Avatar billede rebe1902 Nybegynder
01. januar 2015 - 14:21 Der er 4 kommentarer

Afkølings opgave i fysik

Har et problem med noget diskussion til afkøling og dødstidspunkt, som jeg mangler hjælp til!

Opgaverne lyder således;

2. Kan du ud fra graferne bestemme, hvor lang tid det vil tage at afkøle vandet ti grader? Bestem tiden det tager at afkøle vandet fra en forskel på 30˚C til 20˚C og fra en forskel på 20˚C til 10˚C. Får du det samme resultat? Kommentér.
3. Kan du se hvordan man kan anvende dette forsøg retsmedicinsk til at bestemme et dødstidspunkt? (forklar) - Hvad skal man vide om personen og omgivelserne?

Har selvfølgelig en graf til 2'eren, men hvordan man lige lægger et billede op af den, er værre.. Men håber alligevel nogle kan hjælpe, om ikke andet har jeg nogle tal..
Ellers bare hjælp til, hvordan jeg skal forklare 3'eren..
Avatar billede aliaz Nybegynder
01. januar 2015 - 14:43 #1
Nu er det vanskeligt at gætte præcist hvad der er på den nævnte figur, men det handler givetvis om noget termodynamik.

Et eksempel: Et kilogram vand skal afkøles 10 grader. Varmefylden for vand er 4200 J/kg/K. Du har en køleeffekt på 100 W (J/s) til rådighed - der kan altså fjernes 100 Joule pr. sekund fra systemet.

Tiden: cp * T * m / P = 4200 * 10 * 1 / 100 = 420 sekunder.

Tilsvarende kan man udregne dødstidspunktet (forsimplet). Hvis man kigger lidt på input i ovenstående, er det klart, at man skal bruge personens vægt (m) og evt. varmefylden (cp). Forsimplet går det formentlig an at benytte vands. Dernæst skal man vide noget om omgivelsernes evne til at afkøle personen - altså temperaturen, da man næppe kender køleeffekten. Men her formoder jeg grafen kommer ind i billedet.
Avatar billede rebe1902 Nybegynder
01. januar 2015 - 21:27 #2
Ja det er rigtigt. Og tak for svar! Har kigget på det nu, og tror jeg er kommet frem til det rigtige med din hjælp! Har først nået frem til en ligning og derefter har jeg minusset 30 med 20 og derefter 20 med 10. For så må jeg have tiden i sekunder derefter?
Avatar billede aliaz Nybegynder
01. januar 2015 - 22:32 #3
Det var så lidt.

Hvis det hele er holdt i J, kg, K og W så vil løsningen blive sekunder, ja.
Avatar billede rebe1902 Nybegynder
02. januar 2015 - 20:34 #4
Jeps, det var det!