Avatar billede sila0797 Nybegynder
02. februar 2015 - 20:58 Der er 7 kommentarer

Hvad betyder HTTP proxy

Hej på mit wifi net står der at HTTP proxy er slået fra, betyder det at internet adminstratoren ikke kan følge med i hvad man laver eller hvad?
Avatar billede tryltryl Juniormester
02. februar 2015 - 21:05 #1
Nej. Du skal igennem admins router inden du kan komme på nettet. :-)
Avatar billede tryltryl Juniormester
02. februar 2015 - 21:08 #2
Den kan f.eks. bruges til ikke at oprette direkte forbindelse til en hjemmeside. Så ser det sådan ud:

din pc > admins router > proxy > hjemmeside

uden proxy:

din pc > admins router > hjemmeside
Avatar billede tryltryl Juniormester
02. februar 2015 - 21:13 #3
3. mulighed: et netværk kan laves sådan, at en proxy skal indtastes for at komme ud på internettet.
Avatar billede sila0797 Nybegynder
02. februar 2015 - 21:16 #4
Men vil det sige at min store (som ejer wifi'et) ikke kan se min historik eller hvad
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2015 - 21:28 #5
proxy = på vegne af

når du surfer med proxy, kommer LÆS kommandoerne fra denne server, ikke fra din egen pc.

så nej, de kan ikke se at du surfer. ikke direkte.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. februar 2015 - 21:36 #6
En proxy kan du opfatte som en cache (buffer), der kan hjælpe en sløv forbindelse TIL en server eller være der af sikkerhedsmæssige årsager.

Men når der står, at proxy er slået fra, kører du bare direkte ud på nettet uden videre.
Avatar billede tryltryl Juniormester
02. februar 2015 - 21:40 #7
Hvis admin har sat en server op som kigger i trafikken, så kan han se med - også selv om du bruger en proxy.

Hvis ingen må se med, så hedder det kryptering :-)