Avatar billede olekaare Juniormester
22. december 2014 - 14:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Til hvad skal jeg dog bruge mit tilbudte fibernetværk?

Har i dag satellit tv via Canal Digital og internet via den gamle telefonforbindelse, hvor jeg fint klarer mig med 16,0 Mbit i download hastighed til surfing og streaming tv.

Jeg bombarderes imidlertid af TDC, som på vores vej har nedgravet fiberkabler, at jeg nu kan få en tilslutning til ½ pris. Forleden dag fik jeg en opringning fra selskabet, som forespurgte, om jeg havde overvejet deres tilbud. Fik en snak, hvor jeg oplyste dem om mine nuværende forbindelse, men fik svaret, at det ikke var fremtidssikret. Dertil svarede jeg, at den dag den gamle kobberforbindelse ikke længere vil være tilstede, ja så skifter jeg da bare til G4 eller G5 trådløst internet og tilføjede provokerende, at for mig var fiberkabler allerede en forældet sag grundet de sindsyge hurtige up- og download hastigheder, vi har med især G5 og for så vidt også G4.

Vi blev aldrig enige, men kunne godt tænke mig at høre jeres mening om dette fremtidsemne?

God Jul
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2014 - 14:41 #1
Du kan da sikkert klare dig med kobberforbindelsen i lang tid.

Men der jo nogle forskelle på fiber og mobil data

1) Hastigheden på fiber afhænger ikke af afstand til mobilmasten, forstyrrelser undervejs, og om der er andre brugere på mobilmasten.

2) Der er ikke kun hastighed, men også stabilitet, altså om man har en lav og stabil ping tid. Der vinder fiber.

3) Og endelig er der endnu, og fornuftigvis, grænser for hvor meget trafik du har på mobil data.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. december 2014 - 15:27 #2
Hvad koster din kobber forbindelse?
Hvad koster fibernet forbindelsen? (Laveste og ikke tilbudspris, men en fast pris)!

Du kan os købe 4G og sågar få en router dertil os så dine enheder kan koble op via wifi..

Men i sidste ende kan jeg høre det afhænger af prisen for dig, da du vidst ikke bruger dit internet til andet end mail, nemid, bank og alm surf?
Hvis du bruger netflix fx (streaming tjenester, så er fibernet/kobber nok bedre end 4G, da 4G ikke kan bruges ubegrænset)
Avatar billede olekaare Juniormester
22. december 2014 - 16:32 #3
Tak for din kommentar, jeg agter heller ikke at ændre noget i mine nuværende konstellationer
Avatar billede olekaare Juniormester
22. december 2014 - 16:39 #4
Jeg har en samlet fast pris med rabat, idet jeg alene anvender Telenor til såvel sat tv og internet surfing, og klarer mig udmærket med streaming tv i HD via kobberkablet, så jeg har under ingen omstændigheder travlt med noget skifte, og udviklingen går jo med rasende fart, hvorfor G5 om måske 10 år har langt bredere anvendelsesmuligheder og dermed også kan benyttes til streaming, hvilket givet er fremtiden, og så tror jeg, at vi alle sidder og glor tv via internettet.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. december 2014 - 19:26 #5
#4 Ville nu være rart hvis du oplyse de informationer vi beder om.

Hvad betaler du NU for internet og siden du har en pakke hvad vil din nuværende pakke koste uden internet?

Hvad kan du få fiber til? (tilbudsprisen) og hvad koster fibernet normalt og hvornår skal du betale normal pris?

Du kan se det som en evt investering hvis du kan få fibernet til en god pris. Jeg fik fibernet fra Sydenergi gratis lagt ind i hus mm. Derefter brugte jeg det i 6 mdr til en lav pris og derefter opsagde jeg det. Så er der fibernet til huset.. (Boede til leje og gør stadig, men nu et andet sted, men hvis du bor privat vil det blot være tiltrækkende for fremtidigere købere)..

5G kommer om under 5 år hvis jeg ikke tager helt fejl af nuværende udvikliings hastighed, men afhænger jo os af om folk hænger ved det gamle..

