Avatar billede frem-ad Professor
18. december 2014 - 19:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvor er g-maileren severen placeret i verdnen

Hej
vi kom til og snakke om hvor g-maleren serveren er placeret i verden.
Det var fordi en sagde facebook serveren, er placeret i Californien.
Så var det bare vi kom til og snakke om det...
Avatar billede claes57 Ekspert
18. december 2014 - 19:48 #1
der er ikke én et sted. men en masse centre rundt omkring. Oppe omkring os er det populært i Finland og Island (pga billig energi).
Avatar billede sadolin1978 Novice
18. december 2014 - 21:08 #2
du kan jo i din cmd prøve kommandoen tracert gmail.com jeg kommer dertil på 7 hop.
prøv den gerne flere gange for at se om slutstedet er det samme.
Som Claes skriver er der nok flere rundt i verden men det kan være at de evt. er delt op i regioner
Avatar billede chalde Seniormester
18. december 2014 - 21:33 #3
https://support.google.com/a/answer/60764?hl=en

En hurtig lille kigger på de nuværende resultater (for ipv4):

Og da eksempelvis et /16 net har 65534 ip-addresser til rådighed, så er der en hel del muligheder ;)

Trafikken mod Google balanceres løbende. Er en server belastet, så vil du blive smidt til en anden osv..
Avatar billede frem-ad Professor
19. december 2014 - 17:22 #4
Undskyld jeg ikke fik svaret tilbage hurtigere.
Okay, det har facebook nok også, det han sagde han havde bare fået at vide fra en ven der var ved politiet, at hvis de skulle have billeder der var slettet på facebook profil, så eksisterede de altid på facebook serveren i Californien, og de skulle igennem en del led for at få dem udleveret. Men det var der de skulle have dem fra.
Så troede vi kun der var en server (vi er alt andet end IT folk) men det giver logik at der findes en hoved og så MANGE ¨små¨
Har i en ide om hvor meget de fylder fysisk, når jeg bar tænker på, nogen af de steder jeg har været hvad de fylder der, så må  da være nogle meget store ¨lader¨ bare serverne fylder.
Hvis i vil have point så smid svar. men mange tak for svarene.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. december 2014 - 17:44 #5
her er en video fra 1 af googles 12 centre https://www.youtube.com/watch?v=PBx7rgqeGG8
Avatar billede frem-ad Professor
05. januar 2015 - 16:53 #6
Beklager tilbagemeldingstiden Smid svar for point
Avatar billede frem-ad Professor
11. januar 2015 - 16:38 #7
Hvis nogen vil have point, så smid svar inde for de næste 2 døgn, ellers lukker jeg selv.
Avatar billede frem-ad Professor
16. januar 2015 - 08:55 #8
lukker