Avatar billede dosdesign Juniormester
21. januar 2015 - 18:54 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Harddiskoptagere hvor findes de ?

Hej

Synes det er mærkelig - alle havde engang en vhs (videomaskine) til at optage fra tv. det havde vi også. Men for 5 år siden købte vi så en harddiskoptager til 1500 kr - dog kun mpeg2 (Medion life p70008 (md 84500)) og det er det bedste jeg har købt nogensinde ud over pc, man kan alt, klippe, optage mens man ser andet eller optager andet m.m fin menu og oversigt m.m - men den er ved at gå kold, lyden er lav og skratter har prøvet alt uden held - havde samme problem for en måned siden men så pludselig var den fin igen indtil nu - ja vilel da gerne vide hvis nogen kunen hjælpe med hvad der er galt - den kan godt af og til optage med med ringe lyd, men den kan også fryse eller slukek selv - har tjekket kabler og skiftet scart stik m.m - taget strøm fra og til og formateret m.m men de gange den har været som nu kom den bare igen og virkede 2-3 uger. ???

Nå men hvis ingen kan hjælpe, vil jeg gentage det første - alle havde vhs og så kom harddiskoptageren, men nu den ikke virker kan jeg ikke engang finde en harddiskoptagere på nettet (helst med mepg4 men ikke engang én med mpeg 2) jo der er få til over 5000 kr men ikek mange at vælge imellem - alle andre ting indenfor elektronik bliver billigere og billigere og der er 100000 muligheder - så kender nogen et sted man kan købe (gerne med udvalg) en harddisk optager helst med mpeg4 til en 1500-2000 kr eller mere hvis umulig ??? Hvad gør folk ellers nu andet end de har tv play eller viaplay og kan se når de vil, men man kan da ikek have alle kanalers streamingstjenester for at se tv når man vil og jeg vil ikke give yousee 100 kr om måneden for en boks ? så hvad gør man når man vil optage fra tv !
Avatar billede dosdesign Juniormester
21. januar 2015 - 19:28 #2
Ok tak havde ikke søgt på Elgiganten under afspillere da det er optager men der er 4 og den første LG har en anmelder skrevet rigtige mange fejl og mangler øv og denne http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/dvd-og-blu-ray-afspiller/BDH8500N/samsung-3d-smart-blu-ray-afspiller-500-gb-bd-h8500nxe#tab-specs står der ikke hvad tuner det er ergo ved jeg ikke om den kan vise og optage digitale kanaler fra tv ?? der står filformater mpeg 1-2-4 men er det det mpeg4 der det som er samme som tv digital kanaler ?? mener det var en mpeg4 tuner der skal stå men kan ikek finde ???

Andre må gerne komme med flere links eller forslag til god harddisk optagere
Avatar billede dosdesign Juniormester
21. januar 2015 - 19:33 #3
P.s hvis man så kigger på denne og vælger specifikationer http://www.hifipriser.dk/blu-ray-afspiller-og-optager/samsung-bd-h8900-id-8550249.aspx  hvor kan man så se er der er mpeg4 tuner i og dermed kan optage og vise digitale kanaler ?

ja og der er ikke scart stik så ved jeg ikke hvordan jeg tilslutter den  mit tv
Avatar billede dosdesign Juniormester
21. januar 2015 - 19:37 #4
p,s 2 - eks denne http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/dvd-og-blu-ray-afspiller/HR939N/lg-3d-smart-blu-ray-afspiller-med-1-tb-harddisk-hr939n  der står dvb-t2 tuner  vil det sige man ikek kan bruge den når man har yousee fuldpakke via kabel (som jo er dvb-c ?)
Avatar billede eurositi Ekspert
21. januar 2015 - 20:31 #5
Det er sådan set ikke noget problem at optage digitalt TV (hvis optageren har en MPEG4 tuner, og den kan registrere det DVB modtagelsessignal, som du har (dvs. enten DVB-C (kabel TV som f.eks. YouSee, Stofa osv.) eller DVB-T (satellit via parabolantenne).

Men dét, som er blevet noget nær umuligt i de seneste fem år, er at lagre og dele de digitale optagelser permanent på f.eks. en ekstern harddisk. Uanset om du køber en separat optager eller benytter optagefunktionen i TV-apparater med indbygget PVR (personal video recorder), vil du (som navnet "personal" også understreger) kun være i stand til at afspille dine optagelser på dét apparat, som optagelsen er lavet med. Optagelsesformatet er nemlig krypteret, og der findes ingen smarte metoder at dekryptere dette signal på, så du kan få glæde af videoen på andre medier (harddisk, USB-stick osv.).

Der findes vistnok enkelte harddiskoptagere, som ikke gemmer video krypteret, bl.a. laver LG nogle (og det er vistnok de mest solgte på markedet). Men stort set hele elektronikindustrien har indgået en aftale med medieindustrien om at kryptere video for at forhindre privat deling af digitale TV-optagelser.

