Avatar billede bbkdk Seniormester
29. januar 2015 - 11:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Konstruktion af database

Min hjerne er blevet til grød ..

Jeg skal have lavet en database, hvor medarbejderne får mulighed for at vise deres trivsel på et givet tidspunkt.

Databasen skal indeholde felterne: Dato, Trivselsområde, Trivsel og Bemærkninger.

På indberetningsbilledet (en formular) skal der være 5 linjer, der f.eks. kunne være udfyldt således:

Dato    Trivselsområde  Trivsel(tal)  Bemærkninger
(auto d.d.)
d.d.    Psykisk            2          Det er godt
d.d.    Fysisk              2          Dårlig
d.d.    Omgivelser          4          Træk i nakken
d.d.    Kolleger            5          Rigtigt godt
d.d.    Ledelse            3          Hverken eller

Men hvorledes får jeg udfyldt feltet Trivselsområde med de 5 muligheder. Dvs. at der ved åbning af billedet skal vises en formular, hvor der er 5 indberetningslinjer, og hvor Trivselsområde er forudfyldt med de fem muligheder. Der skal så kun indberettes Trivsel (et tal, de sættes i en gruppeboks med alternativknapper) og Bemærkninger. Det er jo ikke nok at oprette en etiket ud for feltet, da værdien her jo ikke gemmes.

Det skal bemærkes, at resultaterne af f.eks. den sidste måneds indberetninger skal vises på en graf på forsiden.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. januar 2015 - 12:58 #1
en tabel med område: id, navn (fx Psykisk)
en tabel med indberetning: id, dato, område_id, værdi, kommentar
og så en formular der kun åbner for nyindtastninger - man må ikke rette/slette gamle indtastninger (da de er anonyme kan vi ikke lave et system, så man kan rette egne indtastninger).
Graf må være en kurve for hver område, og baseres på gennemsnit for indtastninger for de enkelte dage.
Avatar billede bbkdk Seniormester
29. januar 2015 - 15:19 #2
Hej Claes57
Tak for indlægget.
Problemet er, at der faktisk på samme formular (der er i øvrigt kun en formular i databasen)skal være 5 (og kun 5)linier til indberetning, og hvor Område_id er forudfyldt. Dvs. at brugeren ikke skal vælge Område_id ud fra en kombinationsboks.
Meningen er så, at man angiver en værdi fra 1 til 5 for hver af de 5 områder, alt efter, hvorledes ens opfattelse af trivselen på området er. Derefter lukkes databasen ned igen, således at der kun kan indberettes de 5 linjer.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. januar 2015 - 15:27 #3
det kan du lave via form-designer med repetition af en linje. Når du har de to tabeller og sat relation mellem id i område og område_id i indberetning og designer form så kan det ske - lidt som varelinjer på en faktura.
Avatar billede bbkdk Seniormester
30. januar 2015 - 10:04 #4
Hej Claes57

Det er ikke noget problem, at oprette linjer, og jeg kan fint se din med relationerne.

Men problemet er, at der, når formularer åbnes, skal være 5 linjer på skærmen, hvor trivselsområdet er udfyldt med de 5 muligheder. Der skal så indberettes trivselstal og eventuelle bemærkninger i disse 5 felter.

Og der må så ikke kunne indberettes yderligere linjer, men i stedet skal systemet lukkes. Næste gang den åbnes, kommer der igen 5 linjer, osv. Dvs. at der ikke f.eks. kan indberettes 2 linjer med samme Trivselsområde i samme ombæring.

Det er princippet, men er det mig, der fuldstændig har overset en mulighed. Eller skal det laves i VBA?

Der kan selvfølgelig laves et felt for hver Trivselsområde, dvs. at der er 5 felter til registrering af trivsel og 5 felter til bemærkninger, men så bliver der vel et problem med diagrammet, der skal baseres på en krydstabulering.

Claes57, der har allerede hjulpet fundet ud tilstrækkeligt for de udlovede points, så smid et svar, så får du points tildelt.

En skam, at vi ikke kan sende mails i dette system, da jeg har en rigtig god tegning, som jeg har fået af en kollega, og som illustrerer ideen rigtigt godt.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. januar 2015 - 10:16 #5
bare læg et svar selv, og luk.
Jeg ville nok oprette en forespørgelse så alle områder var med, og ud fra denne lave formen. Men det er mange år siden jeg lavede noget i access.
Avatar billede bbkdk Seniormester
30. januar 2015 - 11:08 #6
Hej Claes57

Det er helt i orden - mange tak for hjælpen.
I øvrigt er jeg enig i, at formularen skal oprettes ud fra en forespørgsel hvor alle felter er disponible, men det er stadig et problem, at de 5 linjer skal være foruddefinerede med hensyn til nogle felter. Og at der kun må være 5 felter på formularen.