Avatar billede cljeppe Mester
28. januar 2015 - 16:18 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Windows7 med lukkeproblem og andet ved programåbninger.

Hej med et windows7, der skaber sig:

Windows lukker ikke, - kommer heller ikke derned, hvis der anmodes om genstart, - Ender ved den sidste blå side med "logger af".

Visse ikoner (f.eks. Nero) giver ikke programstart, kun står ikonet og kører lidt for så at forsvinde igen. Hvis jeg skal indsætte fil et sted, bliver den kun synlig, hvis jeg efterfølgende trykker "opdater". Filen forsvinder heller ikke som synlig, hvis jeg trykker slet, før jeg har opdateret mappen, den lå i.

"Skaberiet" ser ikke ud til at ske i fejlsikret tilstand. - En hel del af maskine kører i øvrigt upåklageligt, også nogle af programmerne.

Forslag til helbredelse udbedes.
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2015 - 16:21 #1
Prøv først med en Systemgendannelse til et tidspunkt, før problemet opstod.

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/products/features/system-restore
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2015 - 16:30 #2
Det er så typisk en af dine opstart programmer der bøvler.
Systemgendannelse burde kunne løse problemet, men har du haft problemet over en længere periode vil programmer du har installeret i perioden gå tabt, og skal geninstalleres.
Private filer bibeholdes som de er.
Har du ikke mulighed for at systemgendanne, så prøv at kigge i din logbog, og se om du kan se om der er et program der melder fejl.
Er der fejl i et af de opstart programmer som starter med Windows, så prøv at deaktivere det. Det gøres ved at i kør der skriver du msconfig og går i start fanen. Her ligger de programmer/tjenester der starter med Windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2015 - 16:35 #3
Prøv evt at højreklikke på din taskbar og gå i jobliste.

Når du ikke bruger computeren, er der så et program/tjeneste der bruger unødvendige resurser?
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2015 - 18:25 #4
Her er lidt mere om problemer med lukning af Windows. Noget af det har 220661 allerede nævnt:

http://helpdeskgeek.com/help-desk/windows-is-shutting-down-hang/

http://www.makeuseof.com/tag/windows-taking-forever-shut-try/
Avatar billede cljeppe Mester
28. januar 2015 - 18:35 #5
Hej Milter,

Systemgendannelse kunne findes pr. 18. 1. 2015 i anledning af Windows Update. Kørsel i normal systemtilstand stoppede på skiltet "forbereder systemgendannelse".

Kørsel i fejlsikret tilstand gav ikke problem, men tilbage i normal tilstand er problemet uændret, desværre.
Avatar billede cljeppe Mester
28. januar 2015 - 18:38 #6
jeg kommer til at bede om hjælp til at finde logbogen
Avatar billede cljeppe Mester
28. januar 2015 - 18:39 #7
CPU viser 99 prct. til ledig systemprocess
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2015 - 18:46 #8
#7 ok det er rigtig fint.
Logbog:
Højre klik computer og vælg administrer-logbog. Find Windows logger og kig under fanerne System og programmer.
Avatar billede cljeppe Mester
28. januar 2015 - 22:45 #9
Kig i logbogen under system og programmer giver et pænt udvalg, mange fejl: Service Control Manager og kritisk: DriverFrameworks-usermode.

Programmer melder fejl: WMI.

Kan desværre ikke få det til at ligne mine startprogrammer, eller er jeg på vildspor?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2015 - 23:07 #10
Man ved ikke om der kan være et sammenfald af flere problemer der gør at man får de fejl.

Hent CCleaner:
Hent og instalér CCleaner free  https://www.piriform.com/ccleaner
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/

Gå ind i værktøjer-opstart. Herinde kan man se hvad der starter med Windows. Nede i hjørnet kan du gemme en fil med dette.
Gør dette og kopier den ind i tråden her.
Avatar billede cljeppe Mester
28. januar 2015 - 23:15 #11
og efter lidt fri surfin' i det område, åbner jeg noget, der hedder oplysning om og værktøjer til ydeevne: "Programmer får windows til at lukke langsomt".

Her står Adobe Flash Player 15.0.r0.

