Avatar billede Slater Ekspert
23. januar 2015 - 12:05 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

SSD død?

Jeg har en arbejds-laptop med en SSD i, som er begyndt at te sig.
Der dukker bad sectors op på må og få, og den har bl.a. slettet mine Firefox-cookies, min lyddriver og driveren til min fingeraftrykslæser. Jeg kan desuden ikke køre sfc /scannow, da den også er væk.

Når jeg kører chkdsk eller tilsvarende Linux-værktøjer finder den en masse fejl, men en fuld chkdsk /x/f/r kører i 5-6 timer og kan ikke rette dem.

Det er en OCZ Vertex 450 på 256 GB, og den er ret præcist et år gammel, men vores IT-mand kan ikke finde en kvittering på den.

Min konklusion er umiddelbart at den er døden nær, og jeg skal have en ny, men jeg ville lige høre her, om nogen havde idéer eller anden viden.

Skal siges, at eftersom det er en arbejdsmaskine er det ikke besværet og risikoen værd, at formatere og geninstallere hvis det er sandsynligt at den fejler igen. Så spilder jeg mere tid end en ny er værd.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. januar 2015 - 13:06 #1
jeg ville sætte det som 'en bytter'.
Avatar billede jensenjs Juniormester
23. januar 2015 - 13:10 #2
Avatar billede Blueeyez Mester
23. januar 2015 - 13:15 #3
Hard Disk Sentinel.
Se helbred og hvis det står skidt til der os, så er det bare og finde kvitteringen. Derefter kan i jo sætte en mappe op på en af jeres hylder og sætte kvitteringer deri efter hvert køb ;-)
Avatar billede Slater Ekspert
23. januar 2015 - 14:15 #4
Tak for forslagene.

Begge de værktøjer siger dog at den er i fin stand. 99% health, anslået levetid 8 år mere, ingen fejl eller problemer.

- Det ændrer bare ikke på, at der altså er fejl og problemer.
Avatar billede Slater Ekspert
23. januar 2015 - 15:07 #5
Dette er de fejl der kommer op hver gang med chkdsk:

http://amunium.dk/showcase/chkdsk.png

- Og uanset hvor meget jeg kører den fulde scanning osv, så kan den ikke fikse det.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. januar 2015 - 11:29 #6
I Hard Disk Sentinel kan du lave en rapport i .txt af disken.. Dette vil jeg opfordre dig til at gøre og sende til info@hdsentinel.com
Kan være de kan se noget mere..

Har du været forbi her: http://ocz.com/consumer/download/firmware

Personligt har jeg bedst erfaringer med Samsungs SSD diske..
Avatar billede Slater Ekspert
26. januar 2015 - 08:21 #7
Nu kontakter vores IT-mand forretningen den er købt gennem. Det ser ikke ud til at der er noget magisk svar, jeg har overset. Men tak for forslagene, læg gerne nogle svar.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. januar 2015 - 20:31 #8
Får du herfra. Afmelder overvågningen.
Avatar billede Slater Ekspert
04. februar 2015 - 13:42 #9
Det ser ud som om kun du ville have. I andre må gerne råbe op ellers.

Tak for input.