Avatar billede h_s Forsker
30. januar 2015 - 20:53 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Plads.hvis()

Hejsa

Jeg har i kolonne A nogle varegrupper. Nogle navne er ens. I kolonne B har jeg prisen. Jeg mangler en funktion der, der i kolonne C,kan beregne plads() ud fra kolonne B ud fra at det er den samme varegruppe (kolonne A).
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede kim1a Ekspert
31. januar 2015 - 11:39 #1
Kan en pivot ikke løse din udfordring.

Række = varegrupper
Værdi pris og så sortere stigende?
Avatar billede h_s Forsker
31. januar 2015 - 14:40 #2
Desværre ikke.

Det er et forsøg på at undgå at bruge hjælpe kolonne til følgende probelm:

Kolonne A indeholder nogle varegrupper. Nogle navne er ens. I kolonne B har jeg prisen.
Lad os forudsætte at der findes 10 forskellige varegrupper i kolonne A (A1:A1000). I kolonne C står navnet på den enkelte vare. I kolonne B er prisen på varen fra kolonne C.
Jeg skal finde en gennemsnitspris på de enkelte varegrupper (A). Det gør jeg ved at bruge Middel.hvis("Pris(B)";"Varegruppe(A)";"Varegruppe1").
Ud over det, har jeg brug for at kende gennemsnitsprisen på den dyrreste 1/3-del i hver varegruppe.
Her er udfordringen, ide jeg har problemer med at finde de priser, som skal med i gennemsnittet.

Jeg har prøvet med denne: =MIDDEL.HVISER(Pris(B1:B1000);Varegruppe(A1:A1000);Varegruppe1;Pris(B1:B1000);">="&STØRSTE(Pris(B1:B1000);AFRUND(TÆL.HVIS(Varegruppe(A1:A1000);"="&Varegruppe1)/3;0)))

Det den gør forkert er i kriterium 2, hvor den ser på tallet der er udregnet og del med 3 og de vare der er i varegruppen er >= af alle tal regnes med. I mit eksempel skal den 7. højeste pris samlet set med.

Giver det mening???
Avatar billede h_s Forsker
31. januar 2015 - 16:29 #3
Så er problemet løst:

{=MIDDEL.HVISER(Tabel1[Tal];Tabel1[Område];$A46;Tabel1[Tal];">="&STØRSTE(HVIS($A$2:$A$41=A46;C$2:C$41);$B46))}

Jeg lukker spørgsmålet.