Avatar billede heyckendorff Praktikant
13. januar 2015 - 18:35 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Hvordan booter jeg XP fra en partition på min HD

Jeg har en meget syg Win XP installation på mit C: drev.

Da jeg for et år siden opgav at få denne XP installation til at virke lavede jeg en partition på C drevet og installerede en frisk Win XP på denne partition. Partitionen hedder G:

Det var meget besværligt for mig og det lykkedes mig i den forbindelse at slette omkring 5000 uersatattelige fotos.

Jeg kan ikke mere huske hvordan jeg fik computeren til at boote fra G: partitione, men det er den friske Win XP der ligger på G: computeren har bootet fra det sidste år.

Så pludselig da jeg starter den i går booter den pludselig fra den gamle syge WIN installation på C: drevet.

Hvordan får jeg computeren til at boote fra G: partitionen igen?
Hvis jeg går ind i Boot setup eller hvad det nu lige er det hedder før Win starter, få jeg jo kun mulighed for at vælge at den skal boote fra det fysiske C: drev. Jeg kan ikke se G: partitionen der!
What to do?

Mvh.
Werner
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2015 - 19:07 #1
Du burde, under opstart, få muligheden for at vælge. Men ellers, i den windows som starter, gå ind i msconfig og se hvad der står under Boot.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2015 - 19:23 #2
Jeg er helt enig i #1
Du burde herinde http://dl.cbsimg.net/i/tr/cms/contentPics/t01220020613pit01_04.gifse boot af begge dine Xp installtioner.

Det man gør er at man sletter den version man IKKE vil have som boot (den syge partition)
Avatar billede heyckendorff Praktikant
13. januar 2015 - 19:26 #4
Der står under fanen BOOT.INI

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Det er lidt sort for mig må jeg indrømme
Avatar billede heyckendorff Praktikant
13. januar 2015 - 19:32 #5
Er det korrekt tydet at der kun er en XP installation i BOOT.INI

Og hvis ja hvorfor så?
Og hvordan kan jeg få mulighed for at vælge den XP installation på G:partitionen?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2015 - 19:46 #6
J det ser desværre sådan ud.Der burde have været 2 synes jeg. Jeg har ikke prøvet at rette sådan en, men man skal sikkert rette i linjerne default og multidisk. Kan se det er disk 0 og partition 1 den ser ud til at boote fra. Om 1 tallet så skal rettes til 2 eller  et andet tal er muligt for at få boot det må jeg sige, at det ved jeg ikke lige
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2015 - 19:52 #7
Har xby en ide?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2015 - 19:56 #8
Er der ikke både 0 og 1 ? Når der kun er 1 disk, er der ikke time out.
For mig ser det ud til at der er 2 diske, men måske er boot filen beskadiget på G- disken og så starter windows op på C.
Boot filen kan muligvis repareres? Men ellers, hvis det bare er date du vil hente, så prøv at hente dem med en Linux Live-DVD.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2015 - 20:05 #9
Prøv om du kan se den G-disk i dette gratis program:
http://www.minitool.com/
Hvis du kan, så marker den og tryk på Rebuild MBR.
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2015 - 20:43 #10
Hvor stor og hvor gammel er din harddisk?
Avatar billede heyckendorff Praktikant
13. januar 2015 - 23:30 #11
Jeg har to fysiske Harddiske

En som er delt i to partitioner C: og G: hvor henholdsvis den syge og den gode Win XP installation ligger.

Den anden fysiske HD hedder D: og den bruger jeg kun til lager for fotos etc.

Jeg kan godt se G: disken både i "My Computer" og med MiniTool.
Jeg har kørt Rebuild MBR og har prøvet at genstarte, men i BIOS har jeg stadig kun mulighed for at vælge C: som boot

Når jeg kører msconfig ser BOOT.INI stadig ud som før.

Jeg fatter simpelt hen ikke hvorfor den pludselig begynder at Boote fra C: når den nu har kørt perfekt med boot fra G: i et år.

