Avatar billede gini Juniormester
22. december 2014 - 17:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

PC med opstartsvanskeligheder - flimrenede farver

Har en 2 måneder gammel PC, hvor jeg nu har opstartproblemer. Hvis jeg starter den op almindeligt, stopper den efter at have fået min kode - efterfølgende flimrer skærmen i flotte farver, og så sker der ikke mere. Den kan også starte op og efter koden kommer der en sort skærm med musepilen, som kan bevæges, på. Derefter sker der intet...
Jeg har så prøvet at starte op i fejlsikret tilstand med netværk, og så kommer jeg fint ind, men der er så programmer jeg ikke kan bruge.
Hvad gør jeg ved dette fænomen.

Jeg bruger nu min gamle computer med skærmen, som virker fint, som den plejer, så det er ikke skærmen der fejler noget.

Computeren en Medion Akoya PC E 2122 D
har en Intel(R) Core(TM) I3-4150 CPU@3.50 GHz
Mainboard: MEDION H81H3-EM2
          Chipset: Intel ID0C00 Rev. 06
          Southbridge: Intel ID8C5C Rev. 05
Bios:      American Megatrends Inc.
          Version H811EM2W07.304
          Date: 07/01/2014
Windows 7 (6.1)Professionel
          Service Pack 1 (Build 7601) Directx 11.0
Puc3 graphique
          Intel(R) HD 4400 Revision 6 Memory Siwe - 1984 MBytes
2000 Gb HDD (7200 RPM)
8 Gb RAM DDR3-1600

Er der en der har et fif???
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2014 - 18:36 #1
Lyder måske som grafik driveren der ikke virker rigtigt. Kan du køre fejlsikret tilstand med netværk, og den vej prøve at opdatere din driver.

Er det sket lige efter opdatering af Windows?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2014 - 18:44 #2
Hmm Løb lige ind i denne her som der er rimelig ny:
http://www.computerworld.dk/art/232723/ny-patch-til-windows-7-giver-problemer-boer-afinstalleres
Det er en opdatering man anbefaler man fjerner igen, hvis den rettelse der er lavet ikke har fjernet den. Du kan se med KB nummeret hvilken opdatering det er. Tjek det under programmer og funktioner, og vælg at se opdateringerne. Tror du bør kunne fjerne den hvis den ligger der fra fejlsikret tilstand.
Avatar billede nfssister Forsker
22. december 2014 - 20:57 #3
Har du prøvet at lade maskinen stå i et godt stykke tid for at se om den kommer ?
Hvis den gør, så har du en enhedsdriver der ikke starter korrekt op - Kunne f.eks. være dit grafikkorts drivere, som tit er skylden i meget morskab af den slags problemer.

Evt. lav en genskabelse af maskinen til en dag hvor den virkede, hvis det virker er det et driver problem. Hvis det ikke virker, så kunne det tyde på noget software der er crashet.
Avatar billede gini Juniormester
23. december 2014 - 08:25 #4
Tak for Jeres forslag, jeg vil nu afprøve det. Jeg selv hælder til, at det er grafikdriveren, idet mit "System Mechanic Pro" program har foreslået en opdatering af driveren men hver gang den prøvede det, ikke kunne gøre det.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2014 - 09:34 #5
Prøv evt IobitDriverbooster som jeg også selv hentede i går.
Den skulle kunne aktiveres med koden der står nederst på siden.
Koden står med fed skrift.
Kan du ikke lige se den er koden her:
[fjernet]

Driverbooster kigger også andre installerede programmer efter om de er i nyeste versioner. Måske den kan klare problemet for dig.

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2014 - 09:35 #6
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2014 - 12:38 #7
Hentning af program med kode synlig i tråd er længere tilgængeligt, og jeg har derfor bedt admin om at få fjernet koden i tråden, for ikke at få problemer med reglerne for brug af eksperten.

Det viste sig at dette tilbud kun kørte 2 dage, og det havde jeg ikke lige set før jeg postede.
Beklager fejlen.

