Avatar billede hanskp Nybegynder
07. januar 2015 - 12:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Visual Basic - versioner

Hej.
Er der nogen der kan give mig en forklaring på sammenhængen mellem de forskellige type Visual Basic.
Jeg har for en del år siden programmeret lidt i VB-6 og lidt i VBA i forbindelse med Office-programmerne.
Nu møder jeg betegnelserne VisualBasic.NET og Visual Studio og Visual Expres.
.
Er det forskellige versioner af samme program??
Eller hvordan er sammenhængen??
Hvad koster de?? Er der nogen der gratis??

Mvh.
Hans Kristian Pedersen
Koldby
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. januar 2015 - 13:10 #1
VB.NET er helt forskelligt fra VB 6. Du bruger .NET frameworket hvor du kan kode i VB.NET, C#, ASP.NET osv. Visual Studio koster vist penge hvorimod Expres er en light variant af Studio.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2015 - 15:26 #2
VBA (Visual Basic for Applications)- Basic embedded i MS Office
VBS (Visual Basic Script) - shell script, web browser script (kun IE) og server side script i ASP classic
VB6 (Visual Basic version 6) - traditionelt programmerings sprog

disse er alle COM baserede of har en rimelig ens syntax, men der er ogsaa nogle forskelle

VB.NET (Visual Basic .NET) - er et .NET sprog med en syntax som ihvertfald overfladisk ligner de game VB

---

VBA kommer med MS Office som koster
VBA kommer med Windows som ogsaa koster men som du formentligt har
VB6 kom med Visual Studio 6 fra 1998 og kan ikke koebes laengere
VB.NET kommer med .NET some er gratis

---

Visual Studio kommer i mange versioner - Express er gratis - de andre koster

Du kan ogsaa bruge f.eks. SharpDevelop som er gratis til VB.NET udvikling
Avatar billede hanskp Nybegynder
11. januar 2015 - 10:58 #3
Hej.
Mange tak for svaret.
Det er vel ikke så heldigt at du kan fortælle hvor de forskellige programmer kan købes / downloades gratis.

Mvh.
Hans Kristian Pedersen
Avatar billede hanskp Nybegynder
28. januar 2015 - 09:25 #5
Hej igen.

Mange tak for det fyldestgørende svar.

Mvh.
Hans
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2015 - 14:28 #6
Var det en opfordring til at smide et svar?