Avatar billede benneharli Juniormester
16. januar 2015 - 18:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Anvende en C++ dll i VB.net

Hejsa

Har søgt på Google, og bliver ikke klogere...

Jeg har en dll lavet i C++. Denne dll har nogle funktioner jeg tilgår fra et VB.NET program.

Problemet er at jeg skal sende nogle streng værdier til funktionerne i C++ dll'en. Disse er angivet som CString i C++. Hvilken datatype skal jeg vælge i VB.NET for at C++ CString vil acceptere dem, eller hvordan kan jeg sende strenge til C++ og lave disse om til CString så funktionerne vil anvende dem?

Jeg har source til C++ dll'en og kan ændre i den, men er absolut ikke C++ haj.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2015 - 02:34 #1
hvilken dll ?
du sku ku slå op på MSDN, hvordan en given ting skal kaldes/håndteres.
hvis det er en den kender..

hvad hedder den og hvor er den fra ?
Avatar billede benneharli Juniormester
17. januar 2015 - 11:27 #2
Det er en dll jeg selv har strikket sammen. Det går fint at sende en integer fra VB.NET til C++ dll'en og også den anden vej, men problemet kommer når jeg prøver en streng værdi.

Har prøvet at sende en "string" fra VB.NET til "CString" i C++ dll'en, men det vil den ikke acceptere. Der må være noget generelt omkring hvordan man kan overføre tekster/strenge mellem de to...?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2015 - 12:55 #3
du skal kigge på alle disse
https://social.msdn.microsoft.com/Search/en-US?query=vb%20call%20dll%20with%20string&emptyWatermark=true&ac=5

skriv vb call dll with string

det ser ud til den også skal vide om det er c# eller c++ dll :)
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2015 - 12:57 #4
Avatar billede benneharli Juniormester
30. januar 2015 - 02:01 #5
Det er ikke en C# dll men en C++ dll. Det gør en stor forskel, hvad jeg lige kan se.

Jeg har brug for et eksempel på:

Datatype i C++ dll: CString
Datatype i VB.NET function der sendes til C++ dll: ???

Her er funktionen fra C++ dll'en:

extern "C" __declspec(dllexport) bool SetConnInfo(CString strUsername, CString strPassword, CString strHost, int uiPort)
{
    bool res = true;

    try {
    m_strUsername = strUsername;
    m_strPassword = strPassword;
    m_strHost = strHost;
    m_uiPort = uiPort;
    } catch (CException* pe) {
        res = false;
    }

    return res;
}
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2015 - 02:12 #6
svaret liggert et sted her:
https://social.technet.microsoft.com/Search/en-US?query=call%20c%2B%2B%20dll%20from%20vb&ac=5

for det er ikke ligegyldig hvilken c++ version eller bv, eller visual studio. så der er ikke et entydigt svar.

c++ og vb behandler strenge forskelligt.

desværre tror jeg du blir nødt til at kigge lidt på de forskellige links der, fordi der umiddelbart ikke lige er noget c++ eksempel.

og det er heller ikke ligegyldigt hvordan din dll er lavet, har jeg lige læst mig frem til.
Avatar billede benneharli Juniormester
30. januar 2015 - 09:23 #7
Fik lige en af vores udviklere til at se på det. Efter hvad han siger, er CString en C++ type, og det går ikke at skrive til den uden at rode med hukommelses og versions kontrol og andet, og det gider jeg ikke lige rode mig ud i.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2015 - 01:29 #8
CString er faktisk en MFC type. Men MFC kan saa vidt jeg ved kun bruges i C++, saa den praktiske forskel er ikke stor.