Avatar billede bufli Mester
30. januar 2015 - 08:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

VBA som skal beskytte ark men med mulighed for stadig at kunne editere tekst bokse

Hej

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med denne. Jeg bruger Excel 2013. Jeg har en makro der beskytter alle ark med et angivet password. Jeg ønsker at give mulighed for at editere tekstbokse, men jeg kan ikke finde ud ad hvordan jeg tilføjer denne funktionalitet. Dette er hvad jeg har nu:

Const pWord As String = "ABC"
Option Explicit
Sub ProtectAllSheets()
Dim sh As Object
For Each sh In ActiveWorkbook.Sheets
sh.Protect Password:=pWord
Next
End Sub

Jeg har prøvet nedenstående, men det virker ikke:

Const pWord As String = "ABC"
Option Explicit
Sub ProtectAllSheets()
Dim sh As Object
For Each sh In ActiveWorkbook.Sheets
sh.Protect Password:=pWord, DrawingObjects:=False, contents:=True, Scenarios:=True
Next
End Sub

Håber der er nogen er kan hjælpe mig her - på forhånd tak
Avatar billede boro23 Forsker
30. januar 2015 - 09:08 #1
Prøv lige om denne virker

Const pWord As String = "ABC"
Option Explicit
Sub ProtectAllSheets()
Dim sh As Object
For Each sh In ActiveWorkbook.Sheets
sh.Protect Password:=pWord, DrawingObjects:=False, Contents:=True, Scenarios:= _
        True
Next
End Sub
Avatar billede bufli Mester
30. januar 2015 - 09:48 #2
Det virker. Tak - kan du klare et tillægsspørgsmål. Hvis jeg så skal tilføje mulighed for at bruge fold ind fold ud (dem med + og - i kolonner og rækker),så har jeg haft en anden makro der ser sådan ud:

With ActiveSheet
      .Protect Password:=pWord, UserInterfaceOnly:=True
      .EnableOutlining = True
End With

.... men at kombinere disse to, så jeg kan bruge + og - samt redigere kommentarer når alle ark er beskyttet via makroen..... så driller det mig at kombinere disse to. Faktsk ved jeg ikke hvilket element i makroen er aktiverer + og -

Håber du kan klare dette tillægsspørgsmål
Avatar billede boro23 Forsker
30. januar 2015 - 12:17 #3
Hej bufli, kan desværre ikke hjælpe lige nu, sidder i lufthavnen og venter på mit fly. Håber der er en anden der kan hjælpe. Go' weekend
Avatar billede bufli Mester
30. januar 2015 - 13:48 #4
Boro23: Jeg har nu fået det sidste til at virke. Du hjalp mig på vej, og en kollega fik mig i mål. Smid et svar, så lukker jeg spm.

Herunder ses den endelige kode der virker inkl. en makro til at låse alle ark op også. Funktionaliteten er, at de beskyttede ark både kan åbne og lukke grupper, samt at tekst bokse kan editeres:

Const pWord As String = "ABC" 'Ændres efter behov
Option Explicit
Sub UnprotectAllSheets()
    Dim sh As Object
        For Each sh In ActiveWorkbook.Sheets
            sh.Unprotect Password:=pWord
        Next
End Sub
Sub ProtectAllSheets()
    Dim sh As Object
        For Each sh In ActiveWorkbook.Sheets
        sh.Protect Password:=pWord, DrawingObjects:=False, Contents:=True, Scenarios:= _
        True, userinterfaceonly:=True
        sh.EnableOutlining = True
    Next
End Sub
Avatar billede boro23 Forsker
02. februar 2015 - 06:26 #5
Godt du kom i mål, her er et svar
Avatar billede bufli Mester
02. februar 2015 - 07:54 #6
Her kommer points Boro - tak for hjælpen