Fibernet vinder stort over 4G/5G på visse fronter. fx hvis du har en server stående der hjemme eller hvis du forventer en stabil hastighed 24/7 hvor mobilt bredbånd altid er udfordret af vejret, omgivelser og ikke mindst belastningen på den mast man er forbundet til (Der er jo ikke 1 mast per beboer). Medmindre de løser de udfordringer i 5G ja såe og så er der jo ikke ubegrænset forbrug..
Avatar billede olekaare Juniormester
22. december 2014 - 22:53 #6
Jeg betaler kr. 450,- for hele dynen pr. måned, sat tv og internet,og bor i eget hus, men du har nok misforstået min henvendelse. Det er overhovedet ikke et økonomisk spørgsmål, men alene et teknisk spørgsmål fra min side, idet jeg finde den teknologiske udvikling på området særdeles spændende. (Men jeg ønsker heller ikke at få gravet min have op for en fibertilslutning. Imidlertid tak for din interesse, men fornemmer stadig, at tv i fremtiden vil blive domineret af internettet. Prøv og forestil dig om der eksempelvis vil blive rejst nye tv master her i landet, nej vel, det er dybt forældet, og hvordan i dag med nedgravning af fiberkabler, er det ikke allerede gået lidt i stå?.
Avatar billede Blueeyez Mester
23. december 2014 - 10:55 #7
#6 Prøver blot at finde et fornuftigt synspunkt på det hele. Da du ikke lyder til at bruge meget internet trafik.

Prøv og spørg TDC om de graver det ned gratis, (Og os om de ikke "skyder" det ind. Hvad vil det vil koste pr mdr for en pakke med det du har nu? Hvis de ikke kan slå nuværende pris og indhold i pakke, så er der ingen grund til at opgradere :-)

mobiltbredbånds ulempe kontra kobber/fiber er at der er svar tider og at vejret kan påvirke det inkl omgivelserne.. Dernæst kommer det jo os an på hvor mange der bruger samme ast så at sige.. jo flere der skal bruge internet den vej fra jo mindre får i andre måske.. og nogen bruger mere end andre..

Så handlen kan jo kun betale sig hvis den reele pris og ikke de første par mdr er til halv pris ;-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. december 2014 - 11:34 #8
Og alt andet lige er dit hus mere værd, når du skal sælge det igen, hvis der er fiber installeret, lige til at gå til for køberne.
Avatar billede olekaare Juniormester
23. december 2014 - 13:51 #9
Jeg værdsætter i høj grad, Blueeyez, dine kommentarer, og kan da oplyse, at jeg er online minimum 6-8 timer dagligt med min 16.0 Mbit forbindelse. TDC har tilbudt en nedgravning til ½ pris dvs kr. 4.000, men kan stadig ikke finde det relevant til min nuværende forbindelse, idet jeg ikke føler, at det er min hastighed, der er flaskehalsen ved surfing, snarere er det serverne, der ligger inde med dataene, som er problemet. Og hvem ved, har netop læst, at man seriøst arbejder med flere nye teknologier i forbindelse med de gamle kobberforbindelser:http://tdc.dk/publish.php?id=30957

Så jeg står stand by og følger udviklingen, har ingen hastværk
Avatar billede Blueeyez Mester
23. december 2014 - 14:50 #10
SHDSL er nok værd at vente på, hvis det da er så meget bedre end alm ADSL og pengene værd i forhold til fiber :-)

Dog det jeg ikke kan læse mig frem til er strømforbruget.. altså hvor meget strøm skal der bruges til router og de kobber kabler der i forvejen er sldte som TDC iøvrigt ikke er meget for at udskifte hvordan vil de håndtere dette forøgede pres..

Men vil nok sige du skal vente, hvis TDC ikke vil gøre det gratis, så bare vent på SHDSL.. Eller at en anden fiber udbyder kan gøre det gratis :-)
Avatar billede olekaare Juniormester
21. januar 2015 - 10:12 #11
tak for svaret