Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2015 - 10:46 Der er 5 kommentarer

summere en række af værdie

Jeg har en formel der ser sådan ud:

=(SUMPRODUKT(MINDSTE(T4:T27;RÆKKE(INDIREKTE("1:"&($C$22-1))))))

den finder de mindste værdier i kolonnen T4:T27. Hvor mange af de mindste vædier den skal finde afhænger af værdien i C22 (f.eks. 4).

hvis funktionen nu skal omformuleres, så den i stedet summerer 4 (den værdi der står i C22) fortløbende værdier, startende i celle T13 hvordan kan man gøre det?

indtil videre har jeg prøvet en noget uelegant løsning for at have noget at sammenligne med, når jeg nærmer mig den rigtige løsning:

=SUM(T13:T16)

problemet er at den funktion ikke er dynamisk og da jeg skal lave den samme beregning 365 gange, så er det et stort problem.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. januar 2015 - 11:20 #1
Indtast i U13 og kopier nedad:

=SUM(INDIREKTE("RC[-1]:R[+3]C[-1]";0))
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2015 - 11:45 #2
Det giver mig det rigtige resultat, men hvis C22 ændres til 5 eller 6, så ændres beregningen ikke i U13.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. januar 2015 - 12:13 #3
=SUM(INDIREKTE("RC[-1]:R["&+$C$22-1&"]C[-1]";0))
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2015 - 13:25 #4
DEt var lige hvad jeg havde brug for, hvordan giver jeg point?

og af ren nysgerrighed, hvad nu hvis jeg ville finde en specifik celle i kolonnen til venstre, og den stadigvæk skulle være afhængig af værdien i C22?

f.eks. hvis C22=4 så skal jeg bruge den celle der er 1 kolonne til venstre og 4 rækker nede
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. januar 2015 - 15:15 #5
=INDIREKTE("R["&+$C$22&"]C[-1]";0)

For at give point skal du acceptere mit svar.
(Til alt andet end svar bruges "Kommentar").