Avatar billede the-poul Nybegynder
20. december 2014 - 04:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Linux Router som forstærker

Jeg køre på nuværende tidspunkt med en acer Aspire One med OpenSuse 13.1 som skal fungere som en router.

Formålet med den egentlig er at den skal stå i en anden bygning end min lejlighed, opfange mit trådløse netværk, som står i min lejlighed og så give internet forbindelsen videre gennem dens ethernet port.

Grunden til dette er fordi at jeg i øjeblikket er igang med at sætte en nærliggende bygning istand som jeg skal flytte ind i senere og jeg vil gerne have internet adgang mens jeg er i den bygning. Problemet er bare at mit trådløse netværk kun lige kan opfanges i udkanten af huset, men når man rykker lidt ind forsvinder forbindelsen bl.a. på grund a afstanden og de væge som signalet skal igennem.

Derfor prøver jeg at sætte min aspire one op som en server der skal tilkoble sig mit trådløse netværk og så give internet forbindelsen videre fra det trådløse netkort til dens ethernet port.

Jeg har prøvet at sætte den op med både DHCP og redigeret i både IPtables med terminalen og firewallen gennem YAST og ved at bruge webmin.

Jeg har prøvet at sætte det op med massqurade, nat og andre områder men jeg kan ikke få internet forbindelsen sendt videre. De andre computere som kommer op bag ved min aspire one kan sagtens forbinde til min aspire one og få adgang til den, med ftp, smb, http og andre services som jeg har prøvet at starte på den, men hvis jeg prøver at gå ind på f.eks. www.google.dk med en computer bag ved, kan den ikke få forbindelse alt imens at selve aspire one maskinen sagtens kan.

Jeg har sat IP forwarding til og hver gang har jeg også prøvet at sætte en standard gateway op som skal bruges som er tilknyttet til det trådløse netværk inde i network i yast.

Spørg endelig ind for at få flere informationer omkring situationen.

Jeg har forresten også prøvet med Ubuntu Server hvor det gav samme reslutat, hvilket jeg gætter på er fordi at jeg enten mangler noget eller gør noget forkert.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2014 - 09:21 #1
Hej og velkommen til.
Homeplug med net over stik kontakterne er så ikke en løsning for dig?
Så vidt jeg ved skal det køre over samme el gruppe.

http://www.thewelltemperedcomputer.com/Pictures/KB/homeplug.jpg
Avatar billede the-poul Nybegynder
20. december 2014 - 10:41 #2
Desværre er dette ikke en løsning for mig.
Årsagen er bl.a. at huset som jeg skal have internet til ligger et stykke længere hen af vejen og så fordi dette er en midlertidig løsning.

Samtidigt så har jeg ikke særlig mange penge at gøre godt med i øjeblikket og dette er en nødløsning i øjeblikket med en del ældre udstyr som jeg har liggende og ellers ikke bruger længere.
:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2014 - 11:09 #3
Ok.
Avatar billede the-poul Nybegynder
23. januar 2015 - 07:20 #4
Undskyld den lange tid med at indsætte en ny kommentar.
Jeg vil bare nævne at jeg har fundet en løsning som jeg endelig kunne få til at virke efter at have fiflet med flere elementer.

Den guide jeg brugte kan læses her: http://www.yourownlinux.com/2013/07/how-to-configure-ubuntu-as-router.html

Den er meget begrænset i hvad den skriver og den bruger Ubuntu Linux som det valgte Operativ System.

Det eneste den beskriver er hvorledes at tilgængelige netværks ressourcer på et netværks af computerens netværks kort, netkort A, kan tilgås af andre computere tilsluttet det andet netværks kort, netkort B.
Altså hvordan netværks ressourcer kan sendes videre gennem computeren fra et WAN til et LAN hvis vi f.eks. kigger på en standard router.

Alt andet som man evt. kunne bruge, som at indstille systemet til at specifik skal bruge det ene netværks kort som det primære netværks kort til at tilgå netværks ressourcer som f.eks. en webside som www.google.com eller opsætning af en DHCP server eller andet bliver ikke nævnt.

Det skal også nævnes at der i guiden ikke, ihvertfald direkte, bliver nævnt hvorledes disse indstillinger kan blive gemt til når at computeren genstarter så man ikke behøver at indtaste dem igen.

Der er en kommentar som kommer en lille smule ind på det, men jeg forstod den mest at det er til at installere et ekstra modul som under installationen spørger om man vil gemme de nye indstillinger som er blevet lavet efter selve IPTables er installeret men inden at dette modul vil blive installeret.

Jeg håber at I forstår hvad jeg skriver, jeg er langt fra god til at forklare mig selv ordentligt. :-)