Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
26. januar 2015 - 13:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Et logo på første side og et andet log på de næste sider

Hej
Hvordan laver man en Word-skabelon, som åbnes som en side, hvor første side har et logo og når man laver side 2 og efterfølgende sider, så kommer der et andet logo på disse sider?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. januar 2015 - 14:52 #1
Mens du tilretter sidehoved/fod, skal skabelonen have to sider.(indsæt et sideskift for midlertidigt at lave s. 2).

I dialogboksen Sideopsætning > fanen Layout, slå "Speciel første side" til. Klik OK.

Nu kan du indsætte et logo i sidehovedet på s. 1 og et andet på s. 2. Det er teknisk set to forskellige områder i dokumentet. Hver sektion i et Word-dokument kan potentielt have tre forskellige sidehoveder og tre forskellige sidefødder, som er uafhængige af hinanden: første side, lige sider og øvrige sider. Den sidste variant bruges på alle sider, medmindre "Speciel første side" og "Forskellig ulige og lige" er slået til.

Når logoer mv. er på plads, kan du slette sideskiftet. Sidehovedet, du lavede på s. 2, kommer automatisk frem, hvis et dokument baseret på skabelonen får flere sider.
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
26. januar 2015 - 15:16 #2
Super. Det virker som det skal med logoerne.

Et hurtigt tillægsspørgsmål. Kan man definere to forskellige sidebredder - et for første side og en anden sidebredde for de øvrige sider? Hvordan gør jeg det?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. januar 2015 - 16:06 #3
Et kort spørgsmål kan ikke nødvendigvis besvares med et kort og nemt svar.

Det korte svar er nej.

Margener er også knyttet til sektioner, men en sektion kan kun have et sæt margener. For at få forskellige margener kræver det derfor, at du indsætter et sektionsskift af typen Næste side sidst på s. 1 (et dokument uden indsatte sektionsskift består af én sektion). Men det vil ikke fungere til en skabelon, som du er i gang med at lave, da indholdet på s. 1 jo først bliver skrevet af den, der bruger skabelonen (går jeg ud fra).

Det er teoretisk set muligt at lave en anden løsning, hvor du blokerer noget af pladsen på siden ved at lave indhold i sidehoved eller -fod, som f.eks. strækker sig ned langs højre margen - men ud fra typen af spørgsmål, du har stillet, vil jeg ikke anbefale dig at gøre det, hvis det er en skabelon, der skal bruges af andre end dig selv. Hvis det med sikkerhed skal gå godt altid, når skabelonen bruges, kræver det, at der tages højde for diverse ekstra ting og sager, som kræver mere dybtgående viden om Word.
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
27. januar 2015 - 10:49 #4
Opret et svar, hvis du vil have point.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. januar 2015 - 16:41 #5
God arbejdslyst med skabelonen.