29. januar 2015 - 12:48 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Exporter enkelt Excel sider som separate pdf dokumenter

Hej eksperter.

Jeg sidder med en excel fil med mange sider på, som jeg skal have gemt som individuelle pdf-filer. Det jeg gør nu er at vælge exporter og så vælger jeg side 1 til 1 og giver den et navn. Dernæste 2 til 2 og så fremdeles. Der er vel at mærke 400 sider jeg skal gemme, så det tager sin tid. Findes der ikke en metode eller et program der kan gøre dette for mig? OBS. Når jeg skriver sider mener jeg ikke ark. Jeg har et ark, med 400 sider på. De filer jeg skal have ud, hedder noget i stil med 368521. 368522, 368523.... osv. Det er i øvrigt Office 2013.

På forhånd tak for hjælpen derude.
Avatar billede kim1a Ekspert
29. januar 2015 - 13:14 #1
Jeg ville nok overveje at printe alle sider som pdf og så bruge et program til at opdele pdf i sider - de findes gratis på nettet, men er også lidt dumme (så du ender med stadig at skulle sige fra side X til side X). Hvis du har abobe professional kan du bede den gemme i individuelle - så måske lidt søgning på nettet kan det samme.

Ellers er du nok ude i en makro - har du en pdf writer (printer) installeret kan du tage udgangspunkt i dette:

stitilfil = "[skriv din sti]"

    For Each c In Range("liste")
        Range("B3").Select
        ActiveCell.FormulaR1C1 = c.Value

        ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        stitilfil & Cells(1, 2) & " " & c.Value, Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas _
        :=False, OpenAfterPublish:=False

    Next

Her tænker jeg at man må kunne definere hver c som side?
Avatar billede garrett Seniormester
29. januar 2015 - 13:54 #2
En hurtig løsning til at eksportere alle ark i projektmappen kunne være:

Sub ExportSheetsAsPDF()
    Dim wb As Workbook
    Set wb = ActiveWorkbook
    Dim ws As Worksheet

    For Each ws In wb.Worksheets
        With ws
            .ExportAsFixedFormat xlTypePDF, "C:\tmp\pdf\" & ws.Name & ".pdf"
        End With
    Next ws

End Sub

Den bruger det enkelte arks navn som basis for filnavnet.

Den kan så udvides efter behov.
29. januar 2015 - 14:25 #3
Problemet er lidt at det er på mit arbejde og vi snakker måske 10.000 forskellige dokumenter om året, hvor det her skal gøres. Jeg har postet samme spørgsmål et andet sted, hvor jeg har fået et svar der kan bruges. Jeg har downloadet BullZip, som er en pdfmaker. Den bliver så oprettet som en printer på din computer, så du bare vælger den, i stedet for din almindelige printer. I bullzip er der en linie hvor du kan sætte nogle makroer op og der har jeg så valgt: "c:\pdf filer\<docname> - <pageno>.pdf". Så gemmer den hver enkelt side som det fulde filnavn efterfulgt af et tal. Det virker upåklageligt.

Jeg vil gerne give point til dig garrett også, for jeg kan godt bruge dit script nogle steder. :)