Avatar billede swoop Novice
26. januar 2015 - 22:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kopier indhold ikke 'linke'

Hej!
Jeg bruger i dag Excel til at føre en log over diverse målinger. Ark 1 er testresultater og Ark 2 er grænseværdierne jeg helst skal være indenfor. Filen er efterhånden vokset og er blevet lidt klumpet, så er ved at gøre en oprydning / forenkling.

Ark 1 - arket er pt delt i 2 dele. Venstre del er målingerne og i højre del er de enkelte grænseværdier kopieret ind (fra Ark 2).

Testemne 1; Testemne 2; Testemne 3 osv. / Grænseværdier for 1; Grænseværdier for 2; Grænseværdier for 3 osv.

Hver målingsdag har hver sin række, nyeste øverst.

Ark 2 - enkelt oversigt over de værdier jeg helst vil have (dvs jeg helst skal være mellem Øvre gul og Nedre gul):
Måling 1: Øvre rød; Øvre gul; Nedre gul; Nedre rød
Måling 2: Øvre rød; Øvre gul; Nedre gul; Nedre rød
Måling 3: Øvre rød; Øvre gul; Nedre gul; Nedre rød

Jeg har naturligvis sat mig mine grænseværdier, men det sker at værdierne ændres hvilket er helt ok. Mit problem er at grænseværdierne i Ark 1 ikke skal rettes med tilbagevirkende kraft, da det vil give helt forkert billede. I dag bruger jeg i Ark 1 en simpel '=Grænseværdier!B$8' til vise hvad min grænseværdi, men den skal altså kun kopier over hvad grænseværdien er den aktuelle dato.

Håber nogen kan give et godt bud på en løsning.

Jeg bruger Excel 2011 Mac, OS X 10.10.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. januar 2015 - 14:03 #1
i windows-versionen er der en 'sæt ind' hvor man under den kan vælge forskellige ting. Normalt er det bare 'sæt ind' hvor den tager alt med - men der er også en 'indsæt talværdier' og der er formler så ikke med, kun det beregnede. Og det er den du skal bruge.
Avatar billede swoop Novice
27. januar 2015 - 14:24 #2
Tak Claes for input men findes der en formel der man gøre dette lidt automatisk eller skal jeg vælge Copy / pasta special hver gang?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. januar 2015 - 15:46 #3
Du kan lave en makro: start makrooptager, udfør hele kopieringen (marker alt, kopier, indsæt) og stop makrooptager. Næste gang starter du bare makro. I win-versionen kan man lægge makroer i excelfanebåndet,  det bare er at klikke der, og så er den ged barberet.
Avatar billede swoop Novice
27. januar 2015 - 16:42 #4
Kanon - tak for tippet. Har kun haft fokus på at finde en formel / kommando til at løse problemet og ikke den nemmeste løsning. En marko som beskrevet vil være en hurtig og effektiv løsning af mit problem.

Tak for interessen Claes, point afgivet.
Avatar billede swoop Novice
27. januar 2015 - 16:43 #5
Ah sådanne
Avatar billede swoop Novice
27. januar 2015 - 16:45 #6
Har tydeligvis helt glemt hvordan point afgives. Venter på nyt indlæg jeg kan afgive point på.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. januar 2015 - 16:51 #7
Bare luk selv, jeg har point nok.
Avatar billede swoop Novice
27. januar 2015 - 18:34 #8
Bukker og takker - rigtig god aften