Avatar billede angelenglen Nybegynder
13. januar 2015 - 11:04 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Elektronik: Design og fremstilling af printplade

Jeg har et lille kredsløb, som jeg gerne vil have lavet et print til.

Jeg vil derfor høre hvilket software der kan anbefales til en nybegynder, til at designe dette.
Det skal helst være gratis, og kunne gemmes i et format der kan benyttes til at få printet fremstillet.

Derudover håber jeg nogen kan anbefale en virksomhed, der kan producere mit print til mig, ud fra ovenstående design.

Det må helst ikke koste for meget, det er et ret lille projekt :-)
Avatar billede ldrada Nybegynder
13. januar 2015 - 12:18 #1
Ikke det svar du søger, men jeg vil tilbyde mit forslag alligevel:
Afhængigt af hvor stort dit projekt er, kan du bare lodde komponenterne sammen med noget monteringsledning, uden en printplade. Det virker fint for mange typer hobby-projekter og hvis dit kredsløb ikke skal udsættes for meget fysisk håndtering, vil det virke længe og godt.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
13. januar 2015 - 12:36 #2
Det er bestemt muligt, der er ikke ret mange komponenter.

Men jeg vil helst gøre det "rigtigt" når nu jeg er i gang.
Avatar billede ldrada Nybegynder
13. januar 2015 - 12:43 #3
Forståeligt nok :) Jeg har selv før haft behov for at designe kredsløb men er ikke faldet over nogle gode programmer til formålet.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2015 - 12:53 #4
Avatar billede sonalias Seniormester
13. januar 2015 - 12:54 #5
Har du overvejet veroboard? Klart letteste løsning til små prototyper, se evt http://elektronik-lavpris.dk/c5681/Printfremstilling/Printplader/Hulprint_baner_veroboard/

Hvis du selv vil lave print layout bruges der i professionel sammenhæng typisk Eagle eller afarter heraf, kan se de har en freeware version som jeg dog ikke har kendskab til: http://www.cadsoftusa.com/download-eagle/freeware/
Avatar billede angelenglen Nybegynder
15. marts 2015 - 19:32 #6
Jeg endte med at bruge Eagle, det er ret godt både til kredsløbs layout og print layout :-)

Mange tak for hjælpen, og beklager det tog lidt tid at komme videre.

Du må meget gerne lægge et svar, sonalias, så jeg kan give dig points for Eagle :-)
Avatar billede angelenglen Nybegynder
15. marts 2015 - 19:38 #7
Hvis det skulle have interesse, kan mit foreløbige print ses herunder.

- Der er dog en lille fejl i kredsløbet, omkring switch2, der skal løses inden det kan bruges, men det problem håber jeg snart er løst.

http://i.imgur.com/WP3xghS.png
Avatar billede sonalias Seniormester
30. marts 2015 - 14:41 #8
"Svar", du må skrive hvis du skal bruge hjælp til at få det sidste til at virke :)
Avatar billede sonalias Seniormester
30. marts 2015 - 14:43 #9
* En hurtig kommentar kan være at din "Switch2" er kortsluttet, direkte forbindelse mellem begge ben, altså har switchen ingen funktion... :)
Avatar billede angelenglen Nybegynder
30. marts 2015 - 15:02 #10
Godt spottet, det er lige præcis problemet :-)

Formålet med kredsløbet, er at LED'en skal tænde (og forblive tændt) når den ene switch åbnes (er normalt lukket) - dvs. LED'en skal ikke slukke når switchen lukkes igen.

Den anden switch er så en reset-switch, der slukker LED'en (hvis den var tændt), når der trykkes på den.

Men det har ikke været så let som jeg havde håbet, at få kredsløbet på plads.

Hvis du har nogen tips er de meget velkomne.
Avatar billede sonalias Seniormester
30. marts 2015 - 15:08 #11
Umiddelbart lyder det som om du forsøger at designe din egen SR flip flop. Prøv at google lidt rundt om se om ikke det er sådan en fætter du egentligt mangler, den er let selv at bygge med 2 transistorer og 4(?) modstande.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
30. marts 2015 - 15:14 #12
Som nødløsning kan det godt være de ender sådan - men jeg vil helst prøve at få fixet det nuværende kredsløb først, eftersom jeg har købt delene til at bygge det ;-)
Avatar billede sonalias Seniormester
30. marts 2015 - 15:26 #13
Okay kan jeg godt se, det kan faktisk løses med bare de 2 nand gates, se https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQjgh7eB6YpnlVHok2NQr_krXO3Lvsr3TT_Ofzbot98ltB1ZlA8ow :)
Avatar billede angelenglen Nybegynder
30. marts 2015 - 19:42 #14
Ja, det er dét der ligger til grund for mit foreløbige diagram.

Desværre mangler jeg selv forståelse nok, til at rette op på problemet.

Jeg har dog på fornemmelsen at problemet kan løses blot ved at fjerne den forbindelse jeg har fremhævet med gult her:

http://i.imgur.com/Nq6PUq3.png

Jeg er dog ikke sikker på om 4093 ic'en er forbundet korrekt vedr. VSS og VDD, det var lidt af et gæt fra min side, at de endte hvor de er :-/
Avatar billede sonalias Seniormester
31. marts 2015 - 08:57 #15
Hvis du fjerner den gule forbindelse har Switch 1 ingen funktion.

Okay, først og fremmest skal ic'en forbindes rigtigt, VDD er forsyning (+5V) VSS er negativ forsyning (GND her).

For det andet kan jeg ikke se hvorfor du har nummer 2 trin (Som altid vil åbne alligevel?!) Antager det muligvis er et forsøg på at lave 2x1.5V som output, men sådan fungerer Volt desværre ikke :)

Så fjerner vi også lige kortslutningen af Switch 2...

Desuden fjerner vi forbindelsen mellem VCC og GND udenom switch1 da den ellers vil bruge strøm konstant, selv når switchen ikke er sluttet.

Til sidst outputter din ic kun 1,5V hvilket ikke er nok til at sætte fut i din LED, så her skal vi have et "driver trin" som er transistoren. Det fungerer ved at NAND gaten outputter 1,5V (har glemt en modstand her på tegningen, prøv bare 1k) som så åbner transistoren til en spænding på 1.5-0.7 = 0.8V ved diodens slutning, altså har du nu et spændingsfald på 5-0.8 = 4.2 V over modstand + Diode, det kan du sagtens få til at lyse :)

Her er min tegning, husk modstand efter Q / IC1A.
http://imgur.com/CmYgeFN