Ifølge min oversigt i fjern programmer har jeg
Adobe FP 11 Active X og
Adobe FP 16 NPAPI

Mere vildspor
?
Avatar billede cljeppe Mester
28. januar 2015 - 23:22 #12
Javel, herunder kopi af tekstfilen fra CCleaner - der står bl. a. et antal programmer, som jeg ikke mente, jeg længere havde!

Nej    HKCU:Run    Advanced SystemCare 5        "C:\Program Files (x86)\IObit\Advanced SystemCare 5\ASCTray.exe" /AutoStart
Nej    HKCU:Run    Advanced SystemCare 6        "C:\Program Files (x86)\IObit\Advanced SystemCare 6\ASCTray.exe" /AutoStart
Nej    HKCU:Run    CCleaner Monitoring    Piriform Ltd    "C:\Program Files\CCleaner\CCleaner64.exe" /MONITOR
Nej    HKCU:Run    Copernic Desktop Search - Home    Copernic Inc.    "C:\Program Files\Copernic Desktop Search - Home\DesktopSearchService.exe" /tray
Nej    HKCU:Run    Corel Photo Downloader        "c:\Program Files (x86)\Common Files\Corel\Corel PhotoDownloader\Corel Photo Downloader.exe" -startup
Nej    HKCU:Run    GarminExpressTrayApp    Garmin Ltd or its subsidiaries    "C:\Program Files (x86)\Garmin\Express Tray\ExpressTray.exe"
Nej    HKCU:Run    Hobbyist Software VLC Streamer        "C:\Program Files (x86)\Hobbyist Software\VLC Streamer\VLC Streamer Configuration.exe" /startup
Nej    HKCU:Run    IncrediMail        C:\Program Files (x86)\IncrediMail\bin\IncMail.exe /c
Nej    HKCU:Run    IndxStoreSvr_{79662E04-7C6C-4d9f-84C7-88D8A56B10AA}    Nero AG    "C:\Program Files (x86)\Common Files\Nero\Lib\NMIndexStoreSvr.exe" ASO-616B5711-6DAE-4795-A05F-39A1E5104020
Nej    HKCU:Run    Mailwasher    Firetrust    C:\\Program Files (x86)\\FireTrust\\MailWasher\\MailWasherPro.exe
Nej    HKCU:Run    Skype    Skype Technologies S.A.    "C:\Program Files (x86)\Phone\Skype.exe" /minimized /regrun
Nej    HKCU:Run    SUPERAntiSpyware    SUPERAntiSpyware    C:\Program Files (x86)\SUPERAntiSpyware.exe
Nej    HKCU:Run    Uniblue Registry Booster    Uniblue Registry Booster    C:\Program Files (x86)\Registry Booster\Crack\RegistryBooster.exe /S
Nej    HKCU:Run    uTorrent    BitTorrent Inc.    "C:\Program Files (x86)\uTorrent\uTorrent.exe"  /MINIMIZED
Nej    HKLM:Run    ApnTBMon        "C:\Program Files (x86)\AskPartnerNetwork\Toolbar\Updater\TBNotifier.exe"
Nej    HKLM:Run    AthBtTray    Atheros Commnucations    "C:\Program Files (x86)\Bluetooth Suite\AthBtTray.exe"
Nej    HKLM:Run    AtherosBtStack    Atheros Communications    "C:\Program Files (x86)\Bluetooth Suite\BtvStack.exe"
Nej    HKLM:Run    Cobian Backup 11    Luis Cobian, CobianSoft    "C:\Program Files (x86)\Cobian Backup 11\Cobian.exe"
Nej    HKLM:Run    CommonToolkitTray        C:\Program Files (x86)\Fighters\Tray\FightersTray.exe
