Avatar billede MIKHV Praktikant
17. december 2014 - 15:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kombination af HVIS, ELLER og LOPSLAG giver problemer

Følgende foregår i Windows 8, Excel 2013.
Jeg sidder med et Ark1 med en række kolonner, hvoraf kolonne 4 og 10 indeholder de felter jeg vil stille kriterier ud fra i min HVIS-formel. Det handler om at en beregning skal laves med tal fra arket "2014 SD" hvis kolonnerne 4 og 10 i Ark1 ikke indeholder hhv "99.60" eller "0%". Min formel fungerer for så vidt at beregningen ikke bliver gennemført hvis der står 99.60 i Ark1, kolonne 4, men hvis der nu står 90.00 i kolonne 4 men 0% i kolonne 10, så bliver beregningen stadig gennemført, og der skulle jo returneres et "", fordi det ene kriterie er sandt.

Hvad gør jeg forkert?

Min HVIS-sætning, der ikke fungerer som ønsket, ser således ud:
=HVIS(ELLER(LOPSLAG(A3;'Ark1'!A:D;4;FALSK)="99.60";(LOPSLAG(A3;'Ark1'!A:K;10;FALSK)="0%"));"";HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(A3;'2014 SD'!A:E;5;FALSK)+D3);(D3);(LOPSLAG(A3;'2014 SD'!A:E;5;FALSK)+D3)))

På forhånd tak!
17. december 2014 - 15:12 #1
Er 0% en tekststreng?

ellers slet anførselstegnene omkring:
.....FALSK)=0%));"";.......

Utraditionel brug af paranteser gør formlen svær at læse.
17. december 2014 - 15:17 #2
ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(A3;'2014 SD'!A:E;5;FALSK)+D3)

Her skal D3-referencen vel ikke med i IKKE.TILGÆNGELIG-parantesen.

Dette må være betingelsen i den HVIS-sætning:
ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(A3;'2014 SD'!A:E;5;FALSK))
17. december 2014 - 15:18 #3
En opdeling i flere celler vil give dig bedre overblik over formlerne.
Avatar billede MIKHV Praktikant
18. december 2014 - 11:05 #4
Kolonne 10 i Ark1 indeholder procent-værdier, og kriteriet "0%" er så åbenbart ikke en tekststreng. Jeg har testet formlen uden anførselstegn og det VIRKER! - Mange tak for hjælpen!
Avatar billede MIKHV Praktikant
18. december 2014 - 11:08 #5
Jeg prøvede lige at fjerne +D3 fra HVIS-sætningen og effekten var det samme, så du har ret, +D3 skal ikke med. Hvorfor jeg kom det ind i formlen kan jeg ikke lige huske. Tak igen!
Avatar billede MIKHV Praktikant
18. december 2014 - 11:13 #6
Bruger erikjuul har løst problemet - Erik, kan du give et svar mere så jeg kan give dig point?
18. december 2014 - 13:13 #7
OK, godt det lykkedes.

Du får et svar!