Avatar billede Holmrandrup Nybegynder
13. januar 2015 - 12:00 Der er 12 kommentarer

Hjælp til illustrator CS6 - logodesign med foto HOW TO DO?

Hej med jer

Er helt sikker på der sidder en eller anden som er en haj til Ai?
(Illustrator CS6)

Jeg skal lave et logo til mig selv, har valgt font. Men nu vil jeg gerne havde fyldfarven i fonten skiftet ud med et foto?

Er der nogle der kan hjælpe mig med hvordan arbejdsgangen er?

Jeg kan godt lave det i photoshop, men det skal jo være vektor.

HJÆLP... :D

Holm Randrup
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2015 - 12:42 #1
skriv tekst med hvid
opret nyt LAYER
læg billede i layer 2

sæt properties på layer 1, transparency, bevæg en slider til teksten kommer frem i billedet.
Avatar billede Holmrandrup Nybegynder
13. januar 2015 - 13:48 #2
Hej Sidewave

mange tak for dit svar.
Men hvordan gør man det? : sæt properties på layer 1, transparency?
I photoshop dobbelt klikker man bare på laget ik?
Hvad så i Ai?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2015 - 15:25 #3
jeg ved det desværre ikke.
i paintshop er der slidere i properties, for transparency.
se billede.
https://www.dropbox.com/s/za8jzhkwkhc68wx/Sk%C3%A6rmbillede%202015-01-13%2015.23.57.png?dl=0
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2015 - 15:25 #4
det skulle være lige ud af landevejen, det er en af de mest benyttede ting når man lægger grafik sammen.
Avatar billede Holmrandrup Nybegynder
13. januar 2015 - 15:34 #5
Ja det ville jeg jo os mene. Men det er os derfor jeg skriver - kan ikke få det til at virke i Ai ....
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2015 - 15:47 #6
udskyld, du skal også MASK. (maske)
billedet skal bruges som maske på teksten.
men det med layer skal du også lave, for at skjule den del af masken som ikke er tekst.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. januar 2015 - 16:16 #7
Du skal bruge vektorgrafik. Har du InDesign?
Jeg kan heller ikke få det til at virke i Illustrator, så jeg snyder og opretter et InDesign dokument.
Skriv tekst. Opret konturer. Skaler objektet. Importer billede i objektet og skaler billedet.
Dokumentet kan eksporteres i et vektorformat, som kan redigeres i Illustrator.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
13. januar 2015 - 16:35 #8
I engelsk version trækker jeg billedet over i Symbols.

Teksten laves til outline. Derefter kan fyldet ændres ved at trække det nye symbol / billede over i tekstfyld.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
13. januar 2015 - 16:40 #9
Sorry - jeg tog fejl #8 - der mangler lige nogle skridt før - men har skidt tid lige nu - vender tilbage senere
Avatar billede Holmrandrup Nybegynder
13. januar 2015 - 17:01 #10
Tak for jeres svar.
Jeg ville mene jeg skulle lave det i Illustrator hvis jeg skal havde vektorgrafik ik? eller er det mig?

Har inDesign.
Men leder efter den nemme måde:)
Og så skal jeg måske lige havde det beskrevet så en "ikke grafisk uddannet" forstår det hi hi... ?

Man kan ikke lave det i Photoshop og ligge det ind i illustrator? så er det måske ikke i god nok kvalitet?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. januar 2015 - 09:49 #11
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. januar 2015 - 10:28 #12
Til jernrosen3:
Der lærte du mig lige noget nyt, som jeg kan eksperimentere videre med.