Det er en gammel computer (ca. 10 år) som jeg har købt brugt.
Avatar billede heyckendorff Praktikant
13. januar 2015 - 23:33 #12
"My Computer" viser at
C: er på 146 GB
G: er på 75 GB
D: er på 785 GB
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2015 - 00:21 #13
msconfig: ret det til disk 2 partition 1 (hvis G er nr 2 fysiske disk i maskinen)

ellers disk 0 partition 2

og så skal boot-order indstilles i bios
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2015 - 07:09 #14
#13 Ja det var noget i den stil jeg også mente i #6 man skulle prøve, da jeg også havde opfattet at det var en  ny partition på den samme disk som det nye system lå på.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2015 - 07:14 #15
Ellers er der også den vejledning her til at reparere mbr:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixmbr.mspx?mfr=true

Kan du se indholdet i G drevet? Er der noget i det?
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2015 - 13:32 #16
Et skud. Du skriver, at de to versioner af XP begge ligger på din 10 år gamle harddisk. 10 år er en meget høj alder for en harddisk, så kan det tænkes, der efterhånden er kommet så mange beskadigede sektorer på den, at grunden til dine problemer ligger her?

Booter computeren helt op til et fungerende XP nu, eller ...?
Avatar billede heyckendorff Praktikant
15. januar 2015 - 22:41 #17
Sidewave #13.
G ligger på 1 fysiske drev i maskinen, så det må vel være disk 0 partition 2.
Hvad sker der hvis nu det, som Milter skriver i #16, er beskadigede sektorer på harddisken der er skyld i at den begynder at starte op på den gamle XP installation? Risikere jeg så ikke at maskinen slet ikke vil starte op hvis jeg ændre BOOT.INI til disk 0 partition 2?

Hvordan gør jeg så jeg i BIOS både kan vælge mellem både C og G som boot?
På den måde vil jeg vel kunne vælge at boote på C hvis ikke den vil boote på G.

Jeg har ingen problemer med at se eller tilgå indholdet på G drevet.

220661 # Som du skriver har jeg min G partition på min fysiske disk 1
Avatar billede heyckendorff Praktikant
15. januar 2015 - 22:43 #18
Milter # 16....ja computeren booter helt op på den gamle XP installation.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2015 - 07:17 #19
Hvorfor reparerer du så bare ikke din installation på C drevet, og flytter de data over du vil passe på fra drev G?

Har du prøvet at køre chkdsk fra en kommandopropt i fejlsikret tilstand?

Ps kommer kun på senere i dag.
Avatar billede heyckendorff Praktikant
16. januar 2015 - 21:58 #20
220661 #19.....Win installationen på C er en XP pro som var på computerene da jeg købte den brugt. Windows Genuine Validation har dømt den ulovlig så den vil jeg ikke bruge.

Den XP der ligger på G er helt legal, så derfor :)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2015 - 00:24 #21
Har du prøvet at tjekke den drevpartition G for fejl?
http://support.microsoft.com/kb/315265/da
Avatar billede heyckendorff Praktikant
17. januar 2015 - 15:30 #22
Jeg har tjekket G for fejl og der er tilsyneladende ingen.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2015 - 16:16 #23
Hmm.
Jeg har brugt fixmbr en enkelt gang da XP ikke ville boote. Det kunne du også prøve.

Hvis du vælger at prøve det, er det vigtigt at det er den korrekte Xp du skriver mbr til.
Du bør år winduet kommer frem have 2 muligheder. Og det er både c drev og g. Her skal g jo så vælges

Der er en vejledning her til det:
http://helpdeskgeek.com/how-to/fix-mbr-xp-vista/
Avatar billede heyckendorff Praktikant
17. januar 2015 - 17:31 #24
Har fundet fejlen som helt og holdent er min. Jeg har overset/glemt at G lå på den fysiske disk 2 og ikke som en partition på disk 1 som jeg troede. Det gik op for mig da jeg med MiniTools ville reparere MBR på G.
Jeg beklager meget at have spildt jeres tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2015 - 19:39 #25
Jamen det er i orden. Det kan ske for enhver at man ikke lige gennemskuer dette.
Kunne MiniTool så løse opgaven for dig, eller har du prøvet fixmbr?
Avatar billede heyckendorff Praktikant
22. januar 2015 - 09:16 #26
MiniTools hjalp mig i hvert fald på sporet :)

Hvis du smider et svar får du pointene for din vedholdende hjælp.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2015 - 15:49 #27
svar. tak for det.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2015 - 15:50 #28
ping