Avatar billede gubbibabz Praktikant
15. januar 2015 - 19:43 Der er 8 kommentarer

Min router snupper over 50% af min hastighed...!?

Hejsa her inde på Eksperten.

Vi har i noget tid haft en internet forbindelse der hedder 11/11mbit, men har i en længere periode været lidt træt af at vi ikke begge 2 på samme tid, kan streame FX via viaplay, i full HD, den sætter simpelthen kvaliteten ned til noget der burde være ulovligt at se på...

Derfor besluttede vi os for at sætte nettet op, så vi nu har en forbindelse der hedder 25/25mbit og hva jeg ved om internet og computer, så burde det være rigeligt til at både min kæreste og jeg kan sidde på nettet og se TV eller lave andre ting, uden problemer.??

Men kvaliteten på viaplay osv, er stadig lige så ringe som før. jeg har derfor testet vores internet sådan ca 220 gange i dag på www.speedtest.net og har i den forbindelse haft ringet til vores udbydder, da testen sagde mellem 6/25mbit og 10/25 mbit.. (svinger meget op og ned) han bad mig sætte netkablet direkte i en computer og teste igen, og her viste den 25/25...

så det må næsten være vores router? Han foreslog at følge deres guide til trådløse netværk på deres hjemme side, hvor de bl.a. skriver om at man kan prøve at skifte frekvens på det trådløse net, da det kan være naboerne's trådløse der forstyrre vores, jeg har prøvet 7 forskellige frekvenser, og intet hjælper.

begge vores computere er med kabel. og jeg har haft slukket helt for det trådløse på routeren, og taget testen igen, her viste den 10/25..

er der nogen der kan hjælpe med hva der kan være galt? Routeren er 2 måneder gammel, købt da den gamle router pludselig brændte sammen, så det er ikke noget gammel "lort" der er ved at stå af.

hilsen Gubbi..
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. januar 2015 - 20:01 #1
Hej, Gubbi.

  Det lyder jo meget som om det ER routeren, der er flaskehalsen. Har du mulighed for at teste med en anden router?

Umiddelbart tror jeg ikke rigtigt på, at det skulle gøre en forskel, om den trådløse del er slået til eller fra - det vil først gøre en forskel, når trådløse enheder begynder et trække data ad den ve (mobiltelefoner, tablets, spillekonsoller, smart-TV...)

De bedste hilsner
Avatar billede gubbibabz Praktikant
15. januar 2015 - 20:34 #2
Jeg har ikke lige en anden router nej :/ Men den er jo helt ny næsten, skal den måske byttes så ?!

Jeg ved ikke hvornår problemet er startet, men det kan egentlig godt passe med at det er efter vores nye router er kommet på, at problemet er startet, vi har tidligere kunne streame HD begge 2, da vi havde 11/11mbit.. altså for måneder siden..

men det passer fint med at det er de sidste 1½ måneds tid at det har været et problem..!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. januar 2015 - 20:44 #3
Du kan sagtens komme ud for en router, der på papiret kan det, der skal til og så alligevel puster lidt over det, hvis der mangler CPU, RAM eller andet.

Jeg satte netop router op i anden sammenhæng; en Asus N18U kører super og kan pt. skaffes til en plovmand. Det bør være første stop i fejlsøgningen.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2015 - 03:30 #4
1) skod router (alt billigt under 1200 kr)
2) viaplay er skod
Avatar billede gubbibabz Praktikant
16. januar 2015 - 04:41 #5
sorry, med det var en useriøs kommentar det der :/

for det første har jeg haft flere routere til under 1200 kr som har fungeret fint, uden problemer, så bare fordi man "kun" giver 500 kr for en router burde det ikke være et problem at ha internet der køre uden problemer!

og nummer 2, så som jeg skriver er det FX viaplay, men også andre steder, desuden har det jo ikke noget med Viaplay at gøre når jeg skriver til dig at jeg tester mit internet i en hastigheds test, som viser at over 50% af nettet er "væk"...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. januar 2015 - 07:47 #6
#5

Enig.

#4 Jeg foreslår netop N18U'eren fordi den pt. er prisbillig og min (ret aktuelle) erfaring er at den performer ok.
Avatar billede pretttyfly Praktikant
16. januar 2015 - 08:16 #7
prøv for sjov skyld og narrestreger at sætte en proxy op på den ene pc, det kan muligvis løse det, du finder en guide ved at skrive google proxy i googles søgemaskine.
Avatar billede pretttyfly Praktikant
16. januar 2015 - 08:16 #8
prøv for sjov skyld og narrestreger at sætte en proxy op på den ene pc, det kan muligvis løse det, du finder en guide ved at skrive google proxy i googles søgemaskine.