december 2014 - 21:09 #4
de fleste nævnte apps kan skam gemme dataen på tabletten :-)

I Plex, Viplay, Vidon, infuse og vlc mindes jeg du kan hente dataen ned på tabletten.. men forskellen mellem android og IOS er mig ukendt.. vil råde dig til at læse om dem i appstore og google play butik..
Avatar billede eurositi Ekspert
17. december 2014 - 09:20 #5
Alt, alt for omstændeligt, når nu det er så let at rippe en DVD med MakeMKV.
Jeg ville ikke tøve med at købe en billig(ere) tablet. Stort set alle andre end Apple kan finde ud af at håndtere Matroska (MKV) filer - det ideelle format til DVD/Blu-ray backup.

Det betyder også, at du har mulighed for at afspille dine (tabsfrie) arkiveringsfiler direkte på din tablet i stedet for at konvertere dem til "idiotformater" af hensyn til noget forgængeligt forbrugs-hardware.

Bemærk i øvrigt også, at Windows-tablets nu også vil kunne afspille både MKV og FLAC fremadrettet.
Avatar billede Bhlas Novice
17. december 2014 - 20:01 #6
eurositi: Det du siger, er det at jeg kan have en .avi- eller .iso-fil, ligge den på et SD-kort som jeg sætter i min Samsung-tablet, og så kan jeg afspille den direkte via fx VLC?
Avatar billede eurositi Ekspert
17. december 2014 - 23:38 #7
@ Lars

Ja, men af hensyn til performance og lagerplads, vil jeg måske nok undgå at bruge ISO-filer (medmindre at det er vigtigt for dig også at bevare DVD-menuerne). ISO er ret tungt at danse med, fylder rigtig meget, og det er ret dårligt understøttet. AVI kan indeholde lidt af hvert, men jeg antager, at der er tale om standard H.264 video? I så fald er det helt uproblematisk.

Når jeg nævner MakeMKV, er det fordi du med dette program meget let og hurtigt kan gemme filmen tabsfrit sammen med valgbare undertekster (f.eks. danske+engelske), evt. ekstra lydspor (Dolby 5.1 og DTS) samt kapitelinddelingen som én MKV videofil. Fylder filen for meget, kan den stadig komprimeres ned til f.eks. 1 gb uden synderligt kvalitetstab - og du kan stadig bevare de avancerede DVD-lignende funktioner.

MKV (Matroska) er glimrende understøttet på næsten alle andre enheder end Apples. Men hvis AppleTV er en vigtig del af dit setup, kan du desværre ikke bruge MKV. I så fald vil jeg foreslå, at du bruger XMedia Recode, VidCoder eller Handbrake og gemmer dine DVD'er som M4V (en avanceret variant af MP4) filer i stedet. Det er det næstbedste containerformat til filmarkivering.
Avatar billede Bhlas Novice
18. december 2014 - 05:43 #8
Okay @eurositi, det var nemlig dét jeg ville frem til :)

Jeg har tidligere selv ejet en iPad, men skaffede mig af med den igen, netop fordi det var så problematisk at få en film lavet til det rigtige format, og få den lagt over på iPad'en.

Men dvs. at hvis jeg har en .iso-fil med danske undertekster, menu etc., så kan jeg med MakeMKV lave den om til et format hvor undertekster o.l. bibieholdes, uden at kvaliteten bliver mærkbar ringere? Og det er ikke noget der tager 1 dag for hver konvertering?

Og er det korrekt forstået at en sådan fil, om det nu er .mkv- .avi- eller .iso-, blot skal smides over på et microSD-kort, som så skal sættes i Samsung'en, og så er den klar til afspilning?
Avatar billede Blueeyez Mester
18. december 2014 - 11:01 #9
#8 .iso er en container og det er .mkv os. De opbevarer filmens data i sig blot. Ingen af dem reducerer kvaliteten medmindre man selv ønsker det.
.mkv er bedre end .iso, da det er mere letvægtigt (Kan ikke lige forklare det, men os noget tid siden.. Jeg bruger selv MakeMKV i dag til at få mine film over på min nas og derfra se dem :-)
Så bliver skiverne ikke beskadiget og hvis så har jeg stadig filmene.. dog uden menu, men med de undertekster jeg ønsker og den lyd jeg ønsker (Der kan tilvælge flere end 1)
Avatar billede Bhlas Novice
18. december 2014 - 22:09 #10
Jeg kan sagten se idéen med .mkv-filer, men jeg mangler stadig bekræftelse på mit spørgsmål :)

