Avatar billede GetSome Nybegynder
19. december 2014 - 16:31 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Cpu kerner 90 grader når jeg spiller

Hej jeg har købt sådan en i5-4670k for et stykke tid siden, inden jeg fandt ud af at mine CPU kerner bliver ret varme jeg har brugt den køler der fulgte med den der var kerner 70 grader ved normalt brug uden at spille.

Nu har købt en CNPS 14x link: http://www.computersalg.dk/produkt/591300/zalman-cnps-14x-processork%C3%B8ler--lg

godt nok står der at følger en termisk paste med, men det gjorder der ikke.

nu har jeg installeret den og nu er den 50 grader ved normal brug, men når jeg spiller spil kommer kernerne stadig op på de 90 grader.

hvad kan jeg gøre? og er det sikkert at spille med den temperatur?
Avatar billede Blueeyez Mester
19. december 2014 - 17:42 #1
Du skal bruge kølepasta evt Gelid Go Extreme.
Ellers smadrer du din cpu/motherboard og køler!

Dernæst så ville det være rart at vide hvilket kabinet du har? Er der blæsere der får luft ind og er der blæsere der hiver luft ud?

Hvor varm er dit grafikkort? (Den må jo os være en del varm og jo varmere grafikkortet bliver jo varmere bliver cpu (grafikkortet er jo lige nedenunder)
Avatar billede sonalias Seniormester
19. december 2014 - 17:46 #2
Bare lige for at understrege #1, du SKAL bruge kølepasta!!! :)
Avatar billede GetSome Nybegynder
19. december 2014 - 18:12 #3
Altså mit kabinet er Cooler master silencio 550.mit grafik kort er kun 40 grader når jeg spiller 80 når jeg spiller Far cry 4.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. december 2014 - 19:12 #4
Okay, men skaf noget kølepasta.. evt fra coolerkit.dk

Gelid Go Extreme er ret effektiv.
Husk at rense din cpu og køler inden du samler det med isopropanol fra Matas.. gøres med øre rensere og så nogle hvide flade og runde nogen til alt sådan noget.. (Har ikke et ord for dem, men de kan os købes i Matas)..

Og INGEN fingre på cpu hoved eller køleblokken der hvor den mødes med cpuen!
Avatar billede GetSome Nybegynder
20. december 2014 - 09:24 #5
er det, det her du mener http://www.matas.dk/matas-isopropylalkohol-99-175-ml?

og ja dem der hvide små pudse tingster :p
Avatar billede GetSome Nybegynder
20. december 2014 - 09:26 #6
Avatar billede GetSome Nybegynder
20. december 2014 - 09:51 #7
og forresten kan jeg godt bruge min PC selvom der ikke er kølepasta på lige pt, indtil den kommer eller skader det meget?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2014 - 10:26 #8
Hvis den drøner op på 90 grader eller derover, når du spiller havde jeg undgået dette før du får påført ny pasta.

Ødelægger du din cpu ved dette,kan det være lige meget med ny pasta.
Temperaturer på 90 eller derover er direkte nedbrydende for hardware.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. december 2014 - 10:49 #9
En cpu holder man maks på 75 grader og helst under 65 (Så burde den overleve på de varme sommerdage os)..

så vil nok tage det som en lærestreg og undlade at bruge pcen i den her weekend.. Du burde derimod få skaffe noget isopropanol fra matas med noget til at påføre det cpu og cpu køler..

http://www.matas.dk/matas-isopropylalkohol-99-500-ml?gclid=CjwKEAiA2dSkBRCX8KmK5YrFviwSJACeYweCMb3S0JStgBm_dO-6QsbgbjvgMGMNIyagKAcMzZHRrBoC9Dnw_wcB

og en ting mere.. undlad at have øjne og næse tæt på det.. og du må ikke klø dig i øjnene når du sidder med det eller efter.. (Før du har vasket hænder)..
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2014 - 11:05 #10
#9 Jeg er enig.
Avatar billede GetSome Nybegynder
20. december 2014 - 11:23 #11
Altså normal temperatur er 40 grader når jeg bare browser.Jeg købt kølepasta og isopropanol, men skal dog vente på at kølepastaen ankommer som nok er først på mandag. Og tak for hjælpen gutter.

P.S. de der hvide tingester hedder vatrondeller.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. december 2014 - 15:06 #12
#11 Uanset temperatur, så er det altså vigtigt med kølepastaen..

Nå ja vatrondeller og vatpinde.
Først en tur med vatpinde med isopropanol hvor du kommer grundigt rundt på cpuen især og derefter vatrondeller hvor det mest er meningen at det skal "opfange evt skidt" (Ikke nødvendigvis synligt).

Derefter trykker du en smule kølepasta på cpu køleren og spreder det ud med den tilhørende "mini dejskraber" og derefter skal den monteres på 1 gang uden at fumle for meget med det.

Herefter tænder du din computer og laver stress test i ca en times tid.. medmindre temperaturen kommer over 70 grader så skal du nok afbryde det, men det burde næppe ske!

Håber lidt at 220661 kender et godt program til og stresse cpuen, så kølepastaen tilpasses og du ser maks temperaturen.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2014 - 15:44 #13
#12 Har ikke lige brugt sådan et program, men jeg har set dette her omtalt herinde flere gange

http://www.passmark.com/products/bit.htm
Avatar billede GetSome Nybegynder
22. december 2014 - 12:42 #14
har fået kølepasta på og nu er den 25 grader normalt og max 41 grader når jeg spiller så det var da dejligt, og utroligt hvor meget det hjælper :) tak for hjælpen alle sammen :)
Avatar billede GetSome Nybegynder
22. december 2014 - 12:43 #15
P.S. hvem af jer vil have point? :p
Avatar billede Blueeyez Mester
22. december 2014 - 13:01 #16
Svar herfra og ja kølepastaen er det vigtigste når det kommer til køling :-)

Husk at køre noget stress test på cpuen så den lige bliver lidt varm og kølepastaen bliver bearbejdet på cpuen :-)

Afmelder overvågning.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2014 - 13:27 #17
Velbekomme og god jul.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2014 - 13:31 #18
Prøv det program jeg henviste til. Det vil teste din pc i ca en halv time og virkelig vise hvor meget det har hjulpet.