Avatar billede Brugersoren Nybegynder
28. januar 2015 - 17:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Slibning af urglas

Hej,
Har et fint ur, hvor glasset er ret ridset. Det er vist ikke hverken plexiglas eller safirglas, men almindelig urglas. Nogen der har prøvet og hvordan man selv sliber det helt fri for ridser, uden at ødelægge noget? (Glasset er tykt nok til at klare en slibning, men jeg er for nærig til at få det gjort proffesionelt og jeg synes også det kunne være sjovt selv at gøre det.

Mvh. Søren
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2015 - 18:02 #1
Jeg tvivler meget på, du vil kunne gøre det selv uden at investere i udstyr, som sikkert vil blive lige så dyrt eller dyrere end en professionel slibning.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2015 - 18:35 #2
Ved ikke om den gamle tråd her er brugbar?
http://www.eksperten.dk/spm/442808
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
28. januar 2015 - 19:03 #3
Jo, jeg har læst de gamle tråde, de er ikke særlig opløftende:)  Tænker om der er nogen, der har haft SUCCES med selv at polere et ur-glas op fra ridset til pænt? Det er det jeg gerne vil høre om.
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2015 - 19:15 #4
Hej Brugersoren.

Jeg er bange for, at du kan risikere at gøre mere skade end gavn ved selv at forsøge. Tag uret med til en professionel og få et bud på, om en slibning overhovedet er mulig og prisen på den. Måske vil en slibning endda gøre glasset så tyndt og skørt, at du vil blive bange for bare at tage uret frem?
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
28. januar 2015 - 21:51 #5
Ja,det er jeg også bange for og præcis derfor synes jeg som sagt det ville være interessant at høre HVIS nogen har haft SUCCES med selv at slibe et urglas.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2015 - 22:03 #6
Har jeg desværre ikke.
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2015 - 22:14 #7
Resultatet vil afhænge af både tykkelsen på glasset, ridsernes dybde og placering og glasarealets størrelse.

Jeg er og har alle dage været en gør-det-selv-mand, og jeg har også prøvet at fjerne ridser på vinduesglas og mærker på forlygter på biler. Alle de forsøg gjorde bare problemet større :-(
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
28. januar 2015 - 22:32 #8
Netop også derfor det kunne være interessant at høre om der overhovedet findes en eneste gør det selv person der har haft SUCCES med at slibe/polere glas selv. Så kom endelig frem, hvis du er derude:)
Avatar billede finb Ekspert
29. januar 2015 - 13:18 #9
Køb tilsvarende ur på ebay og overfør glasset derfra
finb
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
29. januar 2015 - 17:52 #10
Du er inde på noget finb, men det er et Seiko/Disney ur, vintage, glasset er nærmest sekskantet, så det bli´r nok svært at opdrive.

Jeg pønser på at lokke en af de billige urmagere i Indien, til at kigge på det, men så er der lige lidt forsendelsesudgifter og der er ingen garanti for at jeg nogensinde ser uret igen. Mit håb er at en eller anden glassliber henvender sig at siger, at det kan han han klare på et øjeblik - hvis ellers glasset er tykkere end fatningen - og det er det! Så jeg tænker at man ikke engang behøver at skille uret ad, hvis man har det rette grej. Omvendt lader det til at det slet ikke kan lade sig gøre at slibe ridset glas tilbage til blankt. Så det er alt sammen meget underholdende - og lidt af et mysterium:)
Avatar billede finb Ekspert
30. januar 2015 - 14:11 #11
Læg en lineal ved siden af uret på en fotokopimaskine, scan/kopier i 400% forstørrelse, efterlys glasset på facebok el.lign.
finb
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
30. januar 2015 - 15:51 #12
Jo, men jeg har kun fem venner på Facebook og de interesserer sig ikke for ure :(
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
30. januar 2015 - 15:54 #13
- og hvem siger at jeg kan få det gamle glas af, uden at ødelægge uret? Jeg vil meget heller høre fra én der kan fikse det let og elegant. Ellers gemmer jeg det bare og sælger det som det er på et senere tidspunkt. Der skal nok være en og anden som ikke er lige så krakilsk med ridser som jeg er:)
Avatar billede finb Ekspert
31. januar 2015 - 14:16 #14
Prøv urmagerskolen, den ligger
vist på Sjælland.
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
03. februar 2015 - 21:35 #15
Urmagerskolen har meldt tilbage at de ikke må arbejde for private, idet de derved tager brødet fra urmagerne. Til gengæld mener han at  det sagtens kan lade sig gøre at få en urmager til at skifte glasset. Det er nok den vej det går. Tak for forslag.
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
03. februar 2015 - 21:36 #16
Hvis du vil have point finb, så ping lige, så vi kan få lukket tråden.
Avatar billede finb Ekspert
04. februar 2015 - 14:17 #17
TAk ! finb