Avatar billede kimlarsen Praktikant
01. januar 2015 - 21:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lås af nederste række

Hej

Jeg har et forbrugsbudget hvor jeg løbende fører mine posteringer ind i.

Jeg kunne godt tænke mig at den nederste række i skærmbilledet var låst, så jeg kan lave en løbende sammentælling der.

Men selv om jeg eks.vis ruller 1000 rækker ned og låser række 1000, så vil de rækker som er ovenover være låst og dem underneden være åbne.

det er jo lige omvendt jeg ønsker det.

Hvordan gør man det ?
Avatar billede ebea Ekspert
01. januar 2015 - 21:55 #1
Marker alle de celler som IKKE skal være låst, og højre klik på disse, og vælg "Formater celler", og i boksen som fremkommer, vælg Fanebladet "Beskyttelse" og fjern fluebenet fra Låst.

Så burde den nederste række, som du ikke har markeret, være låst som den eneste, når du beskytter arket. Først der, er arket aktivt låst, og celle låsning virker.
Avatar billede kimlarsen Praktikant
01. januar 2015 - 22:09 #2
Det vírker også efter hensigten, bortset fra at sidste linie ikke forbliver synlig i bunden.
Kan godt se, jeg nu kan scrolle ned til den og så bliver den selv om jeg scroller længere ned, men ikke hvis jeg scroller op !

Gør jeg mon noget forkert ?

Svar venligst med et svar
Avatar billede ebea Ekspert
01. januar 2015 - 22:18 #3
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Er det cellerne du vil låse, eller er det en række du vil låse, så du kan scrolle, mens den låste række bliver hvor den er låst?

Hvis det er en række du vil låse, så vælg oppe i Excel menu linje "Vis", og punktet der hedder "Frys ruder", og så marker den række du vil fryse rækker fra.
Avatar billede ebea Ekspert
01. januar 2015 - 22:40 #4
Du kan også i Excel Menu linjen, under "Vis" vælge "Opdel" og så derfra opdele din række visning. Marker den række du vil opdele fra, og så vælg opdel.
Derved kan du bladre individuelt i de 2 felter, og derved have låst enten det øverste eller nederste felt.

Som sagt, ved jeg ikke helt hvad du mener.
Avatar billede nemlig Professor
02. januar 2015 - 07:58 #5
Jeg gætter på, at han ønsker, at sammentællingsrækken, i bunden af skemaet (fx række 1000), altid er synlig i bunden af skærmen. Så kan han altid se resultatet, uanset hvor i skemaet han er. Altså noget lignende som at fryse øverste række/de øverste rækker.

Jeg er også nysgerrig efter en løsning. Indtil nu har jeg praktiseret at lave sammentællingerne i toppen og brugt frys øverste rækker, men logisk set bør sammentællingerne ske i bunden af skemaer.
02. januar 2015 - 08:59 #6
Jeg ser kun 2 muligheder for at låse summeringsrækken fast.
- flyt den op i toppen, og brug den normale frys ruder-funktion
- brug funktionen Vis -> Opdel, for at opdele skærmbilledet i 2 hvor du så kan have sammentællingen i bunden.

Den funktion du efterlyser, findes ikke.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. januar 2015 - 11:05 #7
Er Watch Window på for eksempel A1000:G1000 en mulighed?
Avatar billede kimlarsen Praktikant
04. marts 2015 - 14:00 #8
Fik aldrig rigtigt løst problemet, men fik mange gode råd.

opret et svar, så deler jeg ud på dem som har svaret indenfor næste uge !
Avatar billede ebea Ekspert
12. juni 2015 - 09:37 #9
Hvis du valgte løsningen med at klikke på det ønskede linjenummer helt ude til venstre i dit skærmbillede (så hele linjen markeres), og går op i menuen "vis" og vælger opdel, så har du låst dit nederste felt hvor du vil summere, og kan scrolle i det øverste felt; (husk blot, at du skal klikke enten over eller under den markerede låsning, for at scrolle over eller under låsningen).