Avatar billede charley78 Novice
20. januar 2015 - 12:15 Der er 13 kommentarer

Hvordan se video ved åbning af side?

Jeg ved ikke om jeg bør skifte filformat eller om det er muligt at ændre dete link til noget der virker
http://www.yes-yes.dk/animationer-tegninger/carrot.html
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2015 - 12:41 #1
min opera browser, siger "this plugin not supported".
ahh det er en wmv ser jeg.. man kan ikke bare smide den ind, der skal en afspiller til.

jeg vil foreslå at du lægger video på youtube, og embedder den på din side. så er du også sikret at den altid kan trække det.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2015 - 12:45 #2
der findes eksempler som dette, men der er ingen garanti de virker i alle browsere, og man kommer med garanti til at skulle redigere/opdatere dem i fremtiden.

http://stackoverflow.com/questions/164/embedding-windows-media-player-for-all-browsers

så jeg vil stadig anbefale at du lægger den på youtube.
Avatar billede charley78 Novice
20. januar 2015 - 13:24 #3
@sidwave og andre,
ok tak. Da jeg i sin tid (.. og det kan godt være 10 år siden), oprettede siden, afspillede videoen af sig selv.
Jeg ville gerne opnå det samme igen; at den afspiller med de samme - OG med lyd. At videoen står som fx her http://www.yes-yes.dk/animationer-tegninger/carrot-avi.html, og med lyd; og at filen starter af sig selv og ikke har nogen ramme.
På det aktuelle link (der ikke er åbnet) er der jo lyd, og det var i sin tid årsagen til, at jeg valgte mediaplayeren.
Findes der virkelig ikke noget alternativ - altså bortset fra youtube, der jo har en grim ramme?
Avatar billede charley78 Novice
20. januar 2015 - 14:19 #4
Nu har jeg downloadet filen fra serveren, og den fungerer udmærket med lyd osv, behøver i al fald ikke noget afspildningsprogram, som den ligger på skrivebordet ;-) Den hedder "images/carrot.wmv", så der må være et kodeproblem, tror jeg.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2015 - 14:59 #5
du skal ku direkte kopiere det eksempel som er her
http://stackoverflow.com/questions/164/embedding-windows-media-player-for-all-browsers

koden sørger for at windows indbyggede afspiller, kan spille filen.
Avatar billede eurositi Ekspert
20. januar 2015 - 15:22 #6
WMV er ikke et understøttet format i HTML5, så hvis player-integrationen ikke funker, er alternativet at konvertere videoen til enten MP4 eller WebM filformatet. Der findes flere online værktøjer til dette, men du kan også gøre det med gratis programmer som f.eks. XMedia Recode, VLC eller Windows Live Movie Maker.

MP4 er vistnok understøttet i alle browsere.
WebM (u-kommerciel standard) er understøttet i Chrome, Firefox, Opera (og muligvis Internet Explorer i fremtiden), men (naturligvis) ikke i Apple's Safari. ;)
Avatar billede charley78 Novice
20. januar 2015 - 15:26 #7
@eurositi: Kan du svare på hvor stor en mp4 kan være uden at volde problemer - evt. hvor lang og om den har rammer?
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2015 - 15:35 #8
man kan slå rammen fra. (border=0)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2015 - 21:10 #9
Kunne godt se video på min IE11. Den ville blot lige have jeg installerede en tilføjelse til Windows Media player og så kørte Video uden problemer
Avatar billede eurositi Ekspert
21. januar 2015 - 17:45 #10
Her er nogle grundige tips til HTML5 video:
https://getsatisfaction.com/sublimevideo/topics/thumb_rules_for_streaming_mp4_h264_videos_over_html5

Ift. afspilning betyder videoens længde ikke noget. De vigtigste parametre er:
1) Header size (vælg derfor "web optimized", hvis du vil sikre den hurtigst mulige indlæsning af videoen, når hjemmesiden åbnes)
2) Bitrate (Full HD video (1920x1080) kræver selvsagt mere dataoverførsel end standard HD (1280x720) eller endnu lavere. Start derfor med maksimalt 720p og se, om serveren er hurtig nok. Vær desuden opmærksom på, at jo højere bitrate desto mere datatrafik. Dvs. at din udbyders månedlige max grænse for datatrafik overskrides hurtigere, jo større video du uploader.

Brug et godt og velafprøvet gratis konverteringsprogram som Handbrake (MacOS og Windows) eller XMedia Recode (kun Windows) til at lave en weboptimeret MP4 og en WebM fil. Husk at lydformatet i MP4 filen skal være AAC og ikke MP3. Ved WebM giver formatet sig selv.
Avatar billede charley78 Novice
04. februar 2015 - 20:43 #11
Nu skriver eurositi om html5, men jeg ved ikke hvilken indflydelse begrebet har. Videoen skal i alle tilfælde ligge på en wordpress side! Gælder din besvarelse forsat?
Avatar billede charley78 Novice
16. september 2015 - 12:26 #12
Hvem har gjort sig fortjent til points? ;-)
Avatar billede eurositi Ekspert
17. september 2015 - 13:30 #13
Det absolut sikreste er at uploade videoen til Vimeo eller YouTube og derefter indlejrer videoen på Wordpress-siden - ganske enkelt fordi de har langt bedre performance på streaming end almindelige servere. Wordpress anbefaler tilmed selv, at man gør dette.

Alternativt kan du lægge følgende HTML kode ind på din side (hvis din video hedder "film" :):

<video poster="forsidebillede.jpg" controls>
    <source src="film.webm" type='video/webm; codecs="vp8.0, vorbis"'>
    <source src="film.mp4" type='video/mp4; codecs="avc1.4D401E, mp4a.40.2"'>
    <p>Hvis du bruger Firefox, Opera eller Chrome, afspilles filmen nu i WebM format. Hvis du bruger Internet Explorer, Edge eller Safari, afspilles filmen i MP4 format. Årsagen til, at videoen skal findes i to formater er, at Microsoft og Apple ikke bryder sig om gratis, åbne videostandarder, fordi MPEG4 er sådan en fed forretning for dem! ;-)</p>
</video>

Ovenstående kræver, at du laver en kopi af filmen i hhv. MP4 og WebM containerformatet.
Du kan eventuelt også lægge et forsidebillede ind.
Der findes mange andre tilpasningsmuligheder, og Wordpress anbefaler selv dette program: https://wordpress.org/plugins/secure-html5-video-player/

Du bør ikke lægge video ind, hvis klippet fylder over 1 gb. Benyt i så fald YouTube.