Avatar billede frem-ad Professor
24. januar 2015 - 10:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilket video format er bedst?

Hej
Jeg har fået nogle FLV video men dem kan min medieafspiller ikke afspille hvilket format er bedst til og conventere til?

MPEG-4, XviD, MPEG-2, AVI, MKV eller noget andet.

Gerne en rangorden af hvilke format er bedst, nu tænker vi slet ikke i plads men i kvalitet når man ser dem...
Avatar billede Blueeyez Mester
24. januar 2015 - 11:25 #1
MPEG4 er det nyeste codec
MKV er den bedste container.. Du kan os bruge MP4 (Handbreake etc cælg high profile)

Ved dog ikke hvordan den har det med .flv filer.. de er jo ret gammeldags..
Avatar billede frem-ad Professor
24. januar 2015 - 12:05 #2
¨MKV bedste container¨ betyder det den er dårlig.
MPEG 4 når det er den nyeste er det så den bedste.
Vi har jo alle prøvet at billedet er i mange tern elle lyd og billede ikke følges ad, og andre ting hvor det ikke bare køre optimal.

De FLV er fra internettet og jeg ved også fra tidligere at det er FLV DR bruger på deres hjemmesider. Så det er da stadig en der bruges, det kan være det er den der kan krypteres bedst på nettet
Avatar billede Blueeyez Mester
24. januar 2015 - 12:42 #3
#2 Prøv og hent programmet Hanbrake og prøv dig frem.
Hvis lyd og billed ikke følges ad skyldes det jo en fejl og så må man få det synkroniseret igen..

At få tingene til at køre optimalt kræver jo os man sætter sig ind i hvordan man skal gøre.. og ikke bare trykker på start knappen så snart man kan ;-)

Ved ikke hvad DR bruger eller hvorfor, men youtube bruger mp4 hvilket er langt højere kvalitet.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. januar 2015 - 12:43 #4
MKV er en container ligesom MP4, .iso, .img

MPEG4 er et codec ala MPEG1 og MPEG2.. bare nyere og bedre..

Bemærk dog at din cpu kommer på arbejde...
Avatar billede eurositi Ekspert
24. januar 2015 - 14:02 #5
Handbrake er fint, men det understøtter kun de to bedste containerformater: MP4 (M4V) og MKV (Matroska) (og ja: MKV er det smarteste af de to videocontainerformater).

Det gratis program XMedia Recode gi'r dig muligheden for at skifte filformat uden at skulle omkode selve videoen, hvis du vælger funktionen "Copy" i stedet for "Convert" på fanebladet Video.

Installér XMedia Recode, indlæs + markér videoen.
Vælg Custom og angiv f.eks. Matroska/mkv (eller MP4) som output
Gå nu til Video-fanen og skift indstilling fra Convert til Copy.
Gå til Audio fanen og gør det samme.
Klik på Add Job i topmenuen - og så på Encode.

Hvis det ikke virker, må vi be´dig om at oplyse lidt mere om, hvilken afspiller, du benytter - og hvilket videoformat, som FLV-filen indeholder (hvis det er H.264/AVC/MPEG4 eller MPEG2 er det fint, men hvis det er noget andet, skal du nok konvertere videoen. Det kan du også gøre med de nævnte programmer - som begge er udmærkede.
Avatar billede frem-ad Professor
25. januar 2015 - 18:57 #6
smid et svar for point.
Det endte med MPEG4 jeg prøvede lidt forskellige FLV fyldte 294mb, AVI 186mb, MPEG4 229mb, VOB 875MB, VOB blev billedet lidt kantet så den valgte jeg fra, og de andre kunne jeg ikke se forskel på så jeg tog bare MPEG4.

Til og conventere med bruger jeg efterhånden kun Video Converter Ultimate. Tidligere brugte jeg Format Factory men synes det er VCU der tager mindst resurser på pc'en, så derfor brugte jeg den.

Handbrake har jeg til og ligge, men den kunne slet ikke tage FLV filer som input.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. januar 2015 - 19:36 #7
Svar herfra, hvis det ikke er mig, så må du skrive brugernavne ;-)
Afmelder overvågning os!
Avatar billede eurositi Ekspert
26. januar 2015 - 01:24 #8
VOB er et DVD filformat, som kun kan indeholde MPEG2 video. Det er derfor, at det fylder meget mere.

TIP: Man kan nemt se, hvilket videoformat, der ligger i FLV-filen, hvis du afspiller den med VLC og klikker på Tools > Codec-oplysninger i topmenuen.

Hvis dette format er H.264 (AVC/MPEG4) eller H.263, behøver du sådan set ikke konvertere (=> kvalitetstab).

VCU ser flot ud, men ligner også et ret omfattende værktøj, men jeg kan ikke se af hjemmesiden, om det understøtter direct stream copy - ellers prøv med gratisprogrammet XMedia Recode. Det er glimrende.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. januar 2015 - 13:30 #9
Jeg har lavet en guide til videoformater og containerformater:
http://www.eksperten.dk/guide/1624