Avatar billede cekelund Nybegynder
27. december 2014 - 13:51 Der er 13 kommentarer

Hvilket grafikkort skal jeg nu købe

Min Multimedie-design-pc Medion Akoya P4380 D fra 2010 gik ned med et defekt grafikkort. I tillid til en forhandler købte jeg et nyt Nvidia Gforce GT 720 og smed det gamle ud. Jeg satte kortet i og startede. Windows 7 fandt slet ikke det nye kort selv, og hvis jeg installerede driver gik maskinen ned med blå skærm og kunne så startes igen i normaltilstand.
Medion kan ikke fortælle mig hvilken kort- /bustype eller hva jeg skal sætte i, så her er et nødråb om hjælp.
Belønningen for effektiv hjælp kan blive det nye kort der ikke virker på min.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2014 - 14:46 #1
Kan Bios måske stadig ligge inde med de gamle oplysninger fra det gamle kort?
Tog du det lille bios batteri ud og holdt startknappen nede før du skiftede kortet?
Har du monteret evt de kabler der skal sættes på kortet fra strømforsyning hvis dette skal bruges?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2014 - 14:48 #2
Ved en søgning på dit kort, så skulle Windows 7 understøtte kortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2014 - 14:48 #3
Lige et sidste spørgsmål. Lå kortet i en plomberet antistatisk pose?
Avatar billede cekelund Nybegynder
27. december 2014 - 14:59 #4
Hej, nej jeg foretog mig intet med bios/batteri, som iøvrigt ligger udover min forstand.
Jeg havde sikret mig Windows 7 kompabilitet, og ja, det lå i en forseglet antistatisk pose.
Går jeg ind i windows og checker hardware er der slet ikke noget sport af hverken gammelt eller nyt grafikkort.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2014 - 15:24 #5
Bios batteriet ser sådan ud:
http://4.bp.blogspot.com/-3oBViH7S0To/Teh4o8nEOdI/AAAAAAAAAEQ/1EuG1VHAPXU/s1600/cmos-battery.gif
Der sidder en lille clip der holder det på plads.

Tag strømmen fra computeren og hold startknappen nede i et øjeblik.
Hold med den ene hånd på kabinettet og løsn det lille batteri på bundkortet med den anden. Tryk startknappen ned og hold den i ca 30 sek. Vent 5 minutter. Genmonter bios batteri og det nye grafik kort i maskinen med diverse kabler hvis der skal bruges dette til kortet. Monter strøm og prøv at starte op.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2014 - 16:36 #6
Hvis ovenstående ikke hjælper, så flyt kortet til en anden pci sokkel.
Hvis kortet er Express, skal dit bundkort understøtte dette.
Det ser ikke ud til at kræve ekstra strøm fra bundkortet, men se efter alligevel. Når kortet understøttes af win 7 (#2) skulle det starte op automatisk. Win 7 skulle selv kunne finde den rigtige driver.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. december 2014 - 17:59 #7
Spørgsmål er det ikke et PCI Express 2.0 ?
som du prøver at sætte i en PCI Express 16 Port?
Avatar billede nfssister Forsker
27. december 2014 - 18:20 #8
Der skal ikke pilles batterier ud her !!

Der er 2 ting du skal kontrollere - Tjek at kortet er trykket korrekt i - hver opmærksom på at der er en lille låse mekanisme der skal fastholde kortet:
http://www.karbosguide.com/books/pcarchitecture/images/828.jpg
Se øverst i billedet.

Du må ikke kunne se noget af kobberet, og det skal være ens hele vejen hen på selve stikket du stikker i maskinen.

Du skal gå i bios, og sætter din maskine til at køre med ekstern kort eller til auto - Min erfaring med Medion er at det standard står til onboard - kan ikke lige sådan en medion bios i hovedet, men et sted står der noget med: integratet graphics eller lign.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. december 2014 - 20:22 #9
Så vidt jeg husker har Medion Akoya P4380 D ikke intern Grafik !
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2014 - 20:43 #10
cekelund skriver jo, at han har pillet det gamle grafikkort ud, så PCén må have kørt på et extern grafikkort.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. december 2014 - 21:26 #11
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2014 - 21:22 #12
#7
Jeg har lige været på youtube, og så vidt jeg forstår, skulle et PCIe 2 kunne køre på en PCIe 16 port, men med lavere båndbredte?
Ikke optimalt, men der burde vel så komme noget på skærmen?

Det ville være fint med respons fra spørger.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2014 - 00:13 #13
Da spørger åbenbart har forladt spørgsmålet, gør jeg det samme og dropper overvågning:-(