Avatar billede ranni Forsker
05. januar 2015 - 14:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Masser af små sorte vandrette striber.

Hej.
Jeg ved at digitalisere en del Hi8 video via Pinnacle 17.
På alle bånd forekommer tynde sorte streger fra venstre mod højre særlig ved stor kontrast i farver.
Stregerne forekommer også ved kig i kameraet altså inden digitaliseringen.
Kan jeg på nogen måde dæmpe  stregerne på den digitaliserede fil.
Jeg vil tro med min beskedne vidende, at det er magnetismen på båndene, der er ændret under "lagring".
Kassetterne er spolet utallige gange, vredet, banket og hvad nu er anbefalet for at modvirke mekaniske fejl.
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2015 - 16:19 #1
Afspiller du videoerne med samme videokamera, som de blev optaget med?

Hvis ikke, kan det skyldes, at ind- og afspilningskameraernes hoveder ikke er justeret med samme vinkel.

Hvis afspilningskameraet har det, som kaldes TBC (time base correction), så præv at slå det til.

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_base_correction

Prøv også at rengøre afspilningshovedet. Der kan fås specielle rengøringsbånd.

https://www.dustinhome.dk/product/5010056631/rengoringsband-till-digital8?redirected=1&ssel=false&_ga=1.45511012.1910705362.1420471168
Avatar billede ranni Forsker
05. januar 2015 - 17:23 #2
Hej milter.
Det er ikke samme kamera.
Det mærkelige er, at 2 ud af 12 bånd står helt klar i daværende kvalitet. På nogle af de andre skifter det pludseligt fra normal kvalitet til streger ved optagelse på evt. næste dag eller sceneskift.
Det modsiger lidt min teori om magnetismetab ved opbevaringen.
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2015 - 18:00 #3
Hej ranni.

Du skriver: På nogle af de andre skifter det pludseligt fra normal kvalitet til streger ved optagelse på evt. næste dag eller sceneskift.

Betyder det, at stregerne kun opstår ved sceneskift, altså ved skift fra een optagelse til den næste, og at billedet bliver normalt igen efter et stykke tid?
Avatar billede ranni Forsker
05. januar 2015 - 22:44 #4
Jeg oplever at samtlige 2 timer er stribet.
På et par bånd er det første 40 - 50 min. stribet, så er der pludselig 10 -15 min. med normal kvalitet, mens resten af båndet igen er stribet. Det skifter ved sluk/optag
Der var jo ikke mange indstillingsmuligheder på daværende Hi8 optagere (fejlmuligheder)
Avatar billede ranni Forsker
10. januar 2015 - 12:50 #5
Jeg har opdaget at de små sorte vandrette lyn/gnister også opstår,når kameraet står i pause, billedet står stille men sorte streger dannes alligevel som små "udladninger" både på Pinnacle 17 billedet og gennem søgeren.
Jeg prøver så det fejlfri bånd og der opstår ikke nogen "udladninger"
Avatar billede ranni Forsker
20. januar 2015 - 11:32 #6
Da der ikke er dukket brugbare forklaringer op, lukker jeg denne tråd.