Avatar billede Compl3xity Nybegynder
08. februar 2015 - 20:16 Der er 5 kommentarer

Hjælp ønskes til optimering af WiFi hastighed

Hej,

Jeg har en 50 Mbit internetforbindelse fra Yousee. En computer der kører kablet LAN har fuld båndbredde - 50 Mbit, men de enheder der kører på WiFi  har kun 25-30 Mbit. Jeg ønsker selvfølgelig at få det bedste ud af min forbindelse, og eftersom jeg kun har én computer på trådet forbindelse, får jeg ikke fuld valuta.

Jeg har deaktiveret WiFi i routeren fra Yousee da denne står ude i mit bryggers, og giver derfor ikke særlig god dækning i resten af huset. Jeg har i stedet koblet en Ubiquti UniFi AP (www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/) på og placeret den centralt i huset. Kablet fra router til AP er ca. 10 meter.

Har nogen en god idé til hvordan jeg forbedrer hastigheden på mit WiFi?

/C
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2015 - 20:24 #1
Hvilke wifi netkort er der i de enheder der er på via wifi?
Avatar billede Compl3xity Nybegynder
08. februar 2015 - 20:27 #2
Jeg har testet med 4 forskellige iPads, 1 HTC One og 2 HP Probooks der kører hhv. Windows 8.1 og 10.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2015 - 22:10 #3
Min erfaring er, at hastighed på wifi er ca det halve af kablet. Så jeg tror ikke, du kan forvente mere. Jeg kender ikke teorien bag - det er bare min erfaring.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2015 - 22:27 #4
Jeg ved ikke lige hvilke indstillinger det udstyr har og må indrømme jeg er lidt usikker, men et par trin:

Sæt den til "-n only" (medmindre den har .ac og du vil bruge det)

Sæt den til 20 mhz hvis du vil have rækkevidde og 40 mhz hvis du vil have større data, men mindre dækning hvis understøttet.

Sæt den til den mindst bruge kanal
1-3, 4-7,8-11 (Det er de 3 niveauer hvis jeg ikke husker forkert)

WPA2 personal med AES kryptering (Bedste sikkerhed mig bekendt ud over enterprise, men der skal mere udstyr til så).

Så er der ikke mere jeg lige kan komme på...
Avatar billede puren Ekspert
17. februar 2015 - 22:49 #5
brug programmet inssider til at se om der er noget der forstyrre på WIFI