"Og er det korrekt forstået at en sådan fil, om det nu er .mkv- .avi- eller .iso-, blot skal smides over på et microSD-kort, som så skal sættes i Samsung'en, og så er den klar til afspilning?"
Avatar billede eurositi Ekspert
19. december 2014 - 16:15 #11
Beklager, at jeg glemte at svare på spørgsmålet: Ja, Lars. Det er korrekt.
Det vil helt sikkert virke med både MKV, MP4 og AVI.

Jeg ved dog ikke, hvor godt afspilning af ISO-filer fungerer i app-versionen af VLC. Ifølge beskrivelsen i Google Play fungerer det, og tilsyneladende er VLC-appen til Android blevet markant mere stabil efter den seneste opdatering.

Som tommefingerregel vil jeg dog altid anbefale et "rigtigt" videofilformat.
Avatar billede Bhlas Novice
19. december 2014 - 17:55 #12
Fedt, det var lige dét jeg fiskede efter :)

Jeg tror valget falder på en Android-tablet så, i og med det er så meget nemmere.

Mange tak for hjælpen - hvis du laver et svar, så skal jeg sørge for at du får pointene.
Avatar billede eurositi Ekspert
20. december 2014 - 03:27 #13
Held og lykke med projektet. Ripper du dine DVD'er med MakeMKV er du sikker på, at filmens originale lyd- og billedkvalitet bevares.

Du kan altid lave Apple-venlige MP4-filer ud fra disse MKV'er senere, hvis det behøves. Det er både XMedia Recode, VidCoder og Handbrake glimrende til. Alle tre programmer er sikre og helt gratis.
Avatar billede Bhlas Novice
20. december 2014 - 11:23 #14
Jeg tror også hellere jeg må få anskaffet mig det MakeMKV, når tablet'en er købt :)

Som nævnt tidligere, så forsøgte jeg det samme på en iPad jeg tidligere havde. På trods af en forholdsvis fornuftig computer, så tog det bare næsten 20 timer med Handbrake at konvertere filen til et filformat iPad'en forstod..

Mange tak for svaret :)
Avatar billede eurositi Ekspert
20. december 2014 - 12:00 #15
1. tip:
Rip altid dine Blu-rays/DVD'er med MakeMKV (gratis, men opdateres jævnligt, og programmet kræver, at man altid kører seneste version).
Hent det på www.makemkv.com
Det er valgfrit, om du ønsker at støtte MakeMKV med en donation, men ellers ligger licensnøglen officielt tilgængelig hér:
http://www.makemkv.com/forum2/viewtopic.php?f=5&t=1053
- Dette betyder, at du ikke behøver at reinstallere programmet, hvergang der er kommet en opdatering.

2. tip
- Installér XMedia Recode (interfacet ligner Handbrake, men der er flere presets, bedre formatunderstøttelse og ekstra funktioner)
- Indlæs MKV-filen, du rippede med MakeMKV.
- Highlight videofilen og vælg output-format (Profil = Custom. Format = MKV eller MP4)
- Gå til fanebladet Video. I feltet "Mode" vælger du "Convert" (Alternativet "Copy" er dog også smart, hvis bare vil ændre containerformat f.eks. fra MKV til MP4. Det går lynhurtigt at skifte)
- Sæt "Codec" til H.264/MPEG4
- Sæt "Rate control mode" til Constant quality.
- Angiv "Quality", f.eks. 19 (bedre kvalitet) eller 20 (standard)
- Gå til fanebladet Subtitle
- I feltet "Mode" skiftes indstilling fra "Render" til "Copy"
- Markér hver undertekstfil, som du vil medtage og klik på "Play"-ikonet for at medtage dem i din output-fil.
- Klik på "Add job" og dernæst på "Encode" fra ikon-værktøjslinjen øverst.

... Det burde tage under en time - og muligvis betydelig mindre at lave en størrelses-tilpasset videofil på omkring 1 eller 2 gb, hvori alle metadata (kapitler, valgbare undertekster osv.) er bevaret.