Kan dog tænkes at programmet alligevel kan hjælpe. Jeg kørte min scanning og opdatering før jeg opgraderede til pro med koden.
Avatar billede gini Juniormester
24. december 2014 - 15:48 #8
Jeg har nu afprøvet alle de indkomne forslag, men uden held. Jeg har et Genius driver program, som jeg derefter satte til, men hvergang det eftersøger drivere, der skal opdateres, kommer der en meddelelse, at Windows lukker programmet.
Prøvede derefter med en systemgendannelse til sidst gode sted, men en meddelelse om, at Systemgendannelsen ikke blev fuldført, idet programmet ikke kan få adgang til en fil. Den nævner også, at jeg skal lukke antivirusprogrammet, men det kører slet ikke i fejlsikret tilstand...
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2014 - 16:15 #9
Har du en windows 7 dvd? Kunne evt prøve at køre en startup repair.
Avatar billede gini Juniormester
24. december 2014 - 16:43 #10
Ja, jeg har den Recovery Disc, der fulgte med computeren, men risikerer jeg ikke, at alle mine programmer og filer forsvinder ved dette?? og hvordan undgår jeg dette??
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2014 - 10:08 #11
Tror ikke du kan reparere computeren med den hvis der er problemer med opstarten. Den er til at gendanne til fabriksindstillinger, og så mister du data.

Men selvom computeren kun er 2 måneder kan man jo heller ikke komme uden om at problemet er hardware relateret.
Kan ikke lige se på spec. om grafik kortet er onboard eller løst?
Er det løst, er kortet blæser kølet, og kører blæseren?
Avatar billede gini Juniormester
25. december 2014 - 12:11 #12
Til forskel fra de computere, jeg hidtil har haft, hvor der sad et grafikkort i, er denne grafik Intel(R)HD 44oo Puc 3 (se konfigurationen i mit spørgsmål foroven)implementeret i bundkortet, hvilket jo gør dette mere vanskeligt at have med at gøre. Jeg var ikke klar over dette, inden jeg købte computeren, som var dyr nok, men måske kan jeg sætte et grafikkort i, hvilket måske løser problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2014 - 12:29 #13
Har du et kort kunne du jo afprøve dette.
I mange tilfælde deaktivesres det interne kort når man gør dette. Men i nogle tilfælde skal det interne deaktiveres i bios.

Husk dog du har garanti på computeren hvis det interne er defekt.

Du kunne evt prøve at køre en burnitest på maskinen og se hvad den finder ud af.
http://www.passmark.com/products/bit.htm
Spørgsmålet er dog om du kan få lov til at køre fra fejlsikret med netværk. Det ved jeg desværre ikke??
Avatar billede nfssister Forsker
25. december 2014 - 12:50 #14
Vil nok anbefale at du starter med at tage en backup af dit data - uanset hvilken løsning du vil prøve af. Bare for at være sikker.

Hvis du har et HD5450 kort liggende eller lign. så kan du nemt teste om det er dit onboard grafikkort der driller.

Dernæst vil jeg nok lige kontrollere alle drivere til både onboard og til eksterne grafikkort.
Mange får hentet deres intel drivere på deres hjemmeside eller via Windows update, det er ikke så godt altid. dell og Lenovo f.eks. kører med deres egne drivere. Så derfor hent altid på producentens hjemmeside, også selvom den kan være ældre eller noget ældre driveren.
Avatar billede gini Juniormester
25. december 2014 - 13:17 #15
Tak, jeg vil afprøve Jeres kommentarer og håber på en snarlig løsning, men det er jo rigtigt, at jeg har garanti på computeren, og det er jo mærkeligt, at den allerede efter 2 måneder går i koks.
Avatar billede gini Juniormester
25. december 2014 - 16:56 #16
Jeg gik ind på fejlsikret med netværk, som jo virker. Gik derefter ind i oversigten over indholdet i computeren. Prøvede at opdatere grafikdriveren men fik besked fra Windows, at den var opdateret. Gik derefter ind i Enhedshåndtering for at se, om jeg kunne decifrere de hændelser der havde været på den dato, hvor det hele koksede. Uden at have ret meget kendskab til det der rullede op under hændelserne, kunne jeg dog ikke se, at det havde noget med grafikdriveren at gøre.
Jeg lukkede ned og startede op igen - og vupti, pludselig tonede min normale skærm frem.... og alt virker... Nu vil jeg så se, hvad der sker i morgen tidlig, når jeg starter den op igen... Foreløbig tak for fif
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2014 - 19:10 #17
Godt den virker igen. Håber det holder :-)
Avatar billede gini Juniormester
26. december 2014 - 09:10 #18
Tak - den startede fint op her til morgen. Hvis nogen skal have point må det være dig "220661" idet dine indlæg hjalp mig mest med det der skulle foretages - skriv igen og få points
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2014 - 09:53 #19
Tak for det, og fortsat god jul.

Men jeg synes nu der skal deles hvis det kan lade sig gøre?

Skal ikke have 200 point for hjælpen her. Hvordan du deler bestemmer du selv :-)