Avatar billede kendanmark Praktikant
23. december 2014 - 10:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

WiFi i huset er dårligt lige meget hvilken konfig. af hw/sw jeg bruger!

Hej Eksperter,

Mit problem har stået på igennem længere tid og det er ved at drive mig til vanvid - hele tiden at skulle vente på at netværket ikke svarer eller er meget langsomt.

Her er hvad jeg har:

- Fik gravet TDC fiber ind for at have nok hastighed/båndbredde.
- Har TDC fiber TV i to rum (virker uden problemer)
- Vi har den hvide TDC Homeboks på en firmaordning, der gør at vi kun kan ændre på SSID og intet andet pga sikkerhedspakke.
- SONOS musiksystem installeret i 6 rum
- Vi har tre iPads og 4 iPhones 2 Macbook's og 2 PC'ere der kobler op trådløst
- To Synology NAS på det kablede netværk.

Da vi bor i et stort hus har vi kablet netværk til kælder (TDC fiber indgang) - stue og 1st sal. I stue og 1st sal sidder der en Dlink 855 / 655 for at give WIFI signal i disse to er DHCP er slået fra og kablerne forbundet til LAN port. De har hver fået adresserne 192.168.1.2 & 192.168.1.3 da Homeboksen i kælderen har 192.168.1.1.
Ellers er alt i 'fabriksindstilling' på de to Dlinks.

Endelig har vi en Apple Timecapsule koblet som bridge til backup for de to macbooks. WIFI er slået fra (slås dette til nærmest stopper netværket med at virke!) Endelig har vi to Apple Airport Express liggende som pt ikke anvendes - brugte vi tidligere til at udvidde vores netværk.

Vi har nu kikket på at købe to nye Dlink DAP-1665 Wireless AC 1200 Access Point istedet for de to gamle Dlik 855 og 655 - i håb om at det kan hjælpe på vores ustabile netværk.

Vi har brugt inSSIDer til at scanne området for trådløse netværk og der er ikke mange slet ikke kraftige.

SPØRGSMÅL:

1. Hvad kan der være galt?
2. Vil det hjælpe os at købe yderligere to stykker HW fra Dlink og smide de gamle ud?
3. Skal jeg fjerne WiFI fra Homeboks og kun bruge den som router?

Håber på noget kvalificeret hjælp, jeg er ved at give op og det optager alt for lang tid når man forsøger forskellige kombinationer....

Takker for alle input
Avatar billede nfssister Forsker
23. december 2014 - 14:32 #1
Der er en del faktorer der spiller ind her.

Først huset:
Er det nyt eller gammelt
Er der armeret beton i væggene, er det et ældre hus med alucraft i væggene. Har i mange franske døre eller meget store glaspartier - Alle disse ting har stor indflydelse på hvor godt dit WiFi vil virke.

Hardwaren:
Hardwaren kan desværre godt være inkompitibel med hinanden, også selvom det er samme producent. Så du kan risikere netværk der ikke rigtig virker eller svarer her - Er lidt svært at forklare, men har lidt at gøre med hvilken kanaler og interne protokoler de bruger på netværket.

TDC boksen skal du bruge som router, så den er som den er. Men ja, sluk for WiFi i den. Og byg dit eget netværk op.
Jeg er begyndt at sværge til Ubiquiti - De er billige i forhold til konkurrenterne og så virker det bare.
Det smarte ved deres produkt, er at det kan roame mellem hinanden uden controller.

http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/
http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac/

Det er Enterprise udstyr, og det er dyrt hvis du f.eks. snupper et par AC punkter.

Men spørger du mig, så er AP eller AP PRO at foretrække.

Dem sætter du en 3-4 stykker på af, og så har du et stort kæmpe netværk, evt. med et gæstenetværk.
Time Capsule sætter du på routeren i kælderen, og slå alt WiFi fra den, så kan Apple Dimserne stadig finde den.

Evt. hvis du er fra Fyn eller deromkring, så kommer jeg gerne forbi og kigger/giver et bud.
Avatar billede kendanmark Praktikant
23. december 2014 - 21:03 #2
Huset: Huset er 100 år gammelt dvs vægge er forskalningsbrædder med puds - intet alucraft eller beton med armering. Mange store vinduer har vi. Det meste af etage adskillelserne er lavet i trækonstruktioner.

Hardwaren: hvordan ved jeg om min HW er kompatibel? Alle tre wifi AP's sender samme SSID ud på henholdsvis kanal 4, 6 & 8 tror jeg det er. Dvs. De er løst til disse kanaler. Alle sender både 2,4 og 5 GHz - 5GHz på tilsvarende forskellige kanaler.
Er det korrekt?
Og skal vi bruge samme SSID?

Det underlige er at der nogle gange er ganske fin forbindelse og andre gange nærmest ingen!

De UBNT AP's du henviser til ser ganske interessante ud, men sælges kun i US skriver de.
Vi bor nord for København så der er jo en bid vej til Odense
Avatar billede nfssister Forsker
23. december 2014 - 21:57 #3
Jeg sælger UBNT og det gør ComputerSalg.dk også blandt andet, så det kan skaffes ;)
http://www.computersalg.dk/produkt/2028662/ubiquiti-unifi-ap-tr%C3%A5dl%C3%B8s-forbindelse-

Det med at have flere punkter med samme navn er ikke super godt, hvis ikke hardwaren selv kan skubbe klienterne rundt på netværket, så du altid har den optimale forbindelse - Det gør UBNT blandt andet.
Grunden til det kører af h til nogen gange, og ikke andre gange. Er fordi du f.eks. er koblet på det punkt på 1. salen, men sidder i stueplan, og har dårlig dækning, men den vil vise fuld dækning på din bærbar eller telefon netop fordi der er et punkt der hedder det samme lige klods op ad. Men din klient smider først forbindelsen til førstesalen når den er uden for rækkevide, så vil den søge igen.

Dette problem har UBNT løst ved at lave en hardware controller i alle deres punkter, som så styrer hvor hvem hvad og hvor skal være :)

Men skriv hvis der er mere du vil vide :)
Avatar billede kendanmark Praktikant
23. december 2014 - 23:03 #4
Aha så forstår jeg bedre - men hvis jeg så ændre mine SSID's til forskellige, så burde det vel være overstået?

Men kan også godt se at det måske ikke er den rigtige løsning på sigt
Avatar billede nfssister Forsker
23. december 2014 - 23:39 #5
Ja, det er korrekt, men så skal du også manuelt skifte mellem punkterne.

Hvis du går med din ipad fra 1 salen ned i stuen, og hvis den så meget som bare har en streg endnu, så vil den blive ved med at koble på den på 1 salen. Så er du nødt til ind i wifi og vælge stueetagens wifi.

Derfor anbefaler jeg UBNT til dig, så er du ovre det halløj der :)

Og det link jeg smed er med 3 AP'er

Bruger du 5 GHz og skal det være AC ?
Avatar billede kendanmark Praktikant
24. december 2014 - 12:45 #6
Jeg kan godt se at det ikke holder i længden at skulle skifte AP hele tiden afhængigt af hvor man befinder sig, så jeg må planlægge at skifte til UBNT.

Når jeg nu alligevel skifter bør jeg vel skifte til AC modellen? - for at fremtidssikre HW lidt - de koster selvfølgeligt lidt mere og jeg ved faktisk ikke om vores nuværende trådløse udstyr understøtter AC standarden, men når vi køber nyt fremover gør de vel?
5 GHz - ved faktisk ikke om vores HW understøtter dette, tror faktisk af de to MacBooks gør...
Avatar billede nfssister Forsker
24. december 2014 - 13:03 #7
udstyr der er under 2 år understøtter højst sandsynligt 5 GHz.

AC er en dejlig standard, men den er også lidt dyr - Men hvis det er man kan finde pengene til det, så vil jeg da anbefale det :)
Du kan evt. starte med en AC i stuen og 2 alm AP'er på 1 salen og i kælderen, eller AC i stue og førstesal og alm i kælderen.
Bare for at holde omkostningerne nede nu. Kan være UBNT kommer med et nyt produkt om 1½ år, så er det lidt surt man har købt sig fattig nu :)

Når vi snakker UBNT med GHz, så er det følgende:
AP = 2.4 GHz ( http://www.computersalg.dk/produkt/2051471/ubiquiti-unifi-ap-tr%C3%A5dl%C3%B8s-forbindelse- )
AP Pro: 2.4 og 5 GHz ( http://www.computersalg.dk/produkt/2026133/ubiquiti-unifi-uap )
AP AC: 2.4 og 5 GHz ( http://www.computersalg.dk/produkt/2049316/ubiquiti-unifi-apac-tr%C3%A5dl%C3%B8s-forbindel )

Evt. start med 2, førstesal og stuen, og kør med TDC i kælderen indtil julen er overstået :)
Avatar billede kendanmark Praktikant
24. december 2014 - 14:45 #8
Det lyder som en god ide med først to og så senere en tredie - men jeg ved med sikkerhed at de ikke får lov til at sidde på loftet - som de ser ud til at skulle.

Undersiden af en reolhylde og evt på en lodret væg - vil det ødelægge dækningen mærkbart?
Avatar billede nfssister Forsker
25. december 2014 - 11:06 #9
Reol - perfekt !
på en væg, det går, men den udsender bedst når den ligger vandret hvis den skal sende langt ud - Men den kan sagtens sidde på væggen og dække 50 meter ud.
Avatar billede kendanmark Praktikant
25. december 2014 - 13:21 #10
Det lyder jo rigtigt godt, du skal have mange tak for alle dine gode råd og vejledning, hvis du lægger et svar ind skal jeg lukke tråden

Fortsat god jul og godt nytår!
Avatar billede nfssister Forsker
27. december 2014 - 17:21 #11
Var så lidt :)
Avatar billede praest Nybegynder
27. januar 2016 - 16:06 #12
Hej

Har samme problem - router i kælder og extender kan ikke forlænge(hopper af).
Er UBNT fortsat det rette og er det Unifi Pro der kan anbefales eller der kommet noget bedre ?

Er det bedst at placere den på 1. sal eller i stuen ? - der ønskes bedst signal i stuen.

Jeg er teknisk uduelig :-)