Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2015 - 19:48 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ansvar for bil uden nummerplader

Jeg er ved at sælge en ældre, brugt bil, som står uden nummerplader. Den skulle have været synet for ca. tre uger siden, og jeg har afmeldt den hos Skat.

Nu har jeg så været ude for, at en køber vil køre i den hjem til sig selv fra min bopæl uden nummerplader, ca. 40 kilometer. Jeg nægtede at acceptere det, da jeg mener, jeg kan gøres juridisk ansvarlig for eventuelle ulykker under en sådan kørsel og også for at overlade ham bilen, velvidende at den ikke er forsikret. Jeg tolker det på den måde ud fra følgende link:

http://www.brugtbilguiden.dk/omregistrering.html

Tager jeg fejl, eller ....?
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2015 - 19:50 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
31. januar 2015 - 20:03 #2
det kan kun lade sig gøre med et sæt nummerplader der tillader kørsel til værksted (og det skal så være til værksted). Ellers er det trailer.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2015 - 20:14 #3
Er bilen afmeldt er din forsikring også afmeldt.

Det bedste havde jo været at kontakte motorkontor og forsikringen for at få at vide hvordan man står.

Vælges dette ikke havde jeg, som minimum, lavet en salgsaftale hvor køber SKAL underskrive.

I denne skal der stå:
Bilens stelnummer, og at bilen ikke er indregistreret.

Der skal også stå at når handlen er underskrevet og afsluttet, så står køber med den fulde risiko for transport.

Aftalen underskrives med både køber og sælgers navn-sted-dato og tidspunkt for underskrift. Lav den i to kopier så både du og køber har en.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2015 - 20:16 #4
Jeg er enig i at #2 er den rette fremgangsmåde.
Man kan leje disse nummerplader gennem motorkontoret. Mener i dag at det er klistermærker, hvor det før var en man skulle aflevere igen. I dag har den en begrænset tidsperiode.
Avatar billede Blueeyez Mester
31. januar 2015 - 20:36 #5
Ville nok være varsom, 40 km køretur og retur igen er 80 km hvis han da kommer retur.. Husk at få han kørekort ID info og evt cpr nr og adresse..

En god ide er os hvis du kan køre med, da jeg nok vil sige det er lidt vovet at lade en fremmed køre så langt..
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2015 - 20:47 #6
Tak for input. Vi ser ud til at være enige.

Bilen er korrekt afmeldt og nummerplader afleveret. Overskydende forsikring og vægtafgift er refundret, dvs. indbetalt på min bankkonto.

Jeg sagde til køber, at jeg kun ville overdrage ham nøglerne og registreringsattest på en af de to betingelser, du nævner, claes57. Jeg ville ikke nøjes med at acceptere en underskrevet slutseddel med en erklæring om frasigelse af ansvar, osv.

Om ikke andet vil jeg mene, at jeg kan gøres delvist juridisk ansvarlig, hvis jeg lod køberen køre bort uden forsikring, og han blev involveret i et uheld eller lignende.

Og ja, 220661, prøveplader er i dag klistermærker.
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2015 - 21:03 #7
Smider I alle et svar, så jeg kan takke for hjælpen?

Og så er der forøvrigt stadig en billig Laguna til højstbydende :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2015 - 07:38 #8
Har desværre ikke brug for en Laguna.
Men varm lagune havde været bedre. Men den har du vel ikke billigt til salg ;-)
Avatar billede Blueeyez Mester
01. februar 2015 - 08:16 #9
Svar herfra & afmelder overvågning :-)
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2015 - 21:32 #10
Jeg lukker og tak for kommentarer.