Men overordnet betragtet kan man godt sige, at optagelse af TV er én af de få ting i vor moderne tidsalder, som er faktisk blevet mere besværligt, end det var i gamle dage. Det er f.eks. et problem for lokalarkiverne og skolerne, som traditionelt har gemt TV-indslag om forskellige begivenheder. Før i tiden kunne de let lave deres egne videoarkiver. Den mulighed findes ikke længere, og det er som regel alt for dyrt at købe TV-indslag hos producenten.
Avatar billede dosdesign Juniormester
21. januar 2015 - 21:11 #6
ok det er forståelig med copyright m.m du skriver - Men vedr det første jeg har dog ikke optager med mpeg4 som du skriver jeg har - se første indlæg ! Men jeg vil kun afspille mine optagelser fra tv på min optager men har ikke kunnet finde én, men ok det er fordi det med de har lavet aftale - men hvad gør man så og hvad gør alm. folk - kan da ikke passe man ikke kan optage digital tv (analog er snart helt væk jo) hvad så til den tid ?? Kan de ikke bare lave sådan at det man optager kun kan afspilles på afspiller og ja der er nogen men de koster helt vild og dem der linkes til i Elgiganten får dårlig anmeldelser og har fejl og mangler
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. januar 2015 - 10:41 #7
Det skal nok også ses i lyset af to ting:

* Du kan i dag optage TV på din PC - og flere NAS-bokse tilbyder det samme, bare der er tilsluttet en TV-optager-USB-stick. Det giver for nogle brugere større flexibilitet, og er derfor deres foretrukne valg.

* En stor del af de nyere TV apparater er "født" med PVR (Personal Video Recorder), så de selv har indbygget "optager". Man skal blot tilføje TV´et en USB-harddisk som lager.

Dem der vælger en af de to ovenstående løsninger, har derfor ikke brug for en Harddisk-Recorder, deraf en noget mindre efterspørgsel.
Avatar billede alanm Nybegynder
22. januar 2015 - 10:47 #8
Dosdesign, jeg tror, du har misforstået det: du kan sagtens få harddiskoptagere, der kan optage digitalt fra tv. Aftalen med filmselskaberne gør, at det kan svært at få det optagede ud på en ekstern harddisk eller blu-ray, og i de tilfælde man kan, kan det kun afspilles på samme enhed og ikke på f.eks. en PC (tror jeg nok).

Der lader til at være bred enighed om, at Panasonic laver de bedste: http://digitalt.tv/panasonic-dmr-bct84ens/, men de er også noget dyrere end Samsungs og LG's.

Ellers findes der også bokse man selv kan rode med, f.eks. Dreambox og hvad de ellers hedder.
Avatar billede dosdesign Juniormester
26. januar 2015 - 14:26 #9
ok alanm me den koster også 5999 k det er meget dyrt
Avatar billede alanm Nybegynder
26. januar 2015 - 17:07 #10
Derfor nævnte jeg også LG og Samsung. De ses jævnligt i Elmutanten og Bilka til under 2k.
Avatar billede dosdesign Juniormester
27. januar 2015 - 22:50 #11
Kan man evt købe en digital boks send gerne linkstil en god billig og så tilkoble den harddiskoptageren som kun har mpeg2 (har lånt en anden brugt) og så optag diitl tv på den?
Avatar billede alanm Nybegynder
28. januar 2015 - 10:06 #12
Det tror jeg ikke kommer til at virke, for så skal der konverteres fra mpeg4 til mpeg2.

Jeg har hørt om nogle, der bruger en digital tuner (f.eks. Clint DC1 fra Elmutanten) og sætter en harddisk på. Nok en lidt billigere løsning end en LG/Samsung, men også dårligere og mere bøvlet.

Prøv evt. at kigge på recordere.dk i deres forum.
Avatar billede dosdesign Juniormester
28. januar 2015 - 17:39 #13
Ok hvad mener du præcis

"Jeg har hørt om nogle, der bruger en digital tuner (f.eks. Clint DC1 fra Elmutanten) og sætter en harddisk på."

mener du de kun har en Client og så tilslutter en alm ekstern Harddisk ??? Altså ikek noget med man kan tilslutte Client med en mpeg2 harddiskoptager ?

Hvis ja skal man jo så købe en clinet digitasl boks + en ekstern harddisk (sådan en man tilslutter pc via USB)  ja det bliver da også rimelig dyr og dog, men hvorfor er det bøvlet hvis det er ok løsning ?
Avatar billede eurositi Ekspert
29. januar 2015 - 09:45 #14
Vær obs på, at f.eks. YouSee vistnok jævnligt flytter rundt på frekvenserne for at gøre det mere besværligt at bruge billige harddiskoptagere/tunere til at optage deres signal. Køber man en optager fra YouSees samarbejdspartner (Samsung), slipper man for at skulle lave manuelle kanalsøgninger med jævne mellemrum. Den modtager disse informationer automatisk.

Jeg oplevede dette, da jeg på et tidspunkt brugte en Denver DVB-C tuner købt i Harald Nyborg. Det fungerede egentlig OK, men jeg konstaterede af og til, at jeg bare havde optaget sort skærm, fordi YouSee havde flyttet kanalens position. Det var især DR-kanalerne og TV2, der ofte blev flyttet rundt på.

I mine øjne et ret usportsligt tiltag fra en i forvejen meget dyr leverandør.
Avatar billede dosdesign Juniormester
19. februar 2015 - 00:40 #15
ddd