Ja    HKLM:Run    COMODO Internet Security    COMODO    C:\Program Files\COMODO\COMODO Internet Security\cistray.exe
Nej    HKLM:Run    Dimension4        C:\Program Files (x86)\D4\D4.exe
Nej    HKLM:Run    DivXMediaServer        C:\Program Files (x86)\DivX\DivX Media Server\DivXMediaServer.exe
Nej    HKLM:Run    DivXUpdate    DivX, LLC    "C:\Program Files (x86)\DivX\DivX Update\DivXUpdate.exe" /CHECKNOW
Ja    HKLM:Run    EvtMgr6    Logitech, Inc.    C:\Program Files\Logitech\SetPointP\SetPoint.exe /launchGaming
Nej    HKLM:Run    HP Software Update    Hewlett-Packard    C:\Program Files (x86)\Hp\HP Software Update\HPWuSchd2.exe
Nej    HKLM:Run    JMB36X IDE Setup    JMicron Technology Corp.    C:\Windows\RaidTool\xInsIDE.exe
Nej    HKLM:Run    KSafeTray    Kingsoft Corporation    "C:\Program files (x86)\Kingsoft\PCDoctor\KSafeTray.exe" -autorun
Ja    HKLM:Run    Nikon Message Center 2    Nikon Corporation    C:\Program Files (x86)\Nikon\Nikon Message Center 2\NkMC2.exe -s
Ja    HKLM:Run    NUSB3MON    Renesas Electronics Corporation    "C:\Program Files (x86)\Renesas Electronics\USB 3.0 Host Controller Driver\Application\nusb3mon.exe"
Ja    HKLM:Run    NvBackend    NVIDIA Corporation    "C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\Update Core\NvBackend.exe"
Nej    HKLM:Run    RtHDVBg_DTS    Realtek Semiconductor    C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RAVBg64.exe /FORDTSUPTBT
Nej    HKLM:Run    RTHDVCPL    Realtek Semiconductor    C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RtkNGUI64.exe -s
Ja    HKLM:Run    ShadowPlay    Microsoft Corporation    C:\Windows\system32\rundll32.exe C:\Windows\system32\nvspcap64.dll,ShadowPlayOnSystemStart
Ja    HKLM:Run    ThreatFire    PC Tools    C:\Program Files\ThreatFire\TFTray.exe
Nej    HKLM:Run    UpdatePDRShortCut        "C:\Program Files (x86)\CyberLink\PowerDirector\MUITransfer\MUIStartMenu.exe" "C:\Program Files (x86)\CyberLink\PowerDirector" UpdateWithCreateOnce "Software\CyberLink\PowerDirector\7.0"
Nej    Startup Common    Microsoft Office.lnk    Microsoft Corporation    C:\PROGRA~2\MICROS~3\Office\OSA9.EXE -b -l
Nej    Startup Common    NkbMonitor.exe.lnk        C:\PROGRA~2\Nikon\PICTUR~1\NKBMON~1.EXE
Nej    Startup User    Logitech . Produktregistrering.lnk    Leader Technologies/Logitech    C:\PROGRA~2\COMMON~1\LogiShrd\eReg\SetPoint\eReg.exe /remind /language=DAN /_WFM="."
Ja    Startup User    MailWasherPro.lnk    Firetrust    C:\Program Files (x86)\FireTrust\MailWasher\MailWasherPro.exe
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2015 - 06:42 #13
Prøv at deaktivere alt på nær:
Ja    HKLM:Run    COMODO Internet Security    COMODO    C:\Program Files\COMODO\COMODO Internet Security\cistray.exe

