Avatar billede nemlig Professor
22. december 2014 - 11:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Excel 2010, beskyt mod ændring i formatering, men tillad input i celler

Hejsa.
Det er ikke lykkedes at google mig til en løsning.
Jeg har et regneark, hvor jeg ønsker at beskytte formateringen.

Jeg har et celle-område, hvor det er muligt at foretage input, hvorfor cellerne ikke er "låst". Regnearket er derimod beskyttet.

Men jeg ønsker også at "låse" formateringerne i det celle-område, der ikke er "låst" for input.

Brugerne har en tendens til, at kopiere inputtene fra noget eksterne, hvilket "smadrer" formateringen.
22. december 2014 - 12:00 #1
Hvis der kun er flueben ved punktet "Marker ulåste celler", når du beskytter arket, burde det ikke være muligt at ændre formateringen af disse celler.
Avatar billede anedi Ekspert
22. december 2014 - 12:11 #2
Hej

Når du beskytter arket, skal du bare lade være med at klikke af i "Formater celler", så skulle det ikke være muligt at ændre celle-formateringen.

http://www.extendoffice.com/documents/excel/1277-excel-protect-format.html

Vh
Anedi
Avatar billede nemlig Professor
22. december 2014 - 12:47 #3
Tak for jeres input, men jeg ved ikke om, jeg misforstår jer eller modsat.

Et celleområde er markeret som værende "ulåst", hvorefter jeg beskytter arket. Jeg har kun sat kryds i "Marker ulåste celler".

Jeg kan ikke se noget i jeres svar, som jeg ikke gør i forvejen.
Og det er altså muligt at ændre i formateringen i de "ulåste celler".
22. december 2014 - 13:01 #4
Har du mulighed for at uploade projektmappen?

Prøv at oprette en ny projektmappe, og lås op for et par celler, og beskyt arket. Kan du formatere cellerne her?

Standard i Excel er, at du ikke kan ændre formateringen, når du beskytter som beskrevet i #1.
Avatar billede nemlig Professor
22. december 2014 - 13:20 #5
#4 Hmmmm.... Jeg kan først uploade i aften, men jeg har prøvet dit forslag, hvor jeg har oprettet en ny projektmappe. Og ganske rigtigt, så kan jeg ikke ændre formateringen.

Så nu er jeg da helt forvirret.
Kan det være fordi, jeg har lavet noget navnestyring på nogle celler? Jeg prøver lige at lege lidt med det.
Avatar billede nemlig Professor
22. december 2014 - 13:26 #6
#4 Selvom jeg har lavet en ny projektmappe som forslået, så kan jeg stadig kopiere indhold ind i de "ulåste" celler og derved få ødelagt formateringen.
Jeg kan dog ikke ændre formateringen via værktøjslinjen mm. da de er låste/nedtonede.

Jeg vil gerne en løsning, hvor formateringen er helt indtakt - også ved kopiering af data ind i de ulåste celler.

Er formateringen i din projektmappe også beskyttet ved kopiering?
Avatar billede store-morten Ekspert
23. december 2014 - 20:41 #7
Er en VBA løsning mulig?

"deactivate cut, copy, paste and pastespecial menu items"
Avatar billede nemlig Professor
23. december 2014 - 22:27 #8
#7. Det vil være super. Jeg er i kke så stærk i programmeringen, men jeg gør brug af lidt VBA-kode i forvejen.

Hvis muligt, så vil en løsning, hvor kun "Indsæt speciel" og uden formateringen, er muligt.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. december 2014 - 00:02 #9
Prøv dette evt. i en test Mappe

Indsættes i et modul:
Option Explicit

Sub ToggleCutCopyAndPaste(Allow As Boolean)
    'Activate/deactivate cut, copy, paste and pastespecial menu items
    Call EnableMenuItem(21, Allow) ' cut
    Call EnableMenuItem(19, Allow) ' copy
    Call EnableMenuItem(22, Allow) ' paste
    Call EnableMenuItem(755, Allow) ' pastespecial

    'Activate/deactivate drag and drop ability
    Application.CellDragAndDrop = Allow

    'Activate/deactivate cut, copy, paste and pastespecial shortcut keys
    With Application
        Select Case Allow
        Case Is = False
            .OnKey "^c", "CutCopyPasteDisabled"
            .OnKey "^v", "CutCopyPasteDisabled"
            .OnKey "^x", "CutCopyPasteDisabled"
            .OnKey "+{DEL}", "CutCopyPasteDisabled"
            .OnKey "^{INSERT}", "CutCopyPasteDisabled"
        Case Is = True
            .OnKey "^c"
            .OnKey "^v"
            .OnKey "^x"
            .OnKey "+{DEL}"
            .OnKey "^{INSERT}"
        End Select
    End With
End Sub

Sub EnableMenuItem(ctlId As Integer, Enabled As Boolean)
    'Activate/Deactivate specific menu item
    Dim cBar As CommandBar
    Dim cBarCtrl As CommandBarControl
    For Each cBar In Application.CommandBars
        If cBar.Name <> "Clipboard" Then
            Set cBarCtrl = cBar.FindControl(ID:=ctlId, recursive:=True)
            If Not cBarCtrl Is Nothing Then cBarCtrl.Enabled = Enabled
        End If
    Next
End Sub

Sub CutCopyPasteDisabled()
    'Inform user that the functions have been disabled
    MsgBox "Sorry!  Cutting, copying and pasting have been disabled in this workbook!"
End Sub

Indsættes i Denne_projektmappe
Option Explicit

Private Sub Workbook_Activate()
    Call ToggleCutCopyAndPaste(False)
End Sub

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    Call ToggleCutCopyAndPaste(True)
End Sub

Private Sub Workbook_Deactivate()
    Call ToggleCutCopyAndPaste(True)
End Sub

Private Sub Workbook_Open()
    Call ToggleCutCopyAndPaste(False)
End Sub

Skal lukkes, gemmes og åbnes før spærringen virker.
Avatar billede nemlig Professor
29. december 2014 - 11:02 #10
#9 Fantastisk - det virker :)

Tusinde tak for hjælpen.

Smid venligst er svar.
Avatar billede store-morten Ekspert
29. december 2014 - 11:30 #11
Velbekomme
Avatar billede SJZ Praktikant
01. oktober 2018 - 11:22 #12
#9 Fedt, tak for et godt redskab.

Men er det muligt at lade muligheden for at kunne ("ctrl v" paste) fra andre ark.
Hvad skal der ændres på for at dette skulle lade sig gøre ?