Avatar billede HeleneBo Nybegynder
20. januar 2015 - 13:29 Der er 4 kommentarer

Excel: Tilføjet kategorisering i rådataark

Jeg har en nød, som jeg håber, at I kan hjælpe med.

Formål: til en spendanalyse skal der i et rådataark indsættes en ny kolonne med en tildelt kategori (kontraktkategori) pba. tre værdier (finanskonto, indkøbskategori og organisationskode)

Datakilder:
- Rådataark (350.000 linjer) inkl. kolonner med de tre værdier

- 34 fordelingsark, hvor kontraktkategorier findes: Kontraktkategorierne er manuelt tildelt pba. finanskonto, dernæst indkøbskategori og organisationskode. Der er således ét fordelingsark pr. finanskonto, hvori der er en tabel, som angiver indkøbskateogier ift. organisationskode. Som værdi i tabellerne er kontraktkategorierne indsat manuelt.

Mit spørgsmål er:
Hvordan får jeg oplysningen om kontraktkategorien på baggrund af finanskonto, indkøbskategori og organisationskode over i en ny kolonne i rådataarket?

Tak.
Avatar billede natkatten Mester
20. januar 2015 - 13:54 #1
Hej Helene

Det er sådan et spørgsmål som vil være langt lettere at hjælpe med, hvis vi fik eksempeldata. Allerhelst som Excel-ark uploadet til f.eks. gupl.dk. Umiddelbart tror jeg, at det kan lade sig gøre ret enkelt, men det er svært/ikke særligt præcist (og dermed brugbart for dig) at skulle skitsere en løsning ud fra dine informationer. Synes jeg i hvert fald.

Du kan sagtens anonymisere eksempeldata, så du ikke lægger interne data ud offentligt.
Avatar billede HeleneBo Nybegynder
21. januar 2015 - 21:07 #2
Mange tak for hjælpen og tippet om gupl.dk

Her er eksempel på datakilder i min udfordring:
http://gupl.dk/718851/

Jeg håber, at I kan hjælpe.

Formål: til en spendanalyse skal der i et rådataark indsættes en ny kolonne med en tildelt kategori (kontraktkategori) pba. tre værdier (finanskonto, indkøbskategori og organisationskode)

Datakilder:
- Rådataark (350.000 linjer) inkl. kolonner med de tre værdier

- 34 fordelingsark, hvor kontraktkategorier findes: Kontraktkategorierne er manuelt tildelt pba. finanskonto, dernæst indkøbskategori og organisationskode. Der er således ét fordelingsark pr. finanskonto, hvori der er en tabel, som angiver indkøbskateogier ift. organisationskode. Som værdi i tabellerne er kontraktkategorierne indsat manuelt.
Avatar billede natkatten Mester
22. januar 2015 - 18:06 #3
Hermed mit løsningsforslag baseret på INDEKS+SAMMENLIGN og med anvendelse af INDIREKTE-funktionen for at referere de forskellige opslagsark.

Jeg har forsøgt at skrive forklaringer ind i selve arket, men er fuldt ud opmærksom på, at det kan virke noget "langhåret"!

http://gupl.dk/718891/
Avatar billede natkatten Mester
22. januar 2015 - 18:09 #4
Jeg skal også sige, at arkets størrelse kan gøre, at det bliver langsommeligt at foretage opslagene. Det har jeg ikke haft mulighed for at prøve af.