Prøv at se om den så virker ordentligt ved åbning af programmer og nedluk af computer.
Er der noget du savner i din opstart må du prøve at aktivere igen.
Prøv kun at aktivere max et påa stykker ad gangen så man kan finde den som måske er synderen.

Adobe Flash Player er et plug in i browser du bruger på nettet når du surfer og ser video. Du burde have en genvej til at fjerne denne i tilføj fjern, hvis du vil prøve at fjerne den.
Du kunne evt også se om der skulle være en ny version til din browser.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2015 - 07:06 #14
Så lige her http://www.computerworld.dk/art/233027/flere-kritiske-0-dagss-rbarheder-fundet-i-flash-her-finder-du-sikkerhedslapperne at der er fundet sårbarheder i Flash playeren, så den bør du opdatere.
Avatar billede cljeppe Mester
29. januar 2015 - 15:41 #15
Igen TAK for videre tankegang om mine problemer. At deaktivere i startop gav desværre ikke nogen form for ændring.

Jeg fulgte Computerworlds ord om Flash Player. Min version hedder 16.0.0.287 og den anbefalede version til Windows hedder 16.0.0.296. Underligt kan jeg ikke nå deres download sider, men jeg prøver igen senere.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2015 - 15:55 #16
Prøv at gå ind i msconfig og gå i tjenester. Skjul Microsoft tjenester. Er der nogle her du evt kunne prøve at deaktivere midlertidigt?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2015 - 16:00 #17
Med hensyn til opdateringer til din computer kunne du jo prøve at installere et program der holder øje med dette.
Der er flere jeg har prøvet.
Secunia PSI er et af dem, og Filehippo App Manager er et andet.
Prøv det hvis du ikke kan komme igennem.
Avatar billede cljeppe Mester
29. januar 2015 - 16:47 #18
4 stk. + noget i retning af 7 forskellige stk. med NVIDIA til fornavn, men ..... lige meget hjælper det, øv.
Avatar billede cljeppe Mester
29. januar 2015 - 23:35 #19
så fik jeg den anbefalede Adobe Flash Player ind.

Jeg har spekuleret lidt over, om jeg kan have lavet ulykker, da jeg nyligt anskaffede en 4 ports Sandberg USB 3 hub.

Den er placeret i PC'ens blå USB udgang og efterfølgende udstyret med 2 x USB 3 og 2 x USB 2 eksterne HD. Disse er tilgængelige via stifinder eller Computer.

Min printer spøger også lidt. Printet kommer ikke, printer iconet vises ikke, men midt under PC'ens fornyede opstart kommer der print.
Lige som om, at den skal genstarte for at få printerens driver aktiveret.

??
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2015 - 17:08 #20
Har du prøvet at køre sikker fjernelse på den hub og taget den ud og så prøve at lukke computeren?
Avatar billede cljeppe Mester
31. januar 2015 - 11:18 #21
sikker fjernelse viste sig ikke at virke i normal stand af windows.

Jeg slukkede maskinen (brutalt) og trak USB 3 kablet ud. Men efter at have genstartet, måtte jeg konstatere, at Nero m.fl. fortsat driller og at nedlukning ikke afsluttes.

Jeg har herefter sat USB 3 kablet i igen, men kunne så ikke få windows igang.

Startforsøgene strandede ved indledningbilledet af Motherboard. Med stikket ude igen blev startet mødt af spørgsmål om ønske af kørsel af Windows rep. Skulle jeg have gjort det?

Lige nu er jeg på windows, men uden usb kablet i, - tør jeg sætte dette i igen+ - der skal køres backup i eftrmiddag.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2015 - 15:40 #22
Det er så sikkert fordi den prøver at boote på usb stikkene.
Du skal i bios og rette til så harddisken står foran om usb boot. Har du dvd drev i kan dette stå som nr. 1.
Har du prøvet at fjerne Nero og se om den så lukker korrekt ned?

Problemet med nedluk kan også være hardware der ikke lukker ned i tide.

For at løse dette kunne man prøve at lave en genvej der fremtvinger nedluk.

Hvis du vælger at lave en genvej på skrivebordet der hedder luk ned virker det så?
Kommando er dette: Shutdown.exe -s -t 00
For at gå i dvale: rundll32.exe PowrProf.dll,SetSuspendState
Avatar billede cljeppe Mester
01. februar 2015 - 15:08 #23
Hej igen - jeg tillod mig at undlade at lave rettelse om boot i bios. Under mit roderi med USB 3-hubben fik jeg den ide slå strømforsyningen til hubben fra (løst, medfølgende netkabel). Når det er fjernet, lukker maskinen op til skriverbordet.

Til gengæld har jeg lavet dine genveje.

Dvalen har jeg kun afprøvet een gang, idet jeg ikke kunne vække maskinen igen.

Shutdownkommandoen virkede allerførste gang, men de 2 næste forsøg bragte kun "Computeren lukkes" frem på blå skærm, - ingen luk.

De drilske programmer kan fortsat kun åbnes i fejlsikret tilstand. - Jeg kan selvfølgelig godt afinstallere Nero, men der er et par stykker mere, jeg også ved, ikke virker, og så er der dem, jeg ikke lige har haft brug for. - Men der er også et antal, der ikke giver åbningsproblemer.

Hvis du har et bedre råd end starte fra en ende, vil det absolut være at foretrække.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2015 - 15:22 #24
Ok.
Har kun 2 ting tilbage at prøve.
Det ene er at tjekke disken for fejl med chkdsk
http://www.w7forums.com/threads/how-to-use-chkdsk-check-disk.448/
tjek begge bokse af inden du starter.
Den anden er sfc /scannow som tjekker systemfiler for rette version:
http://www.sevenforums.com/tutorials/1538-sfc-scannow-command-system-file-checker.html
Vil være fint hvis du har en windws 7 cd i når du kører denne.
Avatar billede cljeppe Mester
01. februar 2015 - 19:11 #25
Gennemførte dine 2 øvelser som anført.

