Avatar billede visto Professor
26. december 2014 - 16:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Thunderbird: Mappen Thunderbird skal ligge på anden partition

Mappen Thunderbird (C:/Brugere/mit-brugernavn/AppData/Roaming/), der så vidt jeg kan se indeholder alt relateret til programmet (mails, adressekartotek m.m) vil jeg gerne have liggende på en anden partition. Hvordan får jeg Thunderbird til at relaterer sig til en sådan mappe?

Jeg kan se, at det under hver email-konto er muligt at ændre mappen, hvor mails opbevares. Men hvordan ændres mappen hvor "adressebog" skal ligge?

Findes der evt. en global indstilling, hvor man under ét kan ændre henvisning til Thunderbird-mappen?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2014 - 22:28 #1
Har kigget lidt i min Thunderbird.
Der er så vidt jeg kan se kun et sted man kan ændre på destination.

Det er Funktioner-kontoindstillinger-lokale mapper.
Her kan jeg se en sti, men den søger længere ind i mappen.
Ændrer du her vil jeg tro at måske de mails der kommer i fremtiden vil blive flyttet til en ny destination. Men om den exporterede mappe fra OE om den også kommer med det kan jeg ikke love dig. Har ikke testet dette.
Som sagt i det forrige spørgsmål, så installerede jeg Thunderbird på c drevet, og bruger Allway Sync til backup, samt at jeg har sendt dem til mig selv, og gemt dem oppe på serveren under kladder som en ekstra sikkerhed.
Måden jeg sendte til mig selv var at jeg markerede samtlige mails i en mappe ad gange og valgte at videresende dem til mig selv. Herefter lukkede jeg Thunderbird ned med det samme så den ikke hentede dem igen.
Gik så ind på mit login til TDC og loggede mig på mail. Alle mails lå nu der i "indbakken" klar til sending til Thunderbird. Disse mails flyttede jeg så til kladder derinde. Derved ligger disse mails derinde som den ekstra sikkerhedskopi hvis det andet ikke duer. Det er måske at gå med livrem og seler, men jeg kan godt lide det på den måde :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2014 - 22:40 #2
Har lige prøvet af vise egenskaber for den exporterede OE indbakke, og kunne se at den også lå dybt inde i samme mappe som den lokale mappe. Så løsningen kan måske være at oprette en ny mappe på anden destination, og rette stien til.
Du kan jo prøve at omdøbe mappen der ligger inde under C:\Users\Dit Brugernavn\AppData\Roaming\Thunderbird og tilføje et "old" i enden. Så vil Thunderbird ikke kigge i den mappe, men på den nye destination.
Virker det kan old mappen slettes.

jeg har desværre ikke andre tips lige nu og her.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2014 - 23:22 #3
Der skal jo selvfølgelig stå dit navn i stedet for det der fejlagtigt kom til at stå.
Avatar billede visto Professor
04. januar 2015 - 11:10 #4
Jeg har nu "leget" lidt med tingene og mener at være blevet lidt klogere - uden dog at have fundet en tilfredsstillende løsning.

Det er muligt at ændre sti til mapper, der indeholder mails. Men Thunderbird-mappen består af uendelig mange andre ting, og da stien til alle disse ting ikke ser ud til at kunne ændres, bliver det noget rod at have tingene liggende to forskellige steder - og også ganske uforudsigeligt, hvad der vil ske, når man bruger programmet.

Det eneste, der er realistisk at forholde sig til er, så vidt jeg kan se, at alle ting ligger i den ene Thunderbird-mappe. Og den er åbenbart naglet fast til at hedde det, den hedder, og ligge der hvor den ligger C:\Thunderbird.

Jeg har også leget med Allway synkroniseringen, og her føler jeg mig utryg. Selv om to mapper burde være nogenlunde ens, kan der ved forsøg på synkronisering komme meddelelser, der tyder på det modsatte: Filer der ikke eksisterer eller hvor filnavnene er for lange osv. M.a.o. er det ikke til præcist at vide, hvad man får og hvad man mister ved synkronisering.

Så indtil videre vælger jeg med jævne mellemrum simpelthen at tage backup af Thunderbird-mappen. Det er dog klart, at denne løsning ikke er på højde med at have programmer og data adskilt på to partitioner, hvis programdrevet går i udu; så mister jeg ændring foretaget siden sidste back-up.

Jeg takker for input, afventer lige eventuelle andre kommentarer før jeg afslutter spørgsmålet.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 11:58 #5
Der er jo et program der hedder Mozbackup. Ved ikke om det ville være en løsning?
http://mozbackup.jasnapaka.com/
Avatar billede visto Professor
04. januar 2015 - 12:18 #6
Jeg kan ikke se, det skulle være en fordel at involvere et ekstra program i dette. Det er jo superlet blot at kopiere Thunderbird mappen til en anden partition eller disk. Og så kopiere tilbage, hvis noget går galt. Det virker. Har gjort det adskillige gange, mens jeg har prøvet mig frem med diverse ting.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 13:02 #7
Ok. Henviste kun til programmet da det er Mozilla's eger backup program.
Avatar billede visto Professor
06. januar 2015 - 16:06 #8
Der er åbenbart ingen løsning. Afslutter hermed. Tak for inputs.