Avatar billede panebb Novice
26. januar 2015 - 00:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

find værdier i kolonne

jeg har en kolonne, hvor der står nogle værdier et sted.
ca 2000 rækker i kolonnen
1 - 20 udfyldte celler (tekst, der aktiveres vi a formel)
resten af cellerne er tomme, da formlen i cellen ikke fandt rette værdi andet sted.

disse 1-20 værdier skal jeg hente over i en ny kolonne, hvor de står lige under hinanden.

nogen bud på hvordan?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. januar 2015 - 07:18 #1
Navngiv det område hvor du har dine data d og brug følgende matrixformel:

=HVIS.FEJL(INDEKS(d;MINDSTE(HVIS(d<>"";RÆKKE(d)-CELLE("row";d)+1);RÆKKER($1:1)));"")

Kopier nedad så langt som nødvendigt.

Sig til, hvis du ikke kender til matrixformler.
Avatar billede finb Ekspert
26. januar 2015 - 10:07 #2
Autofilter >> "ikke tomme"
Avatar billede panebb Novice
27. januar 2015 - 20:54 #3
#1
Det virker perfekt. Tak for det.
Læg gerne et svar :-)

#2
Det virker også, bare ikke på den rette måde, da dataene flyttes op i toppen af den eksisterende kolonne. Her skal de listes et andet sted.
Avatar billede panebb Novice
27. januar 2015 - 23:31 #4
Denne virker som den skal:
=HVIS.FEJL(INDEKS(catalog;MINDSTE(HVIS(catalog<>"";RÆKKE(catalog)-CELLE("row";catalog)+1);RÆKKER($1:1)));"")

Denne virker ikke: (de tomme celler sorteres ikke fra)
=HVIS.FEJL(INDEKS(poscountry;MINDSTE(HVIS(poscountry<>"";RÆKKE(poscountry)-CELLE("row";poscountry)+1);RÆKKER($1:1)));"")

begge formler er omgivet af de "krøllede" paranteser, så jeg tror matrixformlerne er angivet rigtigt, men den sidste virke ikke
Avatar billede panebb Novice
27. januar 2015 - 23:41 #5
har fundet fejlen:
cellerne i området, som skal hentes fra indeholder alle denne formel: =HVIS($B$2=1;A5;"")
der var et mellemrum mellem ""
da det blev fjernet, virkede det fint.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. januar 2015 - 07:27 #6
Svar.