Efter tjek disk virkede tingene 2 gange efter hinanden.

Jeg fortsatte så til scannow, og nu virker det tilsyneladende ikke længere!

Er der en logfil et sted, som kan fortælle, om tjek disk har rettet noget. Noget, som måske kan give et prej om, hvem der er skurk.

Jeg kunne også køre tjek igen lidt senere?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2015 - 19:33 #26
Mener den kommer lige så snart den er færdig med at scanne. Er kun der jeg lige har set den.
Men du skulle også kunne finde den
http://www.tomshardware.co.uk/forum/2172-63-win7-chkdsk-file-location
Avatar billede cljeppe Mester
01. februar 2015 - 20:11 #27
eventvwr.msc ligner en høstak, og jeg ved ikke, om nålen er der.

Tjek disk kørslen forekom at ske i 5 afsnit, hvor af de 3 første så fredelige og hurtige ud. Den fjerde, tjek af filer, tog længst tid.

Efter skanningen stod billedet åbnet kort tid og forsvandt så, for at lade PC'en åbne op i normal tilstand.

Lige nu er maskinen igen fejlbehæftet. - Vil lige tjekke om huset kaffemaskine ikke er bedre kørende!
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2015 - 20:34 #28
Ja en geninstallation havde sikkert været det bedste valg :-)
Avatar billede cljeppe Mester
09. februar 2015 - 19:48 #29
Hej igen - lidt livstegn.

Min maskine kører faktisk som i gamle dage, dog gør jeg det, at jeg holder det 4 tb nye usb 3- drev slukket, bortset fra de perioder i weekenden, hvor jeg kører backup.

USB 3-hubben er stadig tilsluttet, men det er altså kun 1 USB 3 og 2 USB 2 drev, der er tændte hele tiden.

Kan maskinen være blevet forskrækket, da jeg pludselig koblede det store, nye eksterne drev på? - Men med ro på nu, kan det vel ikke være årsagen, medmindre at den anbefalede chkdsk har været helbredende?

Giver det nogen mening for Eksperten? - inden lukketid for denne gang.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2015 - 21:18 #30
Har du installeret nogle programmer på de eksterne diske, siden du har problemer med programmer?
Det kan måske være et problem ved nedlukning hvis der henvises til noget der måske er blevet lukket ned for. Windows har det jo med at tjekke på installerede enheder undervejs, men også ved opstart og nedlukning
Avatar billede cljeppe Mester
09. februar 2015 - 21:51 #31
nej, jeg benytter ikke disse drev til programmer.

det er backup og lager - der kan evt. være tale om, at Cobian, som ligger på den stationære maskine, er blevet ændret til at backe anderledes op, incl. det tilkomne drevs bogstav.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2015 - 22:06 #32
Ja måske.
Kender ikke Cobain backup program, og ved ikke hvordan det er konfigureret som standard.
Avatar billede cljeppe Mester
10. februar 2015 - 15:19 #33
egentlig blot et program, hvor man vælger "til og fra", filer, folders eller drev med dertil hørende scheduled automatik.

Man styrer hvor tit, der skal laves fulde backups, eller om det kun skal være ændrede ting, der backes up, og hvor mange sæt, der skal gemmes, før programmet sletter de ældste.

Det kører ganske fornuftigt, bortset fra at større drev var begyndt at tage for lang tid gennem USB 2.

Næste weekend vil jeg have tændt for det store drev igen og så afprøve nedlukning med videre inden backup startes, for lige nu har jeg en vis tro på, at den totale situation er bedre, end da jeg åbnede denne tråd.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2015 - 16:22 #34
Ok. Har også et backup program jeg bruger, som hedder Allway Sync.
Avatar billede cljeppe Mester
11. februar 2015 - 14:45 #35
Der må jeg til gengæld melde pas.

Mon ikke at det er ved at være tiden, at jeg tilbyder at "afregne"?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2015 - 17:12 #36
Det kan vi godt hvis du mener min hjælp har været brugbar :-)
Avatar billede cljeppe Mester
11. februar 2015 - 23:08 #37
Flot styring - så jeg betaler gerne